Som med allt annat i packningen så har det mest å göra med vem du är och vad du ska göra.
För det mesta räcker det med en vanlig kniv, bra märken är helle, mora och vill man ha lite finare är casström bra.
Jag kör på dyrt, amerikanska bark river. Varför? Har stort fokus på bushcrafting och när jag köper något investerar jag i något jag förmodligen kommer använda resten av livet, såvida det inte händer någon olycka och prylen pajjar, då måste jag ju såklart köpa en ny.
Som ung nybörjare skulle jag sticka ut och ha en ganska stor kniv, för mig var det en principsak och diggade crocodile dundee, men vem fan gör inte det liksom?
Nu för tiden har jag fortfarande en bark river, men gick på en mindre modell som jag är väldigt nöjd med, fox river, bra kniv att ha till allt, ligger skönt i handen men ändå tillräckligt liten.
Dessa knivar kostar dock runt 3000 kronor och är riktiga hantverk, man kan självklart komma undan med en billigare kniv men är man redo att göra en investering på en kniv med convex grind som jag gillar då rekommenderar jag starkt bark river. Själv gillar jag inte scandi grind, men gör man det så finns det många billigare knivar att välja på.
Vill du ha något som ser trevligare ut och ändå inte kostar allt för mycket kan jag rekommendera att du kollar runt på hantverksknivar på etsy.com, där finns många fina knivar för allt mellan 400 kronor upp till tusenlappar.