• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kommer brottsligheten någonsin sluta öka?

Almgren, det förklarar ingenting, för även skadegörelse har ökat lika mycket. Mord och dödligt våld har ökat ca 30% sen 70-talet. Miljöbrotten sjönk under en lång period fram till slutet av 90-talet, då de skjöt i höjden spikrakt uppåt, och är idag 100% fler än under 70-talet. Anmälda fall av ekonomisk brottslighet är idag högre än någonsin tidigare sen statistiken började 1975.
 
Men det var du som tog upp våldsbrott och kom med en femfaldighet, sen när jag dissekerar den då är den inte intressant längre. Dina nya siffror orkar jag inte förklara för dig då du uppenbarligen bara googlar siffror och inte orkar bry dig om att ens försöka gräva i statistiken.

att ta fram meningslösa siffror är ingen konst, om det är syftet kan man nästan ta fram vad som helst,. Tex att andelen meningslösa trådstarter är vanligare efter kl 22.30 än före.
 
Har man en ohämmad invandring blir det lagabrott som en naturlig påföljd när samhället inte kan svälja alltihopa.

Enkel och naturlig förklaring.

Som "kriminologi for dummies".
 
Eftersom definitionen av vad som är brott förändras över tiden så är det svårt att jämföra mellan olika perioder. Fram till 1970-talet så var exempelvis barnaga tillåtet. Idag när är det förbjudetså medför det självklart att den typen av brottslighet har ökat.

Men om man tittar på mord och dråp så har det under mänsklighetens historia aldrig varit så få personer som blivit dödade i Sverige. Antalet "mord" under medeltiden var snarare att jämföra med Mogadishu, Kingston och Freetown, som har bland de värsta kåkstäderna som finns utomlands idag.
 
Jag gräver visst i statistiken. Jag har noga studerat olika samband, och lyckats påvisa flera sådana. Jag "googlar" inte siffror som du uttrycker det, jag använder mig av BRÅ:s egen statistik. Det verkar ju vara få här som håller med om att brottsligheten har ökat, så vi kanske ska gå över till att diskutera den nutida degenererade (med få undantag) kulturen.
 
Jag föreslår en ny inriktning på tråden, och vi kan samla in inlägg från några andra trådar också.
Vad sägs om påverkan på samhället och internet som funktion av den öppna / obefintliga psykvården?
Borde inte tomtar, troll och alver hållas bakom lås och bom?
 
Jag gräver visst i statistiken. Jag har noga studerat olika samband, och lyckats påvisa flera sådana. Jag "googlar" inte siffror som du uttrycker det, jag använder mig av BRÅ:s egen statistik. Det verkar ju vara få här som håller med om att brottsligheten har ökat, så vi kanske ska gå över till att diskutera den nutida degenererade (med få undantag) kulturen.

Jag tycker nog att det låter som ett bra förslag, men jag saknar ju en öppen diskussion om vilken koppling detta kan ha till ufo-verksamheter.
 
Jag gräver visst i statistiken. Jag har noga studerat olika samband, och lyckats påvisa flera sådana. Jag "googlar" inte siffror som du uttrycker det, jag använder mig av BRÅ:s egen statistik.

Vilka samband har du "påvisat"? Och hur anser du att du gjort det? Genom att plotta antalet anmälda brott inom ett visst område mot tid? Tar du i dina slutsatser om hur statistiken bör tolkas hänsyn till följande (det finns säkerligen många fler viktiga parametrar, men de här kan jag komma på på rak arm):
* Ökad befolkning
* Ändrad lagstiftning (till exempel antalet anmälda upphovsrättsbrott torde ökat en hel del sedan det blev förbjudet att dela ut material på internet för några år sedan. Något som varit lagligt blev plötsligt olagligt.)
* Ändrad benägenhet att anmäla

Det verkar ju vara få här som håller med om att brottsligheten har ökat, så vi kanske ska gå över till att diskutera den nutida degenererade (med få undantag) kulturen.
Eh? Specificera tack.
 
Om jag nu minns rätt så visar sjukvårdens statistik inte på någon ökning i antalet inskrivna offer för våld.
Den statistiken torde spegla våldsnivån i samhället betydligt bättre än polisens.
 
Var hittar man sådan statistik någonstans (från sjukhusen)?
Jag torr nog att den med borde ha ökat sen 70-talet. Tror inte den har minskat i varje fall.

Det samband jag kunnat påvisa är t.ex. mellan skilsmässor och brottslighet. De kommuner med flest skilsmässor, har högre genomsnittlig brottslighet, än de kommuner med lägst antal skilsmässor (alla uppgifter per capita).
 
Det samband jag kunnat påvisa är t.ex. mellan skilsmässor och brottslighet. De kommuner med flest skilsmässor, har högre genomsnittlig brottslighet, än de kommuner med lägst antal skilsmässor (alla uppgifter per capita).

Då kan vi dela in det i fyra olika fall, frågan är vilket som är sant

1. Skilsmässor leder till våld
2. Våld leder till skilsmässor
3. Något annat leder till både skilsmässor och våld. (detta annat kan även vara två olika saker, som är orelaterade)
4. De har inget samband alls.

att bara ta två värden och korrellera är att göra det enkelt för sig.