• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kommer brottsligheten någonsin sluta öka?

Sedan 1970-talet har brottsligheten ohämmat ökat och bl.a. våldsbrott har nästan femdubblat. Jag undrar om och i så fall när ni tror att denna trenden kommer att brytas, och vad tror ni den beror på? För egen del tycker jag att det inte bara är brottsligheten som ökat, utan även all kultur har liksom blivit urvattnad, som en krystad parodi.
 
I och med att vi sjuttiotallister växt upp har vi helt enkelt blivit mer effektiva. Som 8-åring var man ju nybörjare på detta, men som 22-åring hade man ju blivit proffs, nu vid 42 the sky is the limit.
 
Att tolka brottsstatistik är enligt experterna inte lätt. Bara för att antalet anmälda brott ökar så betyder ju inte det att antalet faktiska brott ökar. Brott som sker inom familjen eller mellan andra närstående polisanmäls idag, det gjorde de inte för 30 år sedan.

Ungdomsbrottsligheten har ju t o m minskat de senaste 20 åren
 
Min uppfattning, om jag bara försöker minnas de olika resultat från statistik och undersökningar jag hört, är att våldsbrotten legat tämligen konstant under relativt lång tid.
En femdubbling borde knappast rymmas inom felmarginalen för mitt minne. Inte ens om jag med "femdubbling" tolkar det som att du egentligen menar femfaldigande.
 
Min uppfattning, om jag bara försöker minnas de olika resultat från statistik och undersökningar jag hört, är att våldsbrotten legat tämligen konstant under relativt lång tid.
En femdubbling borde knappast rymmas inom felmarginalen för mitt minne. Inte ens om jag med "femdubbling" tolkar det som att du egentligen menar femfaldigande.

Det är korrekt, våldsbrotten är i stort sett konstanta till antalet vilket medför att de minskar i förhållande till folkmängden, som ju som bekant ökat sedan 70-talet.

Sen kan det mycket väl vara så att vissa brott ökar, andra minskar. Brottsligheten kan också öka och minska över tiden i olika grupper. Brott följer också vissa trender i samhället, det klassiska bankrånet t ex är i princip utdött och har ersatts av andra slags brott.

...över lite längre tid har våldsbrotten minskat radikalt, om jag inte tar fel. På 1400-1500 talet kunde man kallt räkna med att var 10 vuxen man man mötte i huvudstaden hade varit inblandad i sådant som idag kallas mord/dråp eller grovt vållande till annans död...om jag minns rätt från kursen i straffrätt. Många fler än idag räknat i förhållande till befolkningen var det i alla fall :).

Kurvan sjönk brant först mot slutet av 1700/början av 1800-talet. Och lär ytterligare minskat sedan dess, dock långsammare...

//J
 
Det är för att vi importerar brottslighet genom invandrarna. Det har jag läst på Socialdemokraternas hemsida... eller var det National....hmmmm...
 
Det är fanimig skandal. Inte ens en ordentlig brottslighet klarar vi av att ordna själva utan är tvungna att ta in proffs utifrån. Tur att man pratar om speciella låga skatter för utländska experter så vi kan locka till oss toppkrafterna.
 
Så våldsbrotten var fler under medeltiden, sjönk under 1800-talet,och är nu på väg upp igen?!?!? Det innebär alltså att vi är på väg mot medeltiden? Våldsbrotten har femdubblats (alltså ökat med 400%) sedan 70-talet. Det vet jag eftersom jag har studerat statistiken. Och kom inte och säg att detta enbart beror på att folk oftare anmäler brotten, det är ju löjeväckande.

Att ungdomsbrottsligheten skulle ha minskat tror jag inte på, eftersom brottsligheten i övrigt har ökat så kolossalt. Det kan tilläggas att även miljöbrott har ökat under 2000-talet jämfört med 90-talet.

Femdubblingen kanske är lite överdriven, den gäller nog bara vissa kommuner. Men även sett till t.e.x. olika läns statistik så har det skett en tredubbling (ökning med 200%) ni kan själva studera statistiken här:
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
 
Först, femdubling är 2*2*2*2*2 dvs 32, det du menar är femfaldigas.

Sen om man studerar så är det "Misshandel inkl.grov" som ökat, inte alla typer av brott.