• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kommer ni ihåg?

Mycket om "Vilse i Pannkakan" och alla låtsade och verkliga mentala smällar det givit folk. Men bortsett från det--var det nån som var road av det? Helt enkelt tyckte att det var bra. Och vad fanns det för persongalleri förutom storpotäten? Fanns det ens nåt? Jag minns ett spår förutom just honom. Jag var inte road.

Var det helt enkelt ytteligare ett exempel på barnprogram av vuxna för vuxna, med något slags djupare syfte, där man ska servera barn "värderingar" och får en klapp på axeln av andra vuxna som tycker att det är jättefint och bra. Skulle miljön och figurerna representera samhället och dess verkliga och inbillade uppdelningar. Var storpotäten i själva verket storfinansen eller det så kallade högerspöket?

Var "Vilse i pannkakan" helt enkelt ytterligare en ansats att indoktrinera barnen i "den rätta läran"? Får vi nu lite nykter vuxenanalys på det hela, tack :) :) :)

Jag kommer som sagt inte ihåg eftersom jag tyckte det så sanslöst tråkigt att jag förträngt allt utom själva pannkakan och potäten....

Googlade förresten lite och kom fram till att IKA var 80-talisternas storpotät. Få roade, en hel del skrämda. Helt enkelt ett vuxenbarnprogram. Har ni något att säga om henne?
 
Jag gillade pannkakan. På 80-talet var jag lite större och tänkte lite mer barnförbjudna *host* tankar om Ika men kanske framför allt Cia i Bagen :)
[Ändrat av öringen 2007-06-19 kl 12:10]
 
Ika i kroppsnära dräkt.... Men nu var det från baaaarnens perspektiv det gällde, inte de könsmogna hannarnas :)
 
Jag gillade pannkakan, men jag blev lite rädd för storpotäten. För att inte tala om föräldrarna som dök upp och sa
"Om du inte äter upp pannkakan så är du ett riktigt litet rötägg!"

Hmm galleriet...
Det var Vilse som bodde i pannkakan. Och så förstås storpotäten och dom otäcka föräldrarna.
Sen fanns det en älg nånstans. Och ett skelett som hette (eller var) Gallileo Gallelei.

Hmm, så var det några möss också va? Och en brandkår och en ängel har jag för mig.

Så var det nån som skulle segla till horisonten i sin båt, när alla hålen var lagade. I sista avsnittet spolade staffan ned dom i toaletten, för där fanns horisonten.


(Tillägg)
Nu har det fastnat en melodi i mitt huvud...

"Storpotäten gick omkring i sitt potateland
Han räkna så att ingen skulle ta av hans potatis
Han räknade potatis och han räknade sin tå.
Han trodde att hans tå också var en potatis.

O-troligt roligt (vadå?)
När storpotäten käka upp sin tå.
O-troligt roligt (vadå?)
När storpotäten käka upp sin tå."
[Ändrat av GustavOh 2007-06-19 kl 12:30]
 
öringen; sa:
Jag gillade pannkakan. På 80-talet var jag lite större och tänkte lite mer barnförbjudna *host* tankar om Ika men kanske framför allt Cia i Bagen :)
[Ändrat av öringen 2007-06-19 kl 12:10]

Öh, tycks helt ha missat denna Ika i rutan. Hade inte den blekaste aning om vad detta var, men kollade upp det på youtube, och jag förstår vilket intresse de som var i övre tonåren 1988 hade av Ika ;)

Mvh /Joel
 
Jag undrar hur en serie som Kalle Vrånglebäck (kommer ni ihåg den?) skulle tas emot idag? Svartvita stillbilder och Beatles Obladi, oblada känns fjärran från Bolibompa.

Annars var vi ganska svältfödda på tecknat, förutom östeuropeiska förstås. På 70-talet fixade föräldrarna bästa födelsekalaset genom att visa Kalle Anka med filmprojektor. Idag måste det vara trollkarl OCH ponnyridning....
 
lapetter; sa:
Mycket om "Vilse i Pannkakan" och alla låtsade och verkliga mentala smällar det givit folk. Men bortsett från det--var det nån som var road av det?
Jag såg nog på rätt många Vilse i pannkakan...men kan för mitt liv inte komma ihåg ifall jag tyckte det var bra. Sannolikt inte. Jag tyckte illa om Storpotäten iaf, kanske var jag rädd för honom. Det som var mest underligt var väl egentligen att serien hade 4711 avsnitt som alla var exakt likadana.

Var det helt enkelt ytteligare ett exempel på barnprogram av vuxna för vuxna, med något slags djupare syfte, där man ska servera barn "värderingar" och får en klapp på axeln av andra vuxna som tycker att det är jättefint och bra.
Nä, det tror jag inte. Tror de flesta vuxna avskydde Pannkakan innerligt, till skillnad från serier som Fem myror eller Lindgren-serierna som även vuxna gillade.

Googlade förresten lite och kom fram till att IKA var 80-talisternas storpotät. Få roade, en hel del skrämda. Helt enkelt ett vuxenbarnprogram. Har ni något att säga om henne?
Jag var för gammal för att tycka hon var skrämmande. Däremot tyckte jag nog att hon var bäng, eftersom jag själv vad dum i huvudet. Insåg inte hur fantastisk hon var. MEN, jag ändrade mig efter ett tag, hon var exv jättebra i julkalendern Findus och Pettson. Eller Pettson och Findus. Ika verkar vara en ganska vettig person förresten. Men nu handlade det om TV-programmet, om jag får göra en snabbanalys så kändes Ikas serie från 1988 egentligen som ett 70-talsbarnprogram. Den sista resten från 70-talet, typ. Jag länkade till hennes prinsessparodi, exempelvis, klart 70-talsstuk på den...he...Förstår att en del 80-talister ser det som deras version av "Vilse i pannkakan".
 
Almgren; sa:
Nu komme rmin sjuka hjärna ihåg professor Drövels hemlighet. Varje avsnitt med cliffhanger. Men antagligen är min hjärna ovanligt sjuk för jag hittar inget drövel alls på youtube.

Sökte bara som hastigast och vet inte om det är något att se, men ändå.
Spana in:
http://www.youtube.com/results?search_query=professor+hemlighet&search=

Annars kan du alltid kolla på Pirate Bay eller liknande.
Tror att jag fixade hela serien där (eller en kompis till mig gjorde det... Det är ju olagligt! :) )

Hur som helst tyckte jag att den var lika bra nu som jag tyckte förr och den ger ett klart sug efter att vilja ut och paddla igen.
Vilket blir om 4 veckor.

//Peter
 
Polarnatt; sa:
Jag måste också bekänna en sak, jag såg på Clownen Manne - och gillade det!
Du är ju pervers! ;)

Varför har ingen nämnt Solstollarna? Att det programmet kunde sändas i DDR-Sverige är ju inte lite knepigt - obefintlig story, ingen "pedagogik" och massor med bikiniklädda småtjejer som drällde runt och visade upp sig.