Kontrollmätta ryggsäcksvolymer!

Mer kontrollmätning

Norska Fjell og Vidde hade i senaste numret en artikel om ryggsäckar där dom gjort egna mätningar:

Arcteryx Bora 50 (strl M) 45 lit / 1,9 kg
Bergans Alpine Guide 50 55 lit / 2,4 kg
Berghaus Katharo 60 62 lit / 2,2 kg
Haglöfs Climber 50 46 lit / 1,7 kg
Haglöfs Topo 60+15 78 lit / 3,9 kg
Helsport Gjendesheim 60 60 lit / 3,4 kg
Helsport Prolight 55+15 60 lit / 3,1 kg
Helsport Trek 60+10 65 lit / 3,8 kg
Lowe Alpine Attack 50 51 lit / 2,2 kg
Lundhags Outback 55 58 lit / 2,1 kg
Norröna Integral 60 63 lit / 2,5 kg
Osprey Aether 60 (strl M) 58 lit / 1,8 kg

Inte så illa antar jag. Ska väl tillägga att Arcteryx specar själva 45 lit på sin Bora i Medium storleken (den lilla Bora 50 är på 40 lit).

Micke

En testmetod som jag sett utomlands är emblage S i styofoam. Fyll säcken upp till randen av snölåset, mät volymen på topppackningen, mät volymen på säckrymden. Även lock, sido och småfickor kan mätas.
En låda i jämna dm mått underlättar räkneoperationen. Skollinjal eller måttband har väl de flesta.
Fördelen är att det går att göra framför TVn istället för att titta. Nackdel barnet som blir av med sin formbara fotölj blir säkret rejält gramse. Ni som inte har barn får vänta med att mäta....;-)
Själv hävdar jag att vattenmetoden tyder på stor leklust... Bowlingklot repektive golfbollar på att man är på fel sida.....

Här några gamla ryggsäcksvikter:
Camp Trail 65 l 1025
Fjällrävens 50 l 1050
Fjällräven Exp 70+30 l 1780
Fj klättersäck 30 l 365
FM L35 2260
FM L70 3800
FM Stridssäck 900
Haglövs 35l stålram 1780
Lowe Crossbow 60+15 2960
Lowe Libery 70+20 3100
Lowe Outback 55? 1625
Polsk 50 1500
Regatta 45 1520
Nameless 70+30 2400

Go tur

Jag har behov av en större ryggsäck för att få plats med utrustning för tältning. När frågan uppstod vilken volym min ryggsäck egentligen har mindes jag denna tråd.

Jag använde metoden med sopsäck och vatten. För säkerhets skull utfördes mätningen i tvättstugan ;-)

Resultat: Macpac Traverse strl 3 - 57 liter (upp till snölåset)
En rejäl ficka i topplocket tillkommer. Jag uppskattar den till en halv hink vatten ;-) dvs. 5 liter.

Macpac uppger volymen till 70 liter, men modellen har ändrats sedan 1992, då min säck inköptes, i och med att ytterligare en ficka tillkommit.

Slutsats: Jag måste ändå låna hem och provpacka. Problemet är att Macpac inte är så vanlig i Sverige.

Jag får plats med minst 200 liter i min Berghaus cyclops II Atlas. Om man gämför okomprimerad volym med vad som går att trycka in i ryggan. När jag flyttade till Mozambique hade jag alla mina kläder, bränsleflaska (tom), fotogenlampa, tre fotbollar i skumgummi, ett tennisnät, två tennisrack, volleybollnät, volleyboll (tom på luft), en påse med skumtennisbollar, sovsäck, första hjälpen, vandringsskor, ficklampa (mag.lights stora), m.m. Det tog tre timmar att få i allt och begreppet packvolym kändes efter det en aning relativt. Säcken var hård som en tegelsten.

kom ihåg den här tråden.........

när jag igår köpte ny ryggsäck.
Ville ha en hyfsat lätt medelstor säck och valet stod mellan Bergans Helium 55 och Golite Quest 72.På papperet var questen lite stor men den såg inte så stor ut i butiken. Jag tog med mig den packning jag ville ha i säcken till butiken och provpackade. Enligt min åsikt rymmer dessa säckar i princip precis lika mycket (med undantag för questens stora ficka bak, men den är inte på 17 lit). Ska fixa fram nån sopsäck och mäta med vatten. Återkommer.
Är det er åsikt att litrarna är märkesberoende? Vilka märken har glädjelitrar?

Ps. det blev questen

Lars

Har nu mätt upp volymen på questen med sopsäck+vatten. själva säcken utom "snölås" rymmer ganska precis 50 lit. toppficka+snölås+bakficka kan aldrig rymma 22 lit. Nu är jag ändå nöjd med mitt val eftersom jag kunde provpacka i butiken.
Undrar baraom ni andra som anväder Golite också anser att de har glädjelitrar?
Lars

Tack för den mätningen!
Jag har funderat på att låta en Golite Quest ersätta min Berghaus Atlas. Inte för att Atlasen är slut men för att reducera vikten.
Jag har nu mätt Atlasen med "vattenmetoden". Den rymmer c:a 65 liter upp till snölåset. Jag är ganska säker på att snölåset och topplocksfickan rymmer c:a 15 liter, d.v.s. säcken rymmer c:a 80 liter som den är specad för. Tillkommer 2x10 liter i sidofickorna, som jag aldrig använt.
Jag har provat Questen i en butik, packad med 17-18 kg så jag vet att den känns bekväm med den vikten. I alla fall som startvikt. Men nu tvivlar jag på att jag kan trycka in allt jag vill ha med mig i en Quest. Ska det bli en Golite får det nog bli en Odyssey som Golite hävdar ska rymma c:a 90 liter.
Golite räknar givetvis in nätfickorna på sidan och på midjebältet men jag tror ändå att det blir svårt att nå upp till vad de specar. Kanske någon ytterligare utsiding har gjort något prov?

En fråga till dig Lars: Varför valde du en Quest? Var det för att få bakfickan som extra marginal?
Om Bergans Helium 55 rymmer vad du behöver så är den ju c:a 300-400 gram lättare.

/ Bertil

En fråga till dig Lars: Varför valde du en Quest? Var det för att få bakfickan som extra marginal?
Om Bergans Helium 55 rymmer vad du behöver så är den ju c:a 300-400 gram lättare.

/ Bertil

Jag var nere på GetOut och packade och knallade runt med varje säck en stund. Jag tyckte Questen satt betydligt bättre på ryggen. Den behöll formen på ryggplattan bättre. jag tycker Helium lite mer fick formen av en korv och blev lite rund i ryggen. Det + att Questen på "tokrea" blev betydligt billigare fällde avgörandet.
det jag mest tänkte på när jag tog upp tråden är det faktum att många kanske beställer på nätet och litar på tillverkarens uppgifter.
Skulle vara kul om någon Heliumägare ville mäta upp den för att få en jämförelse

Lars

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg