Konservburk

nu när du säger det så låter det logiskt att man inte kan ha bly tillsammans med livsmedel, undrar om blysnacket är en vandringssägen?

Jag tror inte det är en vandringssägen, men det är oerhört länge sedan det användes.

Man tror tex att blyförgiftning var ett av skälen till att deltagarna i Franklin-expeditioinen till nordvästpassagen dog medan deras skepp var fastfruset i isen. Men det var i mitten av 1800-talet.
Se tex:
http://www.mysteriesofcanada.com/Nunavut/franklin_expedition.htm

/OJ

Det var förvånansvärt bra drag i ett ägg, så en konservburksexplosion skulle jag inte vilja sitta nära.

När jag jobbade i det militära så brukade vi ibland ha som kvälls- och nattnöje att väcka beväringen, och få dom att besätta eldställning, genom att slänga försvarets leverpastej i lägerelden. ;)
Oavsett vad man tycker om detta, så hände det aldrig något även om man satt bredvid.
Det som hände var att det öppnades ett hål i burken och den kunde flyga en liten bit men det var aldrig bitar som lossnade utan konserven var alltid i en bit.

Nu skall det dock poängteras att jag alltid höll mig långt borta när det var dags för dessa att smälla och jag rekommenderar verkligen ingen att värma konserven över öppen eld.
Risken finns som sagt att den smäller vid fel tillfälle!

Om man gör hål i konserven och värmer den i vattenbad så är det dock inga problem. Men jag vill samtidigt säga det, att den enda anledningen till att man skulle få för sig att göra detta är för att spara disk.
Jag är inte säker nu! Men det rekommenderas att maten skall uppnå en temperatur av 75grader för att vara "säker" att äta och det tar ett bra tag att få upp den temperaturen om man värmer den i konserven.
Det bästa är fortfarande att tömma den i en större gryta så man kan röra runt maten. Då går det mycket fortare.

//Peter

Jo, visst öppnar man burken innan.
Brukar alltid värma Bullens korv på det viset, så jag blev nyfiken på om jag förgiftar mig själv och familjen.

Någon som provat köra ett ägg i micron? :) :) :)
Vi var 5 killar som provade, vi hade alla hört att man inte skulle micra ett ägg, men vad händer egentligen. Det blev en ordentlig smäll.

/Ulf

det är ju trevligt att Scan går i god för sina burkar, men för den som handlar allsköns smörja i konservburk från willys och andra buskis-butiker så hjälper det ju knappast. Det finns ju inget som säger att nån öststatskonserv man köpt inte har tråkiga metaller i sitt innerskikt som fäller ut om man värmer över elden.

Men som någon påpekat. Konserven är ju oftast varm när den tappas på burk, så den ska ju alla gånger tåla att värmas i vattenbad till < 100' C

Förr kan jag tänka mig att det fanns oren tenn med hög blyhalt som användes av mindre nogräknade tillverkare då dessa blandar sig fritt med varandra. Vad jag vet så varken löds eller svetsas burkarna i sina botten och lockfogar idag (dock cylindern är ofta rullsvetsad efter fogen för att få ihop det hela), utan de falsas ihop med en dubbelfals och med så högt tryck att det är absolut gastätt.

engångsgasolburkarna är tex. ihopfalsade i både botten och toppen utan speciell extra tätning och är defintivt så gastäta att de håller för > 20 bars övertryck. utan läckage

avslutad210712

Gäst
Jo, visst öppnar man burken innan.
Brukar alltid värma Bullens korv på det viset, så jag blev nyfiken på om jag förgiftar mig själv och familjen.

Någon som provat köra ett ägg i micron? :) :) :)
Vi var 5 killar som provade, vi hade alla hört att man inte skulle micra ett ägg, men vad händer egentligen. Det blev en ordentlig smäll.

/Ulf

Jag testade att köra äggtoddyn i micron för att slippa värma den i kokande vatten och man kan väl närmast beskriva det som äggligt, rent ut sagt fruktansvärt äggligt så det gör jag aldrig mer :)

På en överlevnadsövning vid kokning av av hjortron i konservburk somnade en soldat från brasan och vaknade när fogen i burken smultit och slevade i sig sylten och metallresterna. Han blev svårt magsjuk och uppvisade flera symptom på blyförgiftning..... vi framkallade kräkning och fick såsmåningom evakuera honom. Huruvid har var blyförgiftad eller tennförgiftad eller allmänt krämpig är en helt annan historia. Men vi andra blev tankfulla. Burken var en kronans konservburk av 2literstypen.
//J

man kan bli magsjuk av många orsaker - som tex.droppad fotogen från lyktan ner i maten under tillganing i trossköket kan slå ut flera plutoner...

för att bly skall bli akut giftigt så måste den oxideras och göras om till lösliga metallsalter som blyacetat i tillräklig mängd, metallisk bly tar inte kroppen upp säskillt lätt utan man måste vara utsatt för detta i flera år i maten/hantering för att det skall bli några större skadliga mängder i kroppen. Däremot att svetsa en gammal bensnintank och andas in gaserna därifrån så kan man bli sjuk på bara några andetag då det osar blymetyl från avlagringar av den gamla blyade soppan och iom. att den redan är i organisk form så tas det upp lätt i kroppen och man får blyfrossa mm. akuta symtom.

vad som hände med hjortronsylten kan man bara spekulera - men har det varit så varm att bly/tennet smält så torde en ganska stor del av sylten/maten delvis vara påväg att förkolna och inte vara särskilt bra mat av den orsaken

nu har jag inte kollat kronans burkar - men burkarna är allt oftare i ren aluminium och då finns det ingen tenn som ytbehandling eller några lödfogar, allt är ren aluminium och locket falsas på gastätt vid tillverkning.

Det kanske inte är så ofta man värmer maten i konservbuken, om det nu är bra eller inte. Då är det väl ganska relevant och fråga sig vad man stoppar i sig i vanliga fall. Alla frukter och grönsaker som blivigt besprutade med kemikalier ett flertal gånger, det stoppar vi i munnen och ger till våra barn! Hur mycket kemikalier används inte i livsmedelsindustrin!

/mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklosia Konservburk som kokärl? Kök och brännare 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg