Som instruktör borde jag förstås genast rekommendera en kurs. Och det gör jag också. Men det ska också sägas att jag själv, liksom Mezzner, gick min första kurs långt efter min första lead, och med stor behållning. Och som påpekats - alla som gått kurs är inte klara att leda. Men de vet i alla fall lite mer om sin kapacitet och om fallgroparna.
Det viktiga tycker jag är att man jobbar medvetet:
1. Om du leder skarpt, och onsight, lägg dig väl under din maxnivå. Som nybörjare kan man lätt bli överaskad över vad en "lätt" led kan slänga i ansiktet på dig. Det finns gott om 5+ i Göteborg som lika gärna kunde stå som svårsäkrade grad 6. Fråga folk (mig!) om du vill ha tips på lämpliga leadprojekt runtom i landet!
2. Kombinera med lagom slackt topprep ibland, då kan du våga ta fallen och se om dina placeringar håller.
3. Uppmuntra din andreman att ge feedback! Det ska vara ok att såga en dålig placering!
4. Försök att komma ut med en mentor nån gång då och då. De gånger jag fått skäll av klätterkändisar för uselt använda kammar har fått mig att skärpa till mig.
Lycka till (och gå en kurs om du får chansen, om inte annat så om ett år eller två!)