Kolhydrat- och fettrik föda i flytande form.

markustaljedal; sa:
Varför inte ta en kopp kaffe eller te för att fylla på pannbenets depåer? Och istället fylla på kroppens depåer av kolhydrater och annat genom den mat man äter.

En vandring eller utflykt utan myspyset med en kopp te eller kaffe skulle jag inte vilja vara med på.

Inte heller att förglömma den lilla pluntan, pipan eller cigarren.
Inte mycket näring för kroppen men för sinnet

bash; sa:
Inte heller att förglömma den lilla pluntan, pipan eller cigarren.
Inte mycket näring för kroppen men för sinnet

Det finns en kinesisk sägen om en munk som hade två pengar... Den ena pengen köpte han mat för och den andra pengen köpte han en blomma för..

Maten för att överleva och blomman för att vilja leva!

FJS90/91; sa:
Det finns en kinesisk sägen om en munk som hade två pengar... Den ena pengen köpte han mat för och den andra pengen köpte han en blomma för..

Maten för att överleva och blomman för att vilja leva!

Så sant, så sant...

Med andra ord så är inte all näring föda, något som är viktigt att lägga på minnet.

Choklad

En kopp choklad med gjord på fin cacao är rena energikicken. Glöm O´boy och liknande skit som mest består av socker och BILLIG cacao. Gör chokladen med blandningen 1 del cacaopulver 2 delar socker. Kan göras som vattenchoklad men mjölk är godast. Över huvudtaget är mörk choklad med mycket cacaofett mycket effektivt tycker jag. Brukar alltid ha med mig en kaka Marabou mörk choklad. Den är prisvärd även om det kanske finns ännu bättre.

/Hans
[Ändrat av Hutt 2003-03-12 kl 09:58]

Svar!

Mjuka milda hjälper dig att lyckas i köket och på fjället. Vet dock inte hur värmetålig den är...

Inte för att skryta men jag råkar veta att te, kaffe, och alkohol hämmar enzymet ADH i njurarna som återabsorberar vätskan i urinen så vi inte pinkar 180liter varje dag. Om du då hinkar i dig kaffe eller te på en tur blir du ganska uttorkad, dessutom måste du stanna hela tiden för att pinka. Saft däremot ger både energi(snabb) och vätska.

En fjällvandring är väl ingen tävling eller har jag missat något?
En bit choklad en kopp kaffe, lite lugn och ro. Det är semester och vila vi pratar om här, inget maratonlopp runt fjället eller har jag fel?
Javisst pissar man lite mer om man dricker kaffe, men pissa kan också vara en njutning =) Ser man bara till att dricka mycket vatten är det ingen fara.

sajberjohan; sa:
En fjällvandring är väl ingen tävling eller har jag missat något?
En bit choklad en kopp kaffe, lite lugn och ro. Det är semester och vila vi pratar om här, inget maratonlopp runt fjället eller har jag fel?
Javisst pissar man lite mer om man dricker kaffe, men pissa kan också vara en njutning =) Ser man bara till att dricka mycket vatten är det ingen fara.

Du har jäääätterätt!

/Hans

Knorr's grönsaksbuljong i en ½-liters termos är fint tycker jag.
Jättebra att förbereda vid senaste måltiden, så finns det till hands.

Det är väl inte så mycket man får i sig på en tärning som väger runt 10g - men jag tycker det ger ett rejält lyft, inte minst en ruskig höstdag.

Näringsvärde:
Protein 5.5%
Fett 34.0%
Kolhydrat 36.0%
460 kcal/100g

/Ulf

Jag gör som de små barnen...

Hej,

Vi ger ju våra barn det bästa som finns i alla lägen. För att de ska orka med dagis och för att återhämta och tanka på kvällen efter en fysisk dag får de ju välling. Och välling är precis vad jag brukar ha med mig för en stadig frukost uppe i bergen. Det är flytande, värmer kroppen och innehåller massor av kolhydrater och även fett, proteiner, mineraler och spårämnen. Sedan får man väl köpa att det då och då blir små klumpar som slinker ner så där lite överaskande.

Lycka till i din jakt på det perfekta flytande målet!

Trevlig helg!

/Henrik

PS! Jag använder företrädesvis välling för vuxna DS!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg