Vill man ha snabb kontakt med många samtidigt är komradio oslagbart, man trycker in knappen 1/2sek senare är alla inom mottagningsområdet med.
Vad det gäller frekvenser så finns det för många och alla har sina egenskaper som varierar kraftigt.
Men bland de fria skulle jag köra PMR/KDR som nämnts på öppna ytor.
2m = VHF 150.XXX MHz Jakt/sjö
70cm = UHF PMR, KDR etc
Snabbt om olika frekvenser, utgår från att man kör FM
inte AM SSB PSK osv
HF 3-30MHz tar man sig jorden runt med utan jätteproblem, framförallt 160-40m banden (1,5-7MHz) 27/CB är fritt.
VHF-L 69MHz (Gamla taxi/polis) är ett bra band med bra uteffekt upp till 25W p.e.p. inga andra begränsningar.
VHF 150MHz (jaktbanden inkl 156.000MHz)
UHF KDR444 (SRBR 2W yttre antenn) och PMR446 (0,5W fast inbyggd antenn)
Jag hade valt en radio som kan köra både 2m och 70cm tex en Baufeng för några 100lappar.
Utan dessa anledningar.
1: Fler band att använda beroende på terräng.
2: Man kan lyssna på relästationer och öppna dessa (om man är en amatörradiolicens) eller vid en nödsituation.
Repeaterkarta över Sverige. I
händelse av nödsituation så använder man närmsta relaästation/repeater, skulle någon opponera sig ber du den personen fara och flyga. Är man radioamatör är det självklart frittfram.
3: Man kan ändra frekvens vid behov, DCS/CTCSS (subtoner Digitala / Analoga), kan vara bra mot störningar men annars tar man en ledig kanal.
4: Passning på flera band samtidigt, t.ex 444,650MHz och 156.000
5: 156.800 bör ligga i radion då detta är "Kanal 16, SOS"
BARA FÖR ATT HA SAGT DET!
Icke radioamatör för inte använda Baufeng UV-5R t.ex eller någon annan radio som inte är designad för en specifikt frekvensband likt PMR eller SRBR.
Men jag skiter i om folk gör detta bara man beter sig!.
DE - SA6HCZ
Kort och gott så går lägre frekvenser längre än höga, så på en sjö kör KDR/PMR skall man i terrängen eller liknande kör 156.000MHz. Eller 69MHz
Högre uteffekt är inte samma sak som att man når längre. Antennen är viktigare än uteffekten.
Som ett exempel så öppnar jag Sunne SK4RJJ från min bas med en uteffekt av 5W, jag har ca 10mil till Sunne fågelvägen. Detta är möjligt tack vare den antennvinst och höjden jag har.
Detta är omöjligt för mig med en handjagare och samma effekt.
TILLÄGG: Kyla är inget jätteproblem om man tänker efter lite före. Ha reservbatterier i innerfickan nära kroppen, samma med radio och telefonen. Då är ditt batteri med lite tur 10-20grader och kan laddas i kyla batteriet värms upp under laddning dessutom så om dessa inte står i drag så bör det fungera. Om inte vira in laddare och batteri i en halsduk, mössa, vante, jacka.
TILLÄGG 2: När ni kommer hem, ta inte in radion i värmen utan lägg den i kylskåpet över natten om radion är iskall när ni kommer hem, annars är risken för kondens stor.
Har jag uttryckt mig konstigt eller otydligt hojta så skall jag förklara mig. Jag tappar ord när jag skriver.