• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kommer ni ihåg?

Sarvi; sa:
Varför har ingen nämnt Solstollarna? Att det programmet kunde sändas i DDR-Sverige är ju inte lite knepigt - obefintlig story, ingen "pedagogik" och massor med bikiniklädda småtjejer som drällde runt och visade upp sig.

Om man får tro förklaringen som Per och Ola gav i boken "100 höjdare" så kuppade dom in solstollarna. När dom presenterade konceptet så lät det mer som "vilse i pannkakan" fast på stranden, med wienerbrödsförsäljaren Skumberg i rollen som, kapitalistisk storpotät.

F*n trot...
 
Som lite äldre än de flesta här, skulle jag vilja veta om någon enda minns Rymdlingarna? De var någon sorts varelser i tunnlar på en annan planet, och de visslade istället för att prata.
Nähä.
Kapten Zeppo, då? Östtysk, tror jag, och den är nog från sent sextiotal.
Rymdkadetterna, någon? De mötte alltid Kapten Rymdkrok och hans elake assistent Styggson "Koka dom i olja, kapten".
Pan Tau, då, han som kunde trolla med sin hatt?
Jag verkar ha suttit ensam och tittat på tv...
 
vilse i pannkakan...

och den flygande näsduken...staffan westerberg påstås ha förstört en hel generation...*ler*...
den var traumatisk...och jag hörde så dåligt att jag inget fattade..clownen manne förstod jag ju...han tecknade ju...och många i min generation kan prata lite tecken med mig...för de såg tecken till varandra...inte så tokigt med den pedagogiska varianten de körde med på sjuttiotalet...förresten...hem till dig...hem till mig...eller var och en till sig...i sjuttiotalstappning...men...då kanske vi inte hamnade i barnprogrammens värld förstås.../ anna
 
Av någon orsak var det många av 70-talets barnprogram som verkade gå ut på att skrämma barnen. Dr. Krall, Manne och framförallt Staffan Westerberg var ganska obehagliga. Enda orsaken till att man tittade var att det inte fanns något annat på TV på den tiden.

Var förresten och såg Staffan Westerberg för några år sedan, tror att föreställningen gick lite ut på att han bad om ursäkt... om är på ett litet speciellt sätt.

Själv minns jag boktipset, han som satt i den otroligt fula soffan.
2.jpg


Men Fem myror är nog favoriten.

/Ulf
[Ändrat av Wolf25 2007-07-07 kl 23:09]
 
Idag såg jag att Trazan och Banarne går i repris, några av de senare avsnitten från tidigt 80-tal tror jag. Småtrevligt faktiskt.
 
Som lite äldre än de flesta här, skulle jag vilja veta om någon enda minns Rymdlingarna? De var någon sorts varelser i tunnlar på en annan planet, och de visslade istället för att prata.
Nähä.
Kapten Zeppo, då? Östtysk, tror jag, och den är nog från sent sextiotal.
Rymdkadetterna, någon? De mötte alltid Kapten Rymdkrok och hans elake assistent Styggson "Koka dom i olja, kapten".
Pan Tau, då, han som kunde trolla med sin hatt?
Jag verkar ha suttit ensam och tittat på tv...

Nej då, jag minns mycket väl Rymdkadetterna, Kapten Rymdkrok och Styggson. Låt oss koka dem i olja kapten........Nej Styggson, de är ju bara ytte pytte små barn....
 
...och Vilse i pannkakan likaså. Riktigt kul att se igen; mina ungar (7 och 8) älskade det, de gillade framför allt dockorna. Det finns nog en charm för barnen i den "primitiva" teknologin där, att det är så transparent... det liknar mer deras egna lekar och fantasier.