Koka eller inte, gör som du vill. Men kokning får inte bort kemikalier i vattnet och det är ett av problemen med vatten i Sverige: höga nitra/nitrit halter p g a jord- och skogsbruket. Jag har lärt mig att det är detta som gör vattnet mörkt (gödsel och bekämpningsmedel, osv). Jag kan också ha fel.
Oavsett så dricker jag rakt av, men brukar inte vara och vandra i skogar så mycket och det är där dessa problem är påtagligast. Simmar det omkring kryp i vattnet (sjövatten oftast) så dricker jag det oftast inte, men måste man så måste man. Har efter en helg i Tiveden upptäckt att man inte får med så mycket kryp om man rör i vattnet innan man tar upp det med kastrullen. Har inte haft samma problem i rinnande vatten.
Dör jag så fick jag uppleva vackra platser åtminstone.
Att det är höga nitrathalter är en sak, men är det verkligen farligt för människor? Nitrit finns väl i mat också som tillsats. Finns det data på att vattnet är kemiskt farligt för människor i de små doser under kort tid det handlar om?
Jag skulle vara mer orolig i jordbruksbygder, har hört flera historier om magproblem då, men i en skogsjö utan hagar runt dricker jag vattnet.
Sent from my HTC Vision using Tapatalk