Det finns så mycket rasism mot samer så att det vidrigt och jag har mött den framför allt i norr, men även i mina hemmatrakter från personer med rötter i norr. Hur har du kunnat missa det? Och just dessa vidrigheter gör det ännu svårare att föra en diskussion om rennäringen, ungefär på samma sätt som att det är hopplöst att kritisera Israel som stat utan att bli kallad antisemit. Med krig menar jag naturligtvis inte bomber och granater, utan att det finns två läger med starka motsättningar och hård stämning och ibland onda handlingar.Vad är det för ett krig du talar om? Det har jag inte märkt när jag har besökt Norrbotten, vandrat i fjällen, haft kontakt med samer osv. Det jag vet är att det i några områden längre söderut har varit så mycket besökare att det faktiskt stört renskötseln, men det har då handlat om ett stort besökstryck.
Det är trist att du först oroar dig för ett otrevligt debattklimat och i nästan mening kastar ur dig psykiatriska diagnoser mot meningsmotståndare. Jag tror att du förstår min poäng, men för säkerhets skull gör jag en längre utläggning för att förklara vad jag menar. Ni andra som förstår vad ”de små stegens strategi” innebär kan hoppa över nedanstående stycke.Och tillträdesförbud för Sarek? Du skämtar, eller så är det ren förföljelsemani. Redan nu är det jakt- och fiskeförbud för andra än samerna just där, men jag har aldrig märkt att någon sett snett på mig för det.
Min poäng är att om man vill vinna något så behöver man ha en strategi och en populär sådan är att ta eller kräva lite i taget och sedan åberopa det första som en logisk anledning till att man får det andra och så vidare. Den strategin användes av högerkristna för att jämställa religion med vetenskap inom undervisning och första steget var att få acceptans för ”intelligent design”. Alkohol-lobbyn kör samma strategi med sina gulliga gårdsbutiker för vin, som naturligtvis siktar på att öppna upp svenskt alkoholmonopol (en marknad värd ca 50 miljarder per år). Vill du ha fler exempel så kan jag bistå med det via meddelande.
Halva Sverige är ju en grov avrundning. Egentligen handlar det kanske om 45 procent. Men det är ju den yta som rennäringen gör anspråk på i olika sammanhang. Området ovanför odlingsgränsen är såklart bara en del av det, men ett annat sätt att se det är att området ovanför odlingsgränsen är 100 procent av den svenska fjällvärlden.Och så nästa sak - halva Sveriges yta?! Vad tänker du då på, jakt- och fiskerätt? Jaha, men i Girjasdomen gällde det ju ovan odlingsgränsen, inte den totala yta som samebyarna har på kartan. Hur stor del talar vi då om? Jag vet faktiskt inte, men det är inte "halva Sveriges yta". Visserligen fortfarande stort, men betydligt mindre. Och det är den linjen man går på i Renmarkskommittén.
Det här med halva Sveriges yta upprepas ständigt i debatten, som om samebyarna faktiskt ville bestämma över hela den halvan. Men det är ju bara på kartan det ser ut så. I själva verket går det ju bort en väldig massa arealer som rennäringen inte kan använda - vattenkraftens regleringar, städer och samhällen, industrier, vägar och infrastruktur, gruvverksamhet, kalhyggen och nu också vindkraftsparker. Med mera. Och mycket av den övriga arealen delar ju renskötseln med alla andra som bor i norr. Så det här med "halva Sveriges yta" har blivit ett vulgärargument mot renskötseln, så stort har det i praktiken aldrig varit i modern tid.
Enligt SCB:s uppgifter fanns ca 250 000 renar i Sverige år 1900. År 2021 fanns det enligt Sametingets siffror 275 000. Medeltalet har under 1900-talet legat på 225 000 renar (SCB) . Kan du klargöra hur renskötseln har drabbats hårt på grund av det urbana samhällets behov när antalet renar ökat med 10 procent under den tiden? För övrigt är det mesta av den renskötsel jag sett en del av det urbana samhället; drivning med helikopter, fyrhjulingar, snöskotrar, flytt av renar med långtradare, stödutfodring och stängsling mil efter mil på fjället. Hur ska man producera allt detta utan industrer, el och städer?Dessutom krymper ytan för renskötseln hela tiden, bland annat på grund av det urbana samhällets behov.
Om du nu betonar att du vill ha en sansad debatt, kan du inte sluta med diagnoserna, rallarsvingarna och de lösa påståendena utan källhänvisningar?