Korta av kolfiberpaddel-skaft?

Plattpaddlar brukar ha tapp som brukar kräva bättre limning än hylsa. Det är inte säkert att smältlim är ett bra val då. Tapparnas passform i skaftet kan vara mindre bra och då måste limmet fylla ut bra och inte flexa. Det lär finnas ett par surfskipaddlare som mekat med sina Epicvingar i somras och därefter tappat bladen ute på vattnet. Epic har tapp.....

Det hörs ju på namnet att tapp leder till förlust...

Jag har limmat några Braca 7, som har tapp, de brukar sitta bra, jag har en som är limmad typ 2003 och fortfarande vattentät.
Det kanske beror på att det är snäva toleranser, vilket det ju ganska tydligt är. Det kunde möjligen också leda till att det får plats för lite lim, men det verkar alltså inte vara ett problem. Braca-paddlar kommer med smältlim från tillverkaren, om man inte köper dem limmade.

Jag hade dock en noname-vingpaddel en gång i tiden där det var stort spel och där hylsan satt i bladet. Där lossnade bladen, men jag märkte det när de vred sig och kunde gå i nödhamn och tejpa fast bladen och försiktigt ta mig hem. Senare backade jag över den paddeln, vilket på ett kraftfullt sätt löste alla problem med den paddeln.

why blades fall off

Blades come off mainly due to they were ill prepared before hand, that is they forget to remove the paraffin inside the shaft or sand the outer shinny surface so what ever glue you use can fix to it. So sand inside the shaft if the blade fits in and sand the outside if it over. Dont forget to do the same to the paddle.

Good luck.

Blades come off mainly due to they were ill prepared before hand, that is they forget to remove the paraffin inside the shaft or sand the outer shinny surface so what ever glue you use can fix to it. So sand inside the shaft if the blade fits in and sand the outside if it over. Dont forget to do the same to the paddle.

Good luck.

Glöm inte att rengöra med aceton/sprit heller!

Vad gäller kapning av skaftet funkar vinkelkap med tunn skiva mycket bra. Det fläker överhuvudtaget inte. Detta gäller även de flesta hårda plaster.

Kom ihåg att använda ett smältlim som inte smälter för lätt. Vet ej temperaturerna det handlar om men på kajakklubben använder vi ett lim i "kissgula" stavar. Trist om paddeln vinklar om sig i solen...

Hampus, jag har också använt det limmet. Jag har för mig att jag köpte det hos ClasOhlson men hittar det inte längre hos dem. Var köper ni det nuförtiden?

Mvh, Klas

En vanlig kapsåg, dvs cirkelsåg i stativ fungerar utmärkt. Snittet blir helt rakt och det går att finjustera skaftets längd.

Det finns ganska mycket skrivet om smältlim i forumet. Bland det viktigaste är att värma upp de ytor skall limmas innan det smälta limmet appliceras. På kalla ytor kan limmet stelna innan det går ner i de slipade ytorna.

Bör man

försöka dra loss bladet nåt dygn efter limningen för att testa att det sitter ordentligt? Hur i så fall?

Thure

Har aldrig gjort det, gör man som man ska, och det inte är dålig passform så sitter det väldigt bra.
På sikt brukar det väl märkas att det inte är vattentätt, och då är det nog långt till att bladet lossnar, men det är ett bra tillfälle att limma om.

Jag väntar på kommentarer från Stuvarn som troligen är forumets obestridde auktoritet på området!

En liten sammanfattning av mina erfarenheter som stämmer bra med många kommentarer ovan;

Värm försiktigt när ni ska lossa ett blad. Rotera hela tiden så att det inte blir "för varmt" punktvis. Provdra och rotera tills ni känner att det fjädrar lite. Då är det bara lite värme till som behövs.

Slipa bägge ytor med grovt papper
Tvätta med både aceton och T-röd
Provmontera utan lim och märk på med maskringstejp för istoppsdjup och vinkel
Värm ytorna innan ni lägger på smältlim
Lägg på flödigt med lim på delen som ska i den andra
Lägg på lite lim i kanten av röret
Tryck i och rotera/rubba inte de närmaste minuterna utan ge limmet chans att sätta sig innan ni limmar andra änden

En paddel ska helst inte ligga framme i solsken (svart kolfiber/epoxy når lätt skadliga temperaturer). Ett enkelt fodral är lätt att fixa om man vill ha en reservpaddel på akterdäck under högsommaren. En paddel man använder kyls hela tiden av vattnet så där är det ingen fara.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg