Kolhydrat- och fettrik föda i flytande form.

För de rika...

För en vecka sedan lyckades jag och tre andra få i oss luch bakom en liten sten i ca 25 m/s på Svalbard. Vi åt varsin REAL turmat. Trixet är att hälla i lite för mycket av termosvattnet. Då blir det soppa, mycket lättare att få i sig.

Om någon invänder att man ska njuta osv så kan jag intyga att jag njöt av att få i mig något överhuvudtaget i denna blåst. När det är svårt att stå så är det ännu svårare att äta... :)

samma fördelning

enligt min instruktör i näringslära skall man försöka hålla samma fördelning mellan fett, kolhydrat och protein när man är ute som man gör (BÖR göra) i vanliga fall.
endast om man ger sig iväg på riktigt långa och krävande expeditioner behöver man öka intaget av fett kontra de andra näringsämnena.
med andra ord skall man på en vandring försöka se till att ha en väl balanserad kost och framförallt tillräckligt mycket. visst det är inte helt lätt att packa lätt med mycket mat men det gör otrolig skillnad på om man äter nog eller inte. nudlar är inte helt bra då det ger snabba kolhydrater. inte heller kosttillskott av gainerstyp är att rekomendera. tänk även på att man bahöver otroligt mkt mer näring när man är ute och rör sig, upp till DUBBELT så mkt som i vanliga fall!

tips: brukar köpa osockrad fruk, nypon, och blåbärssoppa och sockra den själv med fruktsocker (extremt långsamma kolhydrater). även välling kan vara gott att ha med tycker jag.

/einar

Re: Jag gör som de små barnen...

HW; sa:
Och välling är precis vad jag brukar ha med mig för en stadig frukost uppe i bergen.
/Henrik

PS! Jag använder företrädesvis välling för vuxna DS!

Vad äter du mer än välling då för att bli mätt?
Känns lite jobbigt att dricka sig mätt...

Hmm... kanske hörde detta till en ny tråd men jag frågar här ändå!

:holger

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg