Vintertid kör jag bara flygfotogen nuförtiden - dvs om jag måste köra vätskebränsle i mina Polaris,
t.ex på grund av behållarvikten vid en längre promenad, men mycket hellre kör jag flytande ( dvs
inverterad 230g eller 450g tub ) vanlig campinggasol. Funkat bra vid alla tillfällen hittills...
( Bensin[er] kör jag bara i rent experimentsyfte på bänken hemma... )
Varför gas då? Jo, för att det är en så himla mycket enklare hantering med tändningen, värme-
regleringen - och även med diskningen. Det är klart mindre meckigt jämfört med Fotogen + Tenol.
Sommartid blir det ren butan ur en CP250 + 3-bensadapter vilket fungerar precis lika som en vanlig
campinggasbehållare med gängad EN417 "Lindal"-anslutning. Skillnaden är kostnaden för själva gasen...
/Odd
t.ex på grund av behållarvikten vid en längre promenad, men mycket hellre kör jag flytande ( dvs
inverterad 230g eller 450g tub ) vanlig campinggasol. Funkat bra vid alla tillfällen hittills...
( Bensin[er] kör jag bara i rent experimentsyfte på bänken hemma... )
Varför gas då? Jo, för att det är en så himla mycket enklare hantering med tändningen, värme-
regleringen - och även med diskningen. Det är klart mindre meckigt jämfört med Fotogen + Tenol.
Sommartid blir det ren butan ur en CP250 + 3-bensadapter vilket fungerar precis lika som en vanlig
campinggasbehållare med gängad EN417 "Lindal"-anslutning. Skillnaden är kostnaden för själva gasen...
/Odd