Kondensvatten i tält, vad gör ni?

Ventilation slår allt

"The bottom line" är ändå att ventilation är bästa sättet att undvika kondens. En ska man kan tänka på är att inte lägga upp snö på tältet för att väderskydda det, som många gör, utan att istället gräva en grop som du placerar tältet i.

kondens i sovsäck

Ett självklart och en smula banalt svar är att helt enkelt försöka undvika att tillföra onödig fukt till sovsäcken, dvs byta om till torra underkläder innan man går och lägger sig, försök inte torka fuktiga sockar och annat i säcken - däremot kan man gärna lägga fuktiga kläder i en plastpåse som förvaras i säcken för att slippa dra på sig kläder med isskorpa på morgonen. Följer man dessa enkla regler kommer man ändå att svettas och tillföra fukt till sin sovsäck under natten - vad gör man då? Jo- då fyller man sin nalgeneflaska med hett vatten och bäddar ner den i sovsäcken då man har slagit läger - det kan torka upp säcken en del.

Mikroklimat?

"Hudens andning" Jag har också sett någon artikel om någon clown som kletat på sig för mycket. Media har dock inte alltid rätt, så.... Men huden har ju andra viktiga funktioner, som tex att avge svett, så det kan mycket väl finnas något i det. Jämför gärna med att ögat behöver syretillförsel, vilket minskar vid användning av linser dygnet om :)-)fast jag tror nog inte ögats andningsfunktion är lika viktig som lungorna trots allt (he-he).

Det är ju också möjligt att skapa slutna mikroklimat (växthusstorlek för människor, glasburk för insekter och växter). Så en teori skulle vara att fuktspärrspåsen innehåller tillräckligt med luft för att skapa ett mikroklimat (även om man tillslöt ordentligt).

Men då jag inte upplever era kraftiga kondensproblem, så fortsätter jag glatt att torka kängor och annat i sovsäcken!

Ögonen behöver andas pga cirkulationen är alltför dålig, ögonkroppen utgör en stor volym och syresättningen via blodet räcker inte.

Stiltje?

Okej då, nu har ni nästan övertygat mig om att använda eller åtminstone pröva en sådan påse att ligga i. Hur äckligt detta nu än kan bli. ;)

Jag har förresten aldrig menat att man kan i en sådan påse p.g.a. syrebrist. Det lät helt enkelt inte särskilt sunt att ligga i en liksäckliknande plastpåse. Det verkade vara en dålig kompromiss, som B- eller C-planen över något som jag sökte A-planen för. Som dock inte verkar finnas.

Min kärnfråga verkar fortfarande vara obesvarad. Ty påsen förhindrar ju bara att kroppens fuktighet tränger in i säcken.
Dock är kroppsfuktighet i mängdmässigt förhållande till själva andan nästan orelevant för uppkomsten av kondensat resp. isolationsförsämring.

Om ventilationsargumentet: Visst är det viktigt att ventilera så mycket det bara går. Men för att förhindra att andan kondenserar/fryser 2 decimeter från näsan, skulle man behöva aktiv diffusion, dvs luftrörelse. Jag brukar ha stiltje inne i tältet, bortsedd från lökätandets följderna.
Hrrrmmm.
(Det är gott med lök!!)
Om ni ser en kuf inne i Sarek som har en eldriven ventilator fastspänd på packningen och dessutom en otroligt lång skarvsladd runt axlarna - försök tilltala karln med "Hej Georg! Hur går det med ventilationen?". :)

Nej, på allvar nu, vad säger ni om det där med andan och stiltjen som råder trots all ventilation? Minus 10 grader kall luft måste faktiskt strömma ganska snabbt för att hinna fördela fuktigheten innan den framkallar de oönskade effekterna på resp. i sovsäcken.

Mvh,
Georg

Kondensfukt

Stänger du in en bit mark i ett tält så kommer markens avgivna fukt att kondenseras på närmaste kalla vägg. Är du sen själv inne i sagda tält och andas släpper inte bara din hud ut avkylningsfukt, eventuella fuktiga kläder du förvarar där beter sig likadant och slutligen kokar du vatten under tak så har du snart en liten sjö!
Helt självgjord.
Motmedlet heter företänksamhet och ventilation. Det måste inte vara kvav stilla i yttertältet. Lyft lite på botten, se till att ventilationen är öppen!
Torka våta kläder ute om det inte regnar eller dagtid när det regnar mellan dig och regnplagget, med din värme! Ev restfuktighet kan du konservera i plastpåsen. Allt för din komfort.
Laga maten och koka vattnet utanför yttertältet! Ser du sen till att gå ner i varv utanför tältet så kommer du att svettas mindre i det. (Har du prövat en mindre varm sovsäck? Bonus även lättare.) Under en tarp med rätt sovsäck är det definitivt inga kondensproblem men väl knott och ibland en smula dragigt.
Mot uppkommen kondens svamp och luftning, torkning!

Go tur, helst utan kondens

Johan K

Instämmer i att andningen är den stora fuktkällan

Med det följer också att plastsäcken inte är så avgörande. Lite kondens utanpå sovsäcken lär inte heller göra något beträffande isoleringen, så länge yttermaterialet inte släpper igenom det.

Själv vänder jag mig i sovsäcken, vilket alltså innebär att fukten stannar på ovansidan. Skulle jag vända mig tillsammans med säcken vore det däremot ett problem. Då skulle fukten ibland hamna liggunderlaget och säcken (och då tinar den).

Ävan om jag inte tycker kondens är ett problem, så är den ju uppenbarligen det för åtskilliga av er. Slutsats: Tältets ventilationsmöjligheter är viktigare än många tror.

Re: Kondensfukt

Hej Johan, i princip håller jag med, men... :)

johankse; sa:
Stänger du in en bit mark i ett tält så kommer markens avgivna fukt att kondenseras på närmaste kalla vägg.
Och detta är ju bottens vattentätta utsida - om man inte använder ett tält utan botten.
Är du sen själv inne i sagda tält och andas släpper inte bara din hud ut avkylningsfukt, eventuella fuktiga kläder du förvarar där beter sig likadant
Japp.
och slutligen kokar du vatten under tak
Nej, det gör jag aldrig. Faktiskt.
Motmedlet heter företänksamhet och ventilation.
Hmm, förmodligen mer ventilation än företänksamhet. Tänkt har jag så att det knakade i skallen, och kondens fick jag ändå, eftersom jag andades medan jag tänkte...
Laga maten och koka vattnet utanför yttertältet!
Absolut.
Ser du sen till att gå ner i varv utanför tältet så kommer du att svettas mindre i det. (Har du prövat en mindre varm sovsäck? Bonus även lättare.)
Ja, det stämmer, det där med att svettas, det är viktigt! I princip.
Men dessa mina massiva kondensproblem utspelade sig i 10 minusgrader, jag hoppas jag låter trovärdigt om jag nu påstår att jag då inte svettades. ;)
Samma sak med sovsäcken, den var visserligen inte för varm, utan lagom med en egentligen tillräklig marginal. Det var själva andan som ställde till med resp. orsakade kondensproblem.
Under en tarp med rätt sovsäck är det definitivt inga kondensproblem men väl knott och ibland en smula dragigt.
Ja, en tarp skulle nog aldrig orsaka kondensproblem, men å andra sidan vill jag knappast föreställa mig att tillbringa en iskall höststorm på en högslätt under en tarp.

Det underbart härliga med iskalla höststormar är förresten att allt som heter mygg och knott senast då drar åt...Hälsingland. Eller vart nu än.

/Georg

Re: Re: Kondensfukt

saxaren; sa:
Men dessa mina massiva kondensproblem utspelade sig i 10 minusgrader, jag hoppas jag låter trovärdigt om jag nu påstår att jag då inte svettades. ;)
Samma sak med sovsäcken, den var visserligen inte för varm, utan lagom med en egentligen tillräklig marginal. Det var själva andan som ställde till med resp. orsakade kondensproblem.
Man svettas i princip alltid litet grand. Det är dock mycket riktigt så att kroppen gör av med mer vatten via andningen när det är kallt (eftersom luften behöver tillföras vattenånga då den annars är för torr). Detta bidrar i hög grad till vätskeförlusterna i kyla och är helt klart svårare att känna kontinuerligt än vad svetten är... :)

Re: Re: Re: Kondensfukt

Hej Fredrik!
haskell; sa:
saxaren; sa:
Man svettas i princip alltid litet grand. Det är dock mycket riktigt så att kroppen gör av med mer vatten via andningen när det är kallt (eftersom luften behöver tillföras vattenånga då den annars är för torr). Detta bidrar i hög grad till vätskeförlusterna i kyla och är helt klart svårare att känna kontinuerligt än vad svetten är... :)

Angående svett i kylan: Japp. Jag hade t.o.m. funderat om jag borde ta med detta i mitt inlägg, dvs om jag borde inskränka mitt påstående att inte ha svettats där i 10 minusgrader, men jag lät det vara p.g.a. en viss oförklarlig tendens av mina inlägg att bli för långa... :)
Man svettas alltid. Svettas man inte längre, är man med en viss sannolikhet död eller liknande. Med att inte ha svettats menade jag att min kropp då inte svettades för att kyla ner sig. Men det finns ju andra anledningar att svettas, huden är ju en membran och inte någon vattentätt PVC-presenning. Som tur är.

/G.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg