Koncentrerat smör

Gåsfett (graisse de canard och gänsefett på tyska) finns som helkonserver. De är flytande i burken vid rumstemperatur (du känner det när du skakar på burken) men stelnar i kylen.
Det finns inget fett som behåller fast form vid alla temperaturer.
Den som håller diet etc., införskaffar ofta en sprayflaska till sin olja. Då kan man spraya den olja man vill använda. Hydrogeniserade oljor, palmolja, kokossmör, smält späck etc., kan ha fastare form längre men det avgörs på molekylnivå där allt blir instabilt förr eller senare.
Gåsfett är oerhört gott för övrigt, säljs i burkar om 350 gram.
Om du vill ha ett fett som håller sig solitt i alla väder så tror jag inte att det finns om du inte ska äta frystorkad men din blandning låter inte fel. Du kan ju köra mattermos också.

Talg och ister har hög smältpunkt, men när man äter sånt fett som inte ens smälter vid kroppstemperatur så får man en sträv hinna i munnen när man äter det, alla gillar inte den känslan.

Kakaosmör smälter vid ungefär 35, så det kan ju vara bra, men man kan ju fundera på hur en köttbit stekt i kakaosmör smakar. Jag tror inte det är så kul.

Att ha med sig olja i plastflaska är nog enklast och godast.

Talg och ister har hög smältpunkt, men när man äter sånt fett som inte ens smälter vid kroppstemperatur så får man en sträv hinna i munnen när man äter det, alla gillar inte den känslan.

Kakaosmör smälter vid ungefär 35, så det kan ju vara bra, men man kan ju fundera på hur en köttbit stekt i kakaosmör smakar. Jag tror inte det är så kul.

Det är ju gott med chokladsås(Gräddsås med en hint av mörk choklad inte Ohoj) till kött så det borde fungera.

Var hittar jag rent kakaosmör?

Som Mija säger har talg och ister samt vissa andra vegetabiliska fasta fetter (kokosfett) hög smältpunkt men alla fetter smälter. Jag håller på olja. Det tar lång tid för olja att härskna.

Det är ju gott med chokladsås(Gräddsås med en hint av mörk choklad inte Ohoj) till kött så det borde fungera.

Var hittar jag rent kakaosmör?

High end konditorier och chokladaffärer har. Mörk choklad till kött, anka och vilt funkar men det är lite trixigt.

Jag brukar göra det här åt min man ibland, kyckling med chokladsås (svart mole)

1 stor kyckling (helgkyckling om man köper fryst Kronfågel eller frigående majskyckling, dyr men värd varenda krona.)

125 gram chihuacle chilli (svår att få tag i i Sverige, ersätt med Cascabelchili)
65 gram mulatochili
65 gram pasillachili
100 gram ister
½ gul lök
3 vitlöksklyftor
1 dagsgammal tortilla
1 skiva bergis eller annat franskbröd med ägg i innehållsförteckningen
25 gram mandel, skalad
20 gram jordnötter
1 bit kanelstång
20 gram sesamfrön
15 gram pumpafrön (skalade)
En nypa anis
¼ tsk kummin
¼ tsk timjan
¼ tsk mejram
¼ tsk oregano
4 hela korianderfrön
4 korn svartpeppar
2 kryddnejlikor
25 gram russin
150 gram mörk choklad (70 procent och däröver)
500 gram konserverade tomater
125 gram tomatillos (el. gula tomater)
2 msk ister

Stek hastigt chilisorterna i ister, passa noga så att de inte bränns vid. Skeda över chilin i en stor kastrull och täck med vatten och låt koka upp. Sjud tills chilin är mjuk.

I samma ister som du stekt chilisorterna i, stek lök och vitlök tills genomskinlig. Tillsätt tortillas, bröd, mandel, jordnötter, kanelstången, de sparade chilikärnorna, sesamfrön, kummin, timjan, mejram, oregano, koriander, peppar, kryddnejlika, russin och chokladen. Låt småkoka en stund. Häll i tomaterna och tomatillos och purea sedan såsen med en handmixer (eller i en matberedare). Passera genom en finmaskig sil ner i en gryta. Låt purén "steka" lite i två matskedar matfett. Smaka av och tillsätt salt och eventuellt socker eller honung för att balansera upp smaken. Tillsätt kycklingbuljongen och sjud i 20 minuter.

Tillsätt kycklingen och sjud i 20 till 25 minuter. Om såsen är för tjock, tillsätt mer buljong.

Det finns fler matrecept med choklad i i Jan Hedhs bok Choklad.

2,5 hekto chili? Är nog inget att ta med sig ut i skogen i allafall, orkar inte bära på så många dassrullar ;)

Jag har hört att olja inte alls gillar att vara i temperaturer över 30 grader någon längre stund och det kan bli rätt varmt i tältet på fjällen. Det optimala hade ju varit att få ner fettet direkt i matförpackningarna så man fick det portionsförpackat men couscousen tycker inte om att ligga blött av naturliga skäl.

Nudlar verkar ju ha sugit upp fettet på något sätt. Skall testa att spreja på fett på couscous och låta det torka och se hur det funkar när det hamnar i lite varmare temperaturer.

Oljan håller sig utan problem, det kan på lång sikt härskna, men det tar lång tid. Den enda nackdelen med olja är att hitta en lämplig flaska.

Oljan håller sig utan problem, det kan på lång sikt härskna, men det tar lång tid. Den enda nackdelen med olja är att hitta en lämplig flaska.

Sprayflaska eller vanlig flaska eller liten flaska?
Sprayflaska, fråga på Duka-typ affär.
Vanlig flaska, eller vanlig och vanlig, Sigg.
Liten flaska, Nalgene.

Och man kan dra ner chilin till mindre än 100 gram utan att det påverkar smaken nämnvärt.

Jag har hört att olja inte alls gillar att vara i temperaturer över 30 grader någon längre stund och det kan bli rätt varmt i tältet på fjällen
Det kan bli rätt varmt i södra Europa oxå men sydlänningarna har alltid oljan framme. Den t o m användes förr för att konservera kött. Är nog ingen större fara.

Fett har väl normalt inga problem med att förvaras i värme? Problemet med fett är väl främst att det härsknar och det är ju oxidering (d.v.s. utan syre härsknar inte fettet).

Att ha smöret i typ sån patron man har för fogmassa/sillikon borde vara ett bra sätt att bromsa härsknandet, inte mycket luft som kommer in. Vanlig tub är nog t.o.m. bättre än att ha det i en ask eller liknande. Finns ju återfyllbara tuber.

Vanligt smör får ju rätt bra konsistens i rumstemperatur.

ok, börjar känna att det börjar likna koncensus :) Vilken typ av fett är optimalt eller är det bara en smakfråga? Olivolja mer hållbart, mer vitaminer eller dylikt kontra rapsolja eller liknande?

Är noob på detta och suger i mig all kunskap som förmedlas. Vet bara att efter att ha testa lite torrfruset så har jag insett att det inte riktigt är min melodi.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg