Korkat köpa dyr termos

Re: Vikten

ehn; sa:
Vad väger din Clas Ohlson-termos och hur mycket rymmer den?

Min termos har, hittills i all fall, inte rymt en enda gång. Men så håller jag ganska god uppsikt över den också. Vad den väger vet jag faktiskt inte, men det borde vara ungefär som andra 0,5-literstermosar.

Kalle, som inte kan annat än förundras över hur mycket känslor termosar kan röra upp. Jag uppskattade dock pansarvagnstestet!

PV-testet

Det bästa var när dom efteråt stegade in i butiken där dom köpt termosen, dängde upp termosen på disken och sa: "När vi köpte den här så lovade ni att man kunde köra över den med en pansarvagn, nu har vi gjort det, den gick sönder och vi vill ha en ny...."

/BAX

Re: Re: Vikten

Kalle E; sa:
Kalle, som inte kan annat än förundras över hur mycket känslor termosar kan röra upp. Jag uppskattade dock pansarvagnstestet!

öööhh... Hur kan du förundras över att folk får lite känslosvallningar när du bokstavligen idiotförklarar alla som köper thermosar för mer än 50:-.. Kör HÅRT!!

Kollar man på kommentarerna till Sverkers test så ser man att de två anmärkningar som de flesta termosar fick var: Korken går ej att plocka isär (går på den recenserade termosen) och att den blir bucklig vid fall.

En ståltermos BLIR bucklig vid fall, annars är det för tjockt stål i den (så den väger för mycket). Ska man ha en termos som inte blir bucklig får man ta en av titan (men jag vet inte om jag vill betala 1500 spänn för en termos).

När det gäller gummerat grepp runt termosen så föreslår jag att Kalle tar lite vulktejp och gör ett par ringar runt termosen. Voila!

Ståltermosar är visst okrossbara!

Jag skulle nog vilja påstå att alla ståltermosar är okrossbara, till skillnad från vad som sagts här tidigare. Visserligen skulle en termos av väldigt hårt härdat stål kunna krossas, men sådana finns mig veterligen inte på marknaden.
Vad gäller okrossbarheten så är det snarast en definitionsfråga. För mig betyder krossas att splittras i bitar, t.ex. som en gammal glastermos. En ståltermos krossas däremot inte utan den knycklas samman.
Alltså är en ståltermos okrossbar!

/ Morgan

"Billig" termos

För den som betalat typ 300 av 1977 års kronor för sin första ståltermos är alla termosar billiga idag.
Men min urstål "Thermos" är fortfarande i gott skick och jag har adrig ångrat mig.
Undrar hur Clas Ohlson varianten mår om 25 år?
Bengt

Otroligt

Ämnet fortsätter att fascinera. Nu skulle jag inte vilja medge att jag idiotförklarat de som köpt dyra termosar (även om rubriken i och för sig kan ses som lite provocerande). Jag konstaterar dock att de som köper dyra termosar förutom att få en termos också är beredda att lägga pengar på ett varumärke. Om det sker medvetet och till förnöjsamhet så är det gott och väl, men jag misstänker att det ofta sker omedvetet - man tror att en termos måste vara dyr för att fungera. Då har varumärkesstrategerna lyckats att lura ännu en konsumet och det tycker jag är tråkigt.

Om jag vore det minsta elak skulle jag starta en diskussion angående billiga respektive dyra tändstickor. Garanterat skulle det snart dyka upp debattörer som på fullt allvar menade att man inte klarar sig med billiga konsumtändstickor, utan nödvändigtvis måste ha amerikanska marinkårens specialimporterande Immidiate Death Ingenious Outdoor Torch (förkortas populärt I.D.I.O.T) för att klara korvgrillningen.

Vart är vi på väg? Istället för att friluftsmänniskor blir mer och mer rutinerade och erfarna i skogen bidrar vi till att inkompetensförklara oss själv genom att inbilla oss att vi inte klarar oss utan en uppsjö hightech saker - även där det faktiskt inte finns någon rimlig förbättring jämfört med billigaste alternativet.

När jag var liten gick jag ut med mamma och moster i skogen, endast iförd klumpiga seglarstövlar, korviga strumpor, jeans (fula dessutom), t-shirt och en brun tröja min mormor hade stickat. Bomull rakt igenom. Tur detta skedde på 70-talet. Hade det varit idag hade jag förmodligen inte klarat mig över parkeringsplatsen ens. Nu ger jag mig knappt ut för att hämta pizza utan i vart fall en underställströja och en goretexjacka. Jag menar, vad händer om jag blir lite varm på vägen till pizzerian, går in och väntar där i värmen och blir lite svettig på ryggen, och sedan går ut i kylan igen! Med bomull på kroppen skulle jag lika gärna kunna slänga pizzan och ta en taxi till akuten istället.

Jag vill inte förneka de förbättringar som gjorts av friluftsprylar, bara häckla oss alla som inte vet var gränsen går och som tappar perspektiven ibland.

Kalle

Re: Otroligt

Kalle E; sa:
Vart är vi på väg? Istället för att friluftsmänniskor blir mer och mer rutinerade och erfarna i skogen bidrar vi till att inkompetensförklara oss själv genom att inbilla oss att vi inte klarar oss utan en uppsjö hightech saker - även där det faktiskt inte finns någon rimlig förbättring jämfört med billigaste alternativet.

Kalle

Hej
Det här har inget med termosdebatten att göra, men jag kom att tänka på ett tyskt/danskt par jag mötte uppe på Ryssberget i Blekinge i våras när jag var ute och vandrade. De var i 60-års åldern och körde med prylar som verkade minst lika gammla som dem själva. Som sovsäckar hade de någon form av dubbelvikta täcken med blixtlås, ”ryggsäckarna” var enbart en stålram där de spännde fast sina grejor. Som skor körde de med vanliga grövre lågskor - modell jättegammla. I köksväg hade de endast en kaffekittel som de körde över öppen låga till allt osv. osv.
Jag ska erkänna att jag beundrade detta par som vågade dra ut i skogen under en hel vecka med så enkel utrustning. Men de verkade väldigt rutinerade, så de behövde väl inte mer, utan klarade sej helt i form av sitt kunnande och vana.
Jag ska väl tillägga att de tittade minst lika förvånat på min fullastade 70-liters rygga som jag på dem.

Re: Re: Otroligt

strand; sa:
Kalle E; sa:

Kalle

Hej
Det här har inget med termosdebatten att göra, men jag kom att tänka på ett tyskt/danskt par jag mötte uppe på Ryssberget i Blekinge i våras när jag var ute och vandrade. De var i 60-års åldern och körde med prylar som verkade minst lika gammla som dem själva. Som sovsäckar hade de någon form av dubbelvikta täcken med blixtlås, ”ryggsäckarna” var enbart en stålram där de spännde fast sina grejor. Som skor körde de med vanliga grövre lågskor - modell jättegammla. I köksväg hade de endast en kaffekittel som de körde över öppen låga till allt osv. osv.
Jag ska erkänna att jag beundrade detta par som vågade dra ut i skogen under en hel vecka med så enkel utrustning. Men de verkade väldigt rutinerade, så de behövde väl inte mer, utan klarade sej helt i form av sitt kunnande och vana.
Jag ska väl tillägga att de tittade minst lika förvånat på min fullastade 70-liters rygga som jag på dem.

Nu är det med det här som med allt annat.. Det finns 2 sidor av myntet och man skall akta sig för att generalisera.

Träffar du någon "äldre" person på fjället med utrustning som är nästan lika gammal som dom så betyder det ofta att dom för 20-30 år sedan har köpt "top of the line" prylar.. Det är därför att sakerna fortfarande fungerar. Sedan är det väl så att vi är lite "klenare" i köttet än tidigare generationer så vi behöver lite bättre prylar.

Problemet är väl när folk känner att de måste byta utrustning lika ofta som tillverkarna byter kollektion.. Det mesta av min friluftsutrustning har jag köpt för ganska mycket pengar och dom grejerna börjar närma sig 13-15år och jag räknar med att de skall hålla lika länge till. Slår man ut kostnade på 30år så blir det ganska billigt..

Av erfarenhet så brukar dumsnålhet straffa sig i längden.. Det gäller att tänka till och spara in på rätt saker..

Billig Termos - visst
Billigt Tält - nix

"Det som e High Tech i år e troligtvis helt ut om 5år"

Re: Re: Otroligt

strand; sa:
....
De var i 60-års åldern och körde med prylar som verkade minst lika gammla som dem själva. Som sovsäckar hade de någon form av dubbelvikta täcken med blixtlås, ”ryggsäckarna” var enbart en stålram där de spännde fast sina grejor. Som skor körde de med vanliga grövre lågskor - modell jättegammla. I köksväg hade de endast en kaffekittel som de körde över öppen låga till allt osv. osv.....

Det där lâter som en snarlik beskrivning av min utrustning under lumpen (mesen-rygga med supersmala, axelinskärande läder-remmar och rygg-skavande stâlram; kängor m/40, vadmals-uniform vars làng-rock áven var "sov-sáck" etc)!

Ärligt talat tror jag att de dagar man var ute och knallade med de pinalerna kunde ha varit mindre plàgsamma om man hade haft lite báttre och modernare grejer.

Men visst: stora delar av sport-industrin, fr.a de stora tillverkarna, lever pà att stándigt byta kollektioner (Nike 4 ggr om àret, t.ex!) och pà folks önskan att alltid ha det senaste, bàde vad gáller design/mode och prestationer.

Dock, fór att sluta denna cirkel: nár det nu är dags att kópa sig en produkt fór sitt ute-liv sà fà man vál ándà vara tacksam att tekniken gàr framàt samt att det trots allt finns ett ganska brett utbud att válja ur.

Mvh /Mats
[Ändrat av malindo 2002-12-06 kl 12:48]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg