Koncentrerat smör

Tillbaka on topic?

Är vi tillbaka på ämnet igen? Fick jag svar på min fråga vart jag kan få tag i koncentrerat smör?? Det är ju strålande!! Åker dock på söndag så jag vet inte om jag hinner få tag i någon som har konto där i bekantskapskretsen, men tack för hjälpen!

Jag kan varmt rekommendera detta. Det har kvar den goda smörsmaken och bränner inte fast i pannan. Jag stekte pannkakor i helgen och det var perfekt. Mitt köpte jag på Martin Ohlsson i Partihallarna i Gbg (min arbetsgivare har konto där).

Mvh Harald

Naturligt förekommande fetter i växter har människan också ätit i många tusentals år. Det är den oljan man pressar ut och säljer. Vårt levnadssätt har dramatiskt förändrats och vi rör oss inte lika mycket som förr. I och med detta kanske vissa livsmedel påverkar oss negativt?

Det känns som att inte mycket "nuturligt" är kvar i livsmedel nu för tiden. Det läggs till, tas bort och behandlas hit och dit. Man kan undra hur bra det är för oss?

/mattias

Jag tror att det som är "naturlig" mat för oss i västvärlden i själva verket numera är ganska onaturlig mat för människan. Nyckelhålsmärkningen tycker jag är en utmärkt ide, därför att så snart jag ser en produkt med denna märkning så vet jag att den skall jag absolut inte köpa ;-) I produkter med låg fetthalt är fettet ofta ersatt med något annat billigt, typ potatismjöl och vatten + en drös med kemiska E-tillsatser.

Vandrade för övrigt alldeles nyligen Roslagsleden i Juli värmen, funkade bra med konc. smör, inga problem med hållbarheten. Men hade det i en plasburk med tätt lock, för ibland var det flytande i värmen, ibland inte.

jag vet att tråden är 3 år gammal... men läste och reagerade på att här vart det fel!
E-nummer förekommer i all mat, de är i sig inte farliga, de är en systematiserad katalog för att allergiker m.fl. ska kunna hålla reda på ingredienser utan att leta sig halvt fördärvade

"Systematiserad katalog "... systemet där olika ämnen benämns med E-koder underlättar INTE för alergiker, kommer inte ihåg exakta E-koder nu, men det finns koder som inte innebär ett speciellt ämne, utan en kod kan betyda 1 av 5 olika konserveringsmedel tex, el smakämne, färg osv... och när man ringer producenten och frågad vilket ämne deras E-kod står för så kan dom ofta inte svara på det då dom byter ingredienser ofta för att få det billigaste....

jag vet att tråden är 3 år gammal... men läste och reagerade på att här vart det fel!

"Systematiserad katalog "... systemet där olika ämnen benämns med E-koder underlättar INTE för alergiker, kommer inte ihåg exakta E-koder nu, men det finns koder som inte innebär ett speciellt ämne, utan en kod kan betyda 1 av 5 olika konserveringsmedel tex, el smakämne, färg osv... och när man ringer producenten och frågad vilket ämne deras E-kod står för så kan dom ofta inte svara på det då dom byter ingredienser ofta för att få det billigaste....

Men vad är då alternativet? Att skriva ut namnen på 5 ggr så många ämnen varav många heter något mycket liknande?

Men vad är då alternativet? Att skriva ut namnen på 5 ggr så många ämnen varav många heter något mycket liknande?

vill mest påpeka så inte nån alergiker sitter här å läser sen äter nått å dör...
alternativet hade ju kunnat vara att följa sveriges lagar och skriva exakt vad varan innehåller ... utan några jäkla koder! ( koderna är tillåtna men enligt lag ska där stå alla ingredienser = alltså skippa dom där itne är)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg