Korta av kolfiberpaddel-skaft?

Hej,

Har 2 stycken Aquabound Eagle Ray-paddlar i kolfiber. Har efter några års användande kommit fram till att jag nog vill korta av dem ca 10 cm. De är bägge 2-delade. Den äldre med en enklare låsning, en slags fjäderknapp å 2 hål för vinklat eller ovinklat. Den nyare har nån slags bajonett-låsning som kan vinklas i fler steg.

-Finns det nån vettig metod att korta ner kolfiberskaft på kajakpaddlar? Vill ju inte förstöra dem..
Eller kan man lämna in till kajakpaddel-säljare så kan de göra nåt åt saken? (I så fall vad?)

Jag har bytt skaft på en Aquabound manta ray eftersom jag knäckte skaftet. Lätt jobb om man bara är lite händig.

Det finns två metoder att lossa bladen från skaftet, värma av dem eller slipa bort dem.

Första metoden funkade inte för mig men det kan bero på att jag använde för liten vattenbehållare. Kokade upp vatten och sänkte ner paddel i vattnet.

Andra metoden förstör skaftet . Slipa bort skaftet runt bladets infästning. Satte dit ett Kanukskaft med delning H. Fördelen var stengös längd- och vinkelinställning. Lite mindre diameter på skaftet vilket också var skönt.

En annan metod skulle vara att korta paddeln vid delningen. Då skulle man lossa skarvstycket och sätta dit en ny delning. Vet därmot inte om det är lättare.

Tack för svar.

Så du menar att 100-gradigt vatten räcker för att lossa limmet? Intressant.

Vad använder man sen för att limma fast bladen/delningsbitarna?

Går det att såga i ett kolfiberskaft med en vanlig bågfil? Bör man lacka såg-ytan sedan, i så fall med vad?

Funkar det att borra i ett kolfiberskaft med vanlig trä eller stålborr?

Jag vet inte hur Aquabound är monterade, men det "normala" är ju att man använder smältlim, och det lossar man lätt med värmepistol.

Värm försiktigt och successivt och känn efter då och då, så lossnar bladet efter ett tag.

Man kan förstås säkert värma så att man skadar delarna, men det är också så att det behöver bli ganska varmt innan det lossnar. Smältlim är ju t ex inget man vill ha på fingrarna när det är flytande.

Kapa röret går ju enkelt med t ex bågfil.

Det är inte några problem att såga, slipa eller borra i kolfiberskaftet. Tänk på att använda handskar, skaftet fransar sig ganska lätt i vassa bitar. Slipdammet är inte helt trevligt heller.

Jag fick inte bladet att bli 100 grader, nog inte ens i närheten så därför funka det inte. Värmepistol kan funka bättre. Kapar du skaftet vid bladinfästningen har du ju limmet som tätar, alternativt kan strycka på ett tunt lager snabbepoxi.

Kontakta

försäljaren om hur du bör göra. Risk att värmepistolen deformerar bladet. Kanske bör bladet kylas medan man värmer den del där skaftet går in?

Thure

Vanliga kolpaddlar klarar behandlingen med värmepistol utan problem, det är ju helt enkelt den metoden som ska användas.
Den enda Aquabound jag använt var dock väldigt mjuk i bladet så visst skulle det ju kunna vara ett material som är känsligare. Men om det är smältlimmat sen tidigare, så är det säkert inga problem.

Använde varmluftpistol ikväll

när jag kortade min vingpaddel ikväll.

Fick denna instruktion från säljaren "Stuvarn":

Använd din varmluftpistol försiktigt eller använd en vanlig vattekokare å häll vattnet på paddelhylsan medans du vridet paddeln lite...en 1/2 kanna brukar räcka!
Vrid sen av paddeln innan limmet stelnar igen! Jag brukar använda en kniv å ta bort limresterna på skaftet! Kapa sen 2cm på varje skaft med bågfil! Prova sen föra inskaftet i paddelhylsa å se att det går lätt+ ända in! Sätt sen maskeringstejp på både skaft å bladet å markera gärna med en tuschpenna läget du vill limma ihop dom! Du kan oxå lätt slipa den delen som nu oxå ska gå en i bladhylsan å rengöra med typ kem. ren aceton(den utan olja i)
Jag brukar sen förvärma både skaft å blad i ugn med öppen lucka (har dom på tex en skokartong på den öppna ugnsluckan) med dom ändarna in i ugnen som ska limmas! Obs ej för hög värme du ska kunna ta på skaft/blad (typ max 60gr)
Lägg sen smältlimmet på skaftet runt om å vrid paddeln lite fram å tillbaks när du för in skaftet (kolla nu din tuschmarkering)
Ta sen en vanlig matsked å ta bort överflödigt lim när du vrider runt paddeln...sen tar du bort maskerinstejpen... å sen snabbt med fingret med lite spott på för att jämna ut limmskarven!

Rätt smältlim

Kom ihåg att använda ett smältlim som inte smälter för lätt. Vet ej temperaturerna det handlar om men på kajakklubben använder vi ett lim i "kissgula" stavar. Trist om paddeln vinklar om sig i solen...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg