Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Konservburk
- Trådstartare mhenning
- Start datum
Jag tror inte det är nåt problem med moderna konservburkar, men det beror nog lite på hur man värmer. Vattenbad är väl det som rekommenderas.
Vid konserveringen så upphettas ju de slutna burkarna så att eventuella mikroorganismer dödas, och då borde ju burkarna knappast vara gjorda så att det är farligt att värma upp dem till den temperatur som används vid konserveringen. Men ställer man burken direkt i elden så blir temperaturen troligen högre och då kanske det inte är lika ofarligt.
Äldre burkar var ihoplödda med lod som innehöll rätt stora mängder bly, men så är det knappast med moderna burkar.
Vid konserveringen så upphettas ju de slutna burkarna så att eventuella mikroorganismer dödas, och då borde ju burkarna knappast vara gjorda så att det är farligt att värma upp dem till den temperatur som används vid konserveringen. Men ställer man burken direkt i elden så blir temperaturen troligen högre och då kanske det inte är lika ofarligt.
Äldre burkar var ihoplödda med lod som innehöll rätt stora mängder bly, men så är det knappast med moderna burkar.
Mna ska iaf inte använda gamla kaffeburkar, dom kan fälla ut bly och det är väl lite onödigt
Hur många ologiska led tog det för komma fram till en sån slutsats?
peter
Skickade en fråga till Scan om det var farligt att värma mat i burken direkt över öppen låga.
Fick svar:
"Nej det ska fungera bra. Det är vanligt att man gör så uti i skogarna."
/Ulf
Gör ett hål i locket först,kan bli otrevligt annars.
Matkrig i den högre skolan.
peter
Gör ett hål i locket först,kan bli otrevligt annars.
Matkrig i den högre skolan.
Jag sprängde en gång min eld med hjälp av ett ägg. Tänkte jag skulle koka det genom att lägga på glöd, och var förutseende nog att slå av toppen på ägget för att det inte skulle sprängas. Det hjälpte inte.
Det var förvånansvärt bra drag i ett ägg, så en konservburksexplosion skulle jag inte vilja sitta nära.
Mna ska iaf inte använda gamla kaffeburkar, dom kan fälla ut bly och det är väl lite onödigt
Knappast bly, men tenn. nästan all bleck/konservburksplåt utöver aluminium är förtennat och tenn har använts i samband med livsmedelsförvaring i hundratals år - det var förtenningen av insidan som gorde kopparkärl möjliga att koka mat i utan att samtidigt förgifta maten med den utlösta kopparen. På järnplåt så är tennets uppgift att fördröja rost i burkarna, även om det inte håller i evighet.
blyhaltiga beläggningar skulle aldrig att gå att få livsmedelsklassat för matförvaring.
blyhaltiga beläggningar skulle aldrig att gå att få livsmedelsklassat för matförvaring.
nu när du säger det så låter det logiskt att man inte kan ha bly tillsammans med livsmedel, undrar om blysnacket är en vandringssägen?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Konservburk som kokärl? | Kök och brännare | 19 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg