Omvandling av koordinat
Finns det nån sajt, eller tom PHP-skript att konvertera koordinater med?
Som exempelvis från 59:17:23N till 59.2896 vice versa.
Samt även till och från RT90?
http://kartor.eniro.se/ Omvandlar mellan WSG 84 och RT 90 Med Eniro kan man man sätta koordinatmarkeringen var man vill både på kartan och satelitbilderna. I städer som är större än 50 000 personer kan man urskilja bilar och i vissa fall enskilda människor. I Stockholm Göteborg och Malmö, där har de något de kallar utsikten, där har de fotograferat med flyg i fler vinklar än rakt ovanifrån.
http://hitta.se Omvandlar mellan WSG 84 och Decimalformen och RT 90 Hitta.se ställer själv in koordinaten i närheten av den address man söker på, men omvandlar mellan fler format och har valfri avståndsmätning på kartan. Den har inga sattelitbilder men på vissa addresser har de fotograferat huset i markplan med panorama så man kan se hur det ser ut runt om.
Jag använde mig av en enkel miniräknare av typen Casio fx 82ES, för att omvandla mellan WSG 84 och Decimalformen.
Antag att vi har, (WSG 84) Latitud N 59° 22` 33.6`` Det betyder 59 (grader) 22 (minuter) 33,6 (sekunder). Detta har inget med tid att göra utan det är bara ett sätt att dela upp en grad i finare och finare skala. Men miniräknaren har just en sådan funktion som omvandlar tid utryckt i timmar, minuter, och sekunder till tid i decimalform. Denna funktion kan man utnyttja. Miniräknarens knapp är till och med märkt med symbolerna [ ° ` `` ]
De 59° låter vi vara det är ju samma i båda formaten. Vi riktar in oss de 22 minuterna och 33,6 sekunderna. Enkel huvudräkning säger oss 22 min och 33,6 sek kommer bli ungefär 0,35 timme. Alltså 59 är hela och dessa låter vi vara, vi riktar in oss på delen av en timme (60 min). Vi börjar inmatningen på räknaren med att deklarera 0 timmar 22 minuter 33,6 sekunder. Räknaren ger svaret 0,376
Alltså vi har då i Decimalform Latitud 59,376 för att gå tillbaka och omvandla mellan de två är det bara att bläddra med knappen [ ° ` `` ]