Kontaktlinser och -20 grader?

Ögonen är ju naturligtvis något som man måste vara oerhört försiktigt med, och testa sig fram försiktigt vad man klarar av. Jag har tvåveckors linser, vilket innebär att dom ska hålla i två veckor innan dom blir för dåliga och man slänger dom. Det är inte meningen att dom jag har ska användas medans man sover. Men jag har testat att sova med dom, och det är inga problem, man blir är lite trött i ögonen precis när man vaknar bara. Jag har alltid linser på scoutläger och liknande, där hygienen är sisådär, aldrig haft problem med det än. I sommras hade jag dessutom mina tvåveckorslinser i ca 14 veckor, utan att jag fick några som helst problem med dom, blev lite suddiga mot slutet bara. Min optiker höll på att svimma när jag sa det :D
Det jag försöker få fram är att ögonen tål bra mycket mer än man tror, men det gäller ju som sagt fortfarande att testa sig fram och vara försiktig. Kan ju tillägga att jag är 20 år gammal, så mina ögon kanske är i lite bättre form fortfarande än dom är för äldre personer, och jag kanske genom min användning av mina linser kommer få problem senare i livet, det återstår att se :)
/Lars
 
jag måste ju tillägga att det är inte det värsta man kan vara med om att tvingas ha glasögon när man är ute. Visst har man lite mer mekande med dem pga kondens och sånt än vad någon utan synfel har, men kom igen, det är inte det jobbigaste man kan vara med om.

Jag valde bort linser i lumpen för att man fick skräp i ögonen och då var down & out i typ 10 min medans man var tvungen att ta ut och tvätta dom osv.. Dessutom brukar man ju i civilt friluftsliv inte hålla på med saker som sprintande i terräng med stridsutsrustning och sånt, utan kan ta det lite lugnare och då är det inga problem. Civilt har jag också nästan alltid glasögon isf linser när jag är i naturen.
 
ögondroppar

Det är generellt obra att sova med linser som inte är menat för det då de inte "andas" på samma sätt. Lars:).
Speciellt 14 veckor känns bara dumt.

Jag har dygnet-runt-linser, när jag haft de inne ett tag, typ en vecka i streck, så brukar det kännas lite mer irriterat speciellt på morgonen men jag brukar sköjla ur ögonen med ögondroppar då, Funkar för mig.
Undviker in i det sista att pilla med linser och ögon ute.
 
Jag skulle starkt avråda från att använda glasögon vid vintertältning/vandring. Jag använde inte linser under min militärtjänst och ångrar det enormt då jag upplevde enorma nackdelar mot mina kamrater som slapp brottas med detta.

Nu har jag i och för sig bara tre veckors erfarenhet från turåkning men jag har aldrig upplevt några problem med att ha glasögon ute. Visst, dem kan kännas lite kalla när det är -35 och man ska ta på dem på morgonen men det tar inte många sekunder innan dem är varma igen.
 
Nu har jag i och för sig bara tre veckors erfarenhet från turåkning men jag har aldrig upplevt några problem med att ha glasögon ute. Visst, dem kan kännas lite kalla när det är -35 och man ska ta på dem på morgonen men det tar inte många sekunder innan dem är varma igen.

Men värmen tas från ditt ansikte. Man ska kanske fundera på matrial i bågar om man ska vara ute i rejäl kyla. Plast leder bort mindre värme än metal och jag har sett norrlandssoldater tejpa näsklykan på sina glasögon.
Är Claes T, som jobbat som K4-officer och är friluftsvårdkunnig, kvar här på forumet så kan han säkert bistå med mer erfarenheter.

/Patrik
 
Hade månadslinser under värnplikten i Boden, upplevde inga problem med kylan. Vid något tillfälle prövade jag glasögon men jag tyckte det var mer bök med imma, frost, värmeavledande bågar mm än det lilla meckandet med linser. Några enkla tips:

- Förvara linsetuiet och en liten flaska linsvätska i sovsäcken under natten.
- Under dagen förvaras linsvätskan innanför jackan så den inte fryser, linsetuitet ska i möjligaste mån få torka.
- Var mycket nogrann med handhygienen när du tar i/ur linserna - rök och smuts på händerna kan irritera ögonen i onödan. Lägg ner lite möda på att få lite varmvatten och tvätta händerna med tvål innan du petar i linserna.

Ovanstående har fungerat för mig de senaste dussintalet åren, och min linsoptiker har inte någon gång sett något onormalt, inte heller har jag känt några besvär. Men jag kan tänka mig att det är personligt hur mycket linsmeck resp glasögonmeck man är villig att stå ut med och hur känsliga ens ögon är, så det bästa är nog att prova under en kortare tur.

YMMV.
 
Men värmen tas från ditt ansikte.

Jag säger som Lars Fält sa på en föreläsning vi hade med honom: "Rör på dig" :) Skämt åsido så är det inget praktiskt problem när man väl är ute, det är bara ett teoretiskt problem när man sitter hemma framför en bildskärm. Visst, metal bör man vara försiktig med (jag har dock haft klocka med metallänkar alla veckor i vinterfjäll, jag tog bara inte av den så höll den sig varm, simple as that imho) men plast funkar klockrent. Tejp är ju annars som du säger bra, jag tejpade mina stavar (försvarets stålstavar) så man kunde ta i dem utan handskar. Ser man inte alltför illa kan man ju annars lägga glasögonen i jackan några minuter så är dem varma sedan.
 
Jag säger som Lars Fält sa på en föreläsning vi hade med honom: "Rör på dig" :) Skämt åsido så är det inget praktiskt problem när man väl är ute, det är bara ett teoretiskt problem när man sitter hemma framför en bildskärm. Visst, metal bör man vara försiktig med (jag har dock haft klocka med metallänkar alla veckor i vinterfjäll, jag tog bara inte av den så höll den sig varm, simple as that imho) men plast funkar klockrent. Tejp är ju annars som du säger bra, jag tejpade mina stavar (försvarets stålstavar) så man kunde ta i dem utan handskar. Ser man inte alltför illa kan man ju annars lägga glasögonen i jackan några minuter så är dem varma sedan.

Jag tycker din jämförelse med klocka haltar - klockan sitter normalt under flera lager kläder medan glasögon sitter fullt exponerade för väder och vind mot bar hud i i normalläget. Jag skulle inte vilja ha metalbågar i glasögon på fjället. För att undvika att kyla fingrar vid fippel så har jag nästan alltid ett par tunna 5fingervantar under tumvantarna då det är kaltl för att kunna fixa med bindningar och annat som kräver finlir utan att exponera bar hud mot kall metal.
Visst kan man säga att det bara är två sorter som fryser - de dumma och de lata. De dumma vet inte att de ska röra på sig och de lata giter inte - men det kan finnas tillfällen (särskilt inom Fälts förra firma: försvarsmakten) då man inte själv kan välja om man kan röra sig varm eller inte.

På fjället ser jag goggles som säkerhetsutrustning.

/Patrik
 
Linser i kylan

Planerar en liten vandring på några veckor ute i kylan och sova i vindskydd. Dock har jag nyligen fått glasögon och även börjat använda kontaktlinser. Funderar på om någon vet om det går att ta med sig linser och ta på sig och av dom osv, ute i kylan eller är det otänkbart? Nån som provat? För ska man uppleva naturen vill man ju helst slippa tunnelseendet man får av de jädrans bågarna.

Jag blev rekommenderad dessa då de ska släppa in extra mycket syre till ögonen. Vilket gör det enkelt att sova med och varken jag eller min kompis har haft problem med dem när vi varit ute och åkt skidor! Vågar inte säga att de klarar av -20 grader men har testat flera och mot kyla har jag inte hittar några bättre. De finns att köpa på flera ställen som man kan se här: Biofinity linser Om ni går in hos exempelvis Synsam heter de här linserna tydligen Eye Q Toric de ska vara identiska med dessa. Om du använder några som är bra mot kyla som vill jag gärna testa dem! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mal kontaktlinser i extrem kyla Utrustning allmänt 12
mca0106 Gaslykta för -15 grader? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg