Kontrollmätta ryggsäcksvolymer!

Om man nu har granulat eller små kulor eller nåt så lär man väl ha detta i plastpåsar?
Man kan ju ha några 10, 5 och 1-literspåsar så att man snabbt kommer upp i rätt volym, men kan fylla säcken rätt precis.

Anledningen till att volymen anges olika i förhållande till ovan nämnda kontrollmätning lär ju kunna vara att det går att packa en säck olika full beroende på hur man spänner åt locket. Volymen i alla fickor ingår väl också i angivelsen, i alla fall oftast.

Re: Mätning

MickeOlle; sa:
Dessutom blir det inte lika mycket luft mellan granulaten (dom är betydligt mindre än golfbollar).

Luftvolymen blir densamma oavsett storleken på kulorna, bortsett från små randeffekter. Packningstätheten för slumpmässigt tätpackade kulor är ca 64%.

Johannes

Jag har själv märkt att "litrarna" är väldigt olika hos olika tillverkare. Detta är ett problem då många (inklusive jag) har en tendens att jämföra storlek/vikt. Det vet förstås tillverkarna, och lockas kanske därför att "trimma" litrarna (även vikter skojas det friskt med).

Mezzner; sa:
Anledningen till att volymen anges olika i förhållande till ovan nämnda kontrollmätning lär ju kunna vara att det går att packa en säck olika full beroende på hur man spänner åt locket.
Jag spände inte åt något lock alls. Alla fel i min mätning leder till att jag får för höga volymvärden:
1. Vatten enda upp till kanten. (Packning i snölåset ser jag en nödlösning. Annars kunde man sytt stora delar av säcken i tunt snölåstyg.)
2. Vattnets tyngd deformerar säckens form. Den går från att vara nästan rätblockig till att bli nästan cylindrisk.

Metoden är snäll mot den tillverkare som har små litrar.

Metodens stora fördel är att den går att använda hemma av amatörer. Vi ska egentligen inte behöva tvivla på tillverkarnas uppgifter, men jag tror att korrekta volymuppgifter hör till undantagen.

Min förhoppning är att vi ska få möjligheten att ha en realistisk uppfattning om olika säckars relativa storlek. Det skulle vara skönt att slippa köpa dem på öppet köp och provpacka alla med samma testpackning. Det är jobbigt nog att hitta ett bärsystem som passar ens egen kropp. Det ska inte vara svårt att få reda på så enkla saker som vikt, volym och pris.

Volymen i alla fickor ingår väl också i angivelsen, i alla fall oftast.
Det är just därför jag inte räknar ut någon felprocent på de som levereras med fickor.

Om du vill toppfylla topplocken på toppfyllda ryggsäckar så kan du nog lägga till en liter på Dynastar och två på ME.

Min gissning är att du kan lägga på ca fem liter var på Bergans-säckarna för sidofickorna.

Personligen använder jag helst inte sidofickor. (Att prata om sämre vikt/volym faktor på sidofickor efter att ha valt en 4kg+ säck låter jag bli.)

Mät era säckar!

Re: Mätning

Lasse Nilsson; sa:
Tex. Utemagasinet gör ett dåliga tester eftersom de inte mäter äkta volymer.
MickeOlle; sa:
Utemagasinet gjorde en koll på Dagsturssäckar förra året och kom fram till samma sak - angivna volymen stämer sällan med den uppmätta.
Tack för rättelsen! Jag har missat eller glömt bort att de har mätt volymer. Har de gjort det fler gånger eller var det en engångshändelse?

För att lyckas med en sån här metod (vatten i plastsäck) är det ju viktigt att säcken är iaf 150% av ryggsäckens facktiska vattenvolym så att den inte liger spänd någon stans utan fyller ut varenda skrymsle i säcken. i 125 liters sopsäck passar ju de aldra flesta säckar, sen får man väl jaga vidare efter större om man har oxsäxkarna och vill mäta dem. samma sak bör ju göras med sidfickor och topplock: i med en (mindre) påse och börja fyll i vatten.

Jag skulle vilja uppmana alla som har säckar som andra kan vara intreserade av att veta volymen på att göra detta. exaktheten är inte så viktig för de flesta tror jag, det som vi vill få reda på är ju inte om GGG har 100 eller 98 liters kapasitet. snarare avslöja de där det skiljer 10% eller mer i angivelse och facktiskt (enligt vattenmetoden) volym.

Mina säckar som jag har tillgängliga här i fjollträsk är dessvärre inga som går att få tag i på marknaden längre, skulle gissa att båda är mellan 20 och 15 är gamla. (en haglöfs vertikal och en haglöft utan namn på ca 60 liter(skulle tro att det är en av de absolut första softpacksen som haglöfs gjort))

Och angående att det kan bli blött...detta är inget man gör framför TVn, håll till i badkaret eller tvättsugan så ska det nog ordna sig!

*Muttrar någonting om att ängsliga individer och friluftsliv är svårt att få ihop*

Re: Re: Mätning

f91jsw; sa:
Luftvolymen blir densamma oavsett storleken på kulorna, bortsett från små randeffekter. Packningstätheten för slumpmässigt tätpackade kulor är ca 64%.

Johannes
Lite hårklyverier;) Hur definieras en kula, dvs. vid vilken diameter övergår ett klot/en boll till en kula? Vad du talar om måste väl gälla infitesimala förändringar när diametern på kulan går mot noll? Testa 10 bowlingklot i en vulcan, och jämför med golfbollarna. Är den skillnaden att betrakta som en randeffekt?

Raskesven

Effekterna blir väl helt enkelt små när det är många kulor/bollar i bredd- och höjdled.

Om man lägger i bowlingklot blir det ju andra effekter som t ex att man får i ett klot i bredd, men inte två. Då får man ju olika stort fel beroende på om man s a s fär i 1,1 eller 1,9 klot i bredd.

Om man däremot jämför golfbollar, stenkulor eller ärtor i en 90-literssäck blir troligen "lufthalten" nästan den samma.

Också en metod

(Var ska ni förvara dessa 100 liter golfbollar i väntan på nästa testning?)

Jag ville en gång veta vad en gammal säck verkligen hade för volym och packade normal utrustning i den så långt det gick. Sedan tog jag en stor kartong och flyttade dit sakerna. Om man ser till att hålla "överkanten" av prylar jämn kan man sedan mäta längdXbreddXdjup och få ett (tror jag) vettigt mått. Obs att kartongen kan vara vidare på mitten av sina sidor; man får då räkna ut ett medelvärde på bredd och längd.

Resultatet blev hursomhelst att jag inte längre betraktade Fjällräven som lögnhalsar.

Lagen

Raskesven; sa:
Är den skillnaden att betrakta som en randeffekt?

Japp!, eller snarare som onoggranhet i mätningen. Samma som att använda en personvåg till att väga ägg med. Eller Bowlingklot för att mäta volymen på byxfickor.

Det har varit en tidigare tråd där någon med hjälp av konsumenköpslagen lyckats byta ut en sovsäk som var för tung trots att han använt den. vad skulle hända om Arla börjage hälla 8 dl i sina 1 literspaket för att verka billigare? Kan ju vara ett sätt att fixa billig ryggsäck, bara hämta en ny med felmärkt volym inför varje tur!

Har vi snackat igenom volymmätmetoder för hemmabruk tillräckligt? Vatten + plastpåse framstår fortfarande som en mycket bra kombination av noggranhet, relevans och genomförbarhet.

Precis som Fabian skriver så är det bra att jobba i badkaret, det blir en rejäl svallvåg om man tippar en stor och vattenfylld ryggsäck. Annars får man kanske tömma första tredjedelen av säcken hinkvis.

Uppmaning:
Mät era ryggsäckar och lägg in volymerna här. Personligen är jag mest nyfiken på stora säckar; Norröna, Osprey, Arcteryx, Berghaus, Lundhags och så vidare. (Gärna med kontrollmätta vikter också.)

Labvåg...

Ryggsäck Berghaus Atlas strl 3
2874g totalt
Sidficka: 183g/st,
Lock:261g
Bärremmar (till sidfickor): 72g

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg