Jag kom in i en diskussion för några dar sen med ett gäng inbitna friluftsmänniskor det där med att bära vatten eller ta där man finns ute i naturen (mellansverige). Dom blev helt bestörta när dom hörde att jag dricker sjövatten, bäckvatten och tom. Östersjöns bräckvatten och enligt dom kommer jag att dö en kvalfull död. Det enda "rätta" enligt dom var antingen vattenfilter för en halv förmögenhet eller kemikalier, koka, nänä, det lyssnade dom inte ens på utan förkastade direkt med "jag träfade en grannes moster en gång som hade en kompis som hade en släkting som dog av nåt i vattnet".
VAD kan överleva kokning som jag inte känner till, ja förutom bekämpningsmedel mm.? Mig veterligen överlever inget stormkokning en minut och jag brukar låta det nykokta vattnet stå och sjunka tills nästa dag och sen hälla det på flaska och diska kastrullen. Mat lagas alltid direkt med det vatten som finns direkt tillgängligt och hittills har magsjukan lyst med sin frånvaro. Sen jag flyttade ut på landet för gott för över 30 år sen och först bara hade sjövatten som aldrig kokades, och nu egen brunn så har magsjukorna lyst med sin frånvaro.
VAD kan överleva kokning som jag inte känner till, ja förutom bekämpningsmedel mm.? Mig veterligen överlever inget stormkokning en minut och jag brukar låta det nykokta vattnet stå och sjunka tills nästa dag och sen hälla det på flaska och diska kastrullen. Mat lagas alltid direkt med det vatten som finns direkt tillgängligt och hittills har magsjukan lyst med sin frånvaro. Sen jag flyttade ut på landet för gott för över 30 år sen och först bara hade sjövatten som aldrig kokades, och nu egen brunn så har magsjukorna lyst med sin frånvaro.