Nja, nu var det så här:Om det stämmer, att finska försvaret köpt upp en massa duossal-kastruller
så blir det ju ännu märkligare att man slutat tillverka dem.
Det finska försvaret (som ju fortfarande finns kvar, till skillnad från det svenska) beställde visst 3000 Trangia 25 DuoSSAL för leverans senhösten 2013 - och då hade ju tillverkningen varit nerlagd i flera år redan. Detta på grund av problem med att få tag i råmaterialet, och den lilla marknadsnichen. Trangia får dock tag i en version av DuoSSAL som är marginellt annorlunda än den tidigare versionen - och får klartecken av finnarna att använda den nya materialversionen. Så de tillverkar inner- och ytter-kastruller i DuoSSAL (OBS! inga stekpannor) så att de kan fylla och leverera den finska ordern. Naturligtvis gör de en liten överupplaga för att kunna hantera ev. garanti- eller andra problem. Det är den överupplagan som det under det senaste året gått att beställa kastruller från, vid direktkontakt med Trangia i Trångsund. Alltså bara 25r, och endast kastrullerna... Så fick jag det berättat för mig vid ett telefonsamtal med en kille hos Trangia strax efter nyår i vintras.
Jag är rätt övertygad om att den kund som lägger en order på 3000 DuoSSAL-27r får den också, om de är en stor återvändande kund...