Konstiga pulsnivåer?

Det här med vissa procent hit och dit är väl också en ganska grov generalisering. Det som är intressant i sammanhanget är väl var man har sin aeroba/anaeroba tröskel?
 
mobmob; sa:
Jag uppmätte min _maxpuls_ förra sommaren till 200 slag/minut. Det är högt, men inte "omöjligt". Då var jag i hyffsad kondition.
Helt rätt, 200 är inte anmärkningsvärt, jag ligger oxå därikring (eller lite högre), trots min aktningsvärda ålder...
mobmob; sa:
/.../på joggingtur och hade hög puls hela tiden, i en uppförsbacke nådde jag 198 men hade samtidigt lågt tempo på andningen. Jag kunde utan problem prata. Jag skulle kunnat springa fortare. Skumt!
Minst sagt skumt! Maxpulsen blir inte högre av träning (snarare lite lägre). 198 bpm i "snacktempo" skulle ju kunna tyda på en maxpuls på 250 bpm eller mer. Det är mycket...
mobmob; sa:
Sen har jag inte vågat/velat springa/sporta något särskilt.
Sund inställning, kolla vad jag skrivit nedan oxå.
mobmob; sa:
Men vilopulsen är ganska låg.
Spelar inte nån roll för hur hög maxpulsen är.
mobmob; sa:
Kunde tyvärr inte verifiera om klockan visade fel, klarar inte att mäta pulsen manuellt vid 200. Dock fungerar den som den ska vid 140 och 50 slag i minuten.
Att pulsmätaren (tillfälligt) visade fel är nog den troligaste orsaken. Gick det en kraftledning i närheten av där du sprang? Det kan ge rätt häftiga pulsnivåer, även på mätare som sägs vara skyddade mot sådana störningar. Kan du åka till samma ställe igen och kolla om du får orimliga värden på pulsmätaren?
Hade nån annan pulsmätare igång? Kan det ha varit den personens puls?
Andra möjliga störkällor?

Om du inte hittar nån teknisk förklaring: Låt testa dig hos en läkare. Ta ett (arbets-)EKG.

/Håkan
 
spinsane; sa:
Just gällande cykling så ta en titt på Johnny G och Spinning-konceptet (inte att förväxla med den helt galna "spinning" som utförs i Sverige)
Mvh, Martin
En gammal forumtråd men jag vill bara inflika att Johnny G-konceptet också finns i Sverige & faktiskt är det enda koncept som får kallas för spinning, det fuskas som vi vet dock friskt då namnet används till många andra koncept.

Pulsbaserad spinning är oslagbart men inte alltid så lätt att genomföra då man inte alltid kan begära att eleverna har pulsmätare.

Ett fint system för pulsmätning av grupp ( Activio) börjar dock att dyka upp på fler & fler gym & jag kan efter att i helgen testat det bara lovorda systemet då det är ett mycket lättförståeligt & ett användbart verktyg för alla.

//Larsa, Certified Johnny G spinning instructor.
 
Fisch; sa:
Hej!

Jag är en motionerande "gubbe" 30-nåt, som inte litar på min pulsklocka.
Exempel:
När jag springer milen på ca 55 minuter har jag en puls på 185 - 195 nästan hela tiden.

Max pulsen sjunker med åldern. Nu skriver du inte hur mycket över 30 du är men vi "gubbar" skall inte jämföra pulsen med 20-åringar. Jag säger inte att det är omöjligt med en puls på 185-195 då du springer men det låter mycket högt. Kolla upp klockan, kolla din maxpuls och sätt upp träningen därefter.
Det finns en hel hög med böcker i området.
 
Man kan inte generalisera och säga att man ska ligga på en viss procent, utan man måste alltid fråga sig vad syftet med träningen är och vad resultatet ska anvndas till. Maxpulsen är jätteindividuell, likaså är ens anaeroba tröskel, vilket är det som är det mest intressant. Dvs vid vilken belastning/puls som kroppen inte längre förmår tillse syrebehovet. Detta betecknas som respiratorisk kvot och inträffar när kroppen tar upp mindre syre än vad den producerar koldioxid, och resultatet är att mjölksyra bildas. Beroende vad träningens syfte är så rekommenderas att man förhåller sig till dessa punkter under träningen på ett visst sätt. En puls på 185-190 är nog för de allra flesta relativt hög för att definieras som ren "konditionsträning", speciellt om man är lite till åren.
 
"Fisch" skrev att han låg mellan 185-195 i puls på milen. Då antar jag att det handlar om konditions träning. Då det gäller konditionsträning så är det inte nödvändigt att träna på "mjölksyrenivå", åtminståne inte som motioner och plus 30. PS.kolla boktipset i tidigare inlägg.
 
Peifen; sa:
Då det gäller konditionsträning så är det inte nödvändigt att träna på "mjölksyrenivå", åtminståne inte som motioner och plus 30.

Det har du så rätt i, jag har inte heller motsagt det. Jag försöker bara få sagt att pulsen är väldigt individuell och att det inte alltid är helt korrekt att bestämma träningsbelastning utifrån ens maxpuls. Angående litteratur så finns det väldigt mycket att läsa på området.
[Ändrat av Bussman 2006-03-29 kl 19:30]
 
Förtydligande. Jag menar att det inte alltid är korrekt att bestämma träningsintensitet utifrån maxpuls utan att ha någon aning om var man har sin anaeroba/aeroba tröskel, vilken är oerhört individuell.
 
Bussman; sa:
Förtydligande. Jag menar att det inte alltid är korrekt att bestämma träningsintensitet utifrån maxpuls utan att ha någon aning om var man har sin anaeroba/aeroba tröskel, vilken är oerhört individuell.

Detta verkar gälla t.ex. för mig. Jag är 44 år, motionär, och jag tränar lite varierat 2-3 ggr/vecka. Vintern längdskidor, sommar cyckel och löpning.

Jag har själv uppskattat min maxpuls till mellan 190 och 200. Det högsta jag uppmätt är 192. 80% borde då ligga på strax under 160.

När jag springer en mil på ett kuperat motionsspår på nästan max vad jag orkar (ca 45 minuter) hamnar jag på en medelpuls på ca 170, alltså ca. 85-90%.

När jag åkte vasaloppet öppet spår i år på 6:50 hade jag en medelpuls på 162, alltså över 80%. Man borde rimligen inte kunna ligga med medelvärde över tröskeln i nästan 7 timmar? Isåfall ligger min tröskel på ett högre värde än 80%.

Finns det några andra sätt att mäta sin mjölksyretröskel?

Betyder en högre tröskel att man är bättre eller sämre tränad eller har det inte med detta att göra?

/J-E
 
bara måste lägga mig i!!

Det finns 100 olika skolor i vad som ger bäst träning.

Men det känns om att det finns en universell skola.

Bry dig inte om vad det står på din pulsmätare jämfört med andra. Om du har "för hög puls", så kommer mjölksyran fram, d.v.s kroppen säger till dig att lugna ner dig. Dels kan det ha med klockan att göra, dels din kondition, hjärtstorlek spelar också roll...kort o gott miljarder faktorer. Men om pulsmätaren ökar när din puls ökar så funkar den iaf.

55 minuter på en mil är ett mått på ganska dålig kondition (förutsatt är du är fullt frisk). Vilket lätt kan ge väldigt hög arbetspuls. Den kommer att sjunka i takt med att din syresättningsförmåga blir bättre. Kroppen får en högre verkningsgrad så att säga.

Hård träning sliter på kroppen men ger mycket bra utveckling av kondition. Lämpligast intervallträning eller dylikt. d.v.s man ligger nära mjölksyretröskeln. Eller på ren svenska, du känner att det dunkar i brösten och du flämtar när du stannar.

Mjuk träning underhåller och ger också kondition. Det är en avsevärt "bekvämare" form, men ger inte alls samma resultat kontra effektiv träningstid.

I mina ögon är pulsklocka ganska meningslöst. Den bekräftar oftast bara det du vet om. Om man är i bra form kan man ändå alltid pressa sig hårdare än vad man trodde och vad klockan sa.

Så använda pulsklocka mest som en värdemätare, men det viktigaste är, lyssna på din kropp, det är den bästa mätaren som finns.
 
JET; sa:
När jag springer en mil på ett kuperat motionsspår på nästan max vad jag orkar (ca 45 minuter) hamnar jag på en medelpuls på ca 170, alltså ca. 85-90%.

När jag åkte vasaloppet öppet spår i år på 6:50 hade jag en medelpuls på 162, alltså över 80%. Man borde rimligen inte kunna ligga med medelvärde över tröskeln i nästan 7 timmar? Isåfall ligger min tröskel på ett högre värde än 80%.
En faktor att lägga till är att olika idrotter kan ge olika hög puls beroende på teknik. En van cyklist med god teknik kan pressa upp sin puls betydligt högre på en träningscykel än en elitlöpare med sämre cykelteknik. Av denna anledning kan t ex ifrågasättas om cyklingen vid mönstringen är ett bra mått på "kondition".

Vidare är det så att olika träning engagerar olika delar av kroppen. Skidåkning omfattar betydligt större muskelgrupper än löpning, och det vore därför rimligt att det är lättare att få hög puls vid längdåkning än vid t ex löpning. Jag upplever i a f detta själv, varför mina långa pass (A1-passen på fikonspråket) automatiskt får högre medelpuls när jag åker skidor än när jag springer, trots att min subjektiva ansträngning är lägre vid skidåkningen. Detta motsäger också det som en tidigare trådskrivare skrev om att pulsklockan inte är ett bra mått, utan att kroppen säger ifrån själv. Grovt sett stämmer detta, men bäst tycker jag är kombinationen. Jag har numera lärt mig vilka pulsintervall (pulsklockan) som svarar mot vilken ansträngningskänsla (kroppen) och mot ungefärlig tid/km (klockan). Pulsklockan varnar mig från att t ex dra på för hårt i början, eller sprinta uppför backar och dra på mig syra, även när det känns lätt och luften är ren och klar, dvs den subjektiva ansträngningen är liten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polymeras Konstiga känningar i vaderna? Träning och hälsa 3

Liknande trådar