Kokkaffe för nybörjare

Det är väl med kaffe precis som med det mesta annat här inne.
För vissa är kniven en metallbit som slipats vass och fått ett handtag och för andra är kniven meningen med livet, universum och allt.

Det finns de som dricker kaffe och de som dricker kaffe. Dvs för en del är inmyndigandet av drycken viktigare än drycken i sig.

Jag har inte jättestora krav då det gäller kaffe. Det mesta fungerar och duger gott åt mig.

Men det finns två saker som verkligen kan förstöra kaffet oavsett sort och det ena är precis som Brauer nämner en dålig kaffebryggare som inte kommer upp i rätt temperatur och det andra är varmhållningsplattorna som de envisas med att använda på väldigt många fik. Redan när man öppnar dörren till dessa fik möts man av lukten av kaffe som står och förvandlas till garvsyra på varmhållningsplattorna. Det om något gör att man får kväljningar.

Jag dricker hellre kaffe som stått och kallnat och blivit uppvärmt i microvågsugn än jag dricker kaffe som stått för länge på varmhållningsplatta.

När det gäller kokkaffe har jag nog också lärt mig att lägga i kaffet när vattnet är kallt och koka upp en gång och låta sumpen sjunka. Jag föredrar mitt sätt att göra kaffet på framför kokkaffet. Men kanske är det för att det sättet, som det kokkaffet jag druktit, är kokat på, påverkar smaken negativt. (nu vete tusan om jag fick meningen korrekt forumlerad men jag tror att den går att förstå ändå)
Har även ett en variant där man tar upp ett glödande vedträ och stoppar i kaffepannan förmodligen för att "klara" kaffet och få sumpen att sjunka snabbare.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg