Köpråd för första riktiga cykeln.

Jag och min sambo ska köpa cyklar.
Budget: 10 - 15000:- / Styck

Användningarområdet är:
dra cykelvgn med 1 barn på de flesta turerna
Cykla till och från förskolan.
Cykla till och från förskolan.
Motions/Utflyktscykla.
Vi bor på landet så blir asfalt, dålig cykelväg / Grusväg.
Vi kommer inte köra på stigar men kommer cykla på grusvägar.



De jag då undrar är vad man behöver.
Dämpare fram?
Ska man välja ett eller flera drev fram?

Tar gärna emot tips på modeller.
 
Hej, du kommer säkert få gott om råd här från folk som är mer kunniga än mig. Jag kan ändå avråda dig från att skaffa dämpad framgaffel. Det innebär ännu en sak som behöver servas/kan gå sönder, och är snarare till nackdel om du cyklar på så pass plant underlag. Lagom dämpning för grusväg får genom att inte välja en racer, utan något med lite bredare däck som dämpar de små ojämnheter du kommer stöta på. Kom dock ihåg att bredare däck ger mer rullmotstånd, så det är en avvägning mellan fart och bekvämlighet.

Då du ska dra barn i vagn vill du se till att cykeln har tillräckligt lätta växlar för att det ska gå bra även i uppförsbacke. Du nämner inte hur kuperat det är där ni tänker cykla, men tänk på att en tur på Gotland (ganska platt i allmänhet) ställer andra krav än om ni tänkt cykla i bergsområden eller andra rejält kuperade områden.

Touringcyklar funkar bra som draghästar. Jag tror också att en gravel bike skulle kunna passa er, men jag lämnar det till andra att fylla i med specifika modeller. Lycka till! :)
 
Året runt cykling? I så fall är IMHO navväxel ett alternativ och gärna med många växlar. Shimanos 8 eller 11-växlade är bra kvalitét. Rohloff bäst men ryms inte inom budgeten om du inte hittar en begagnad cykel.

Vilka distanser är aktuella?

En sommar och en vintercykel per person är nästa steg.

Thure
 
En touringcykel eller gravel skulle nog som sagt passa. Gravel är ju en genre som vuxit snabbt de senaste åren och är en mer landsvägsorienterad cykel som klarar breda däck vilket gör dem ypperliga för grusväg men klarar det mesta från enklare stigar till asfalt. En touringcykel skulle också passa, men blir mer "arbetshäst" än en sportigare gravel. I prissegmentet finns t ex Decathlons egna modeller. Även XXL brukar ha en del.

Glöm inte att räkna in pedaler, eventuellt cykelskor, hjälm i budgeten. Cykelbyxor med padding vill man nog ha tidigt också för de lite längre turerna.

1 eller 2 drev fram är en källa till många diskussioner.. enkelt kan man säga att 1x ger samma spännvidd på växlar, men lite större hopp mellan dem, medan 2x ger tätare steg mellan växlarna. Fördelen med 1x är att man slipper framväxel och det blir lite lättare. Jag har 2x11 på min lvg och 1x11 på min gravel, båda funkar. Navväxlar är förstås ett alternativ ur underhållssynpunkt på en pendelcykel som ska användas året om.

 
Frågan om framdämpning är inte helt lätt att besvara. Det finns två skäl till framdämpning komfort respektive väghållning/ kontroll. Det är individuellt vad ni väljer, cyklar man riktigt länge kan mindre vibrationer ha betydelse för risken för pirrningar och känselbortfall i händer och fingrar.
Personligen så gillar jag fulldämpningen på min liggcykel (där kan man inte självdämpa med musklerna) men på en konventionell diamantramscykel med era behov borde det räcka med > 40 mm breda däck?

En ofta underskattad aspekt av cykelval är ramstorlek. Välj cyklar anpassade efter era kroppar.

Thure
 
Nu räcker 10-15.000 till en cykel med helt OK framdämpare. För det nämnda användningsområdet skulle jag i alla fall inte vilja ha dämpare. På billigare cyklar så kommer dämpare som jag helst inte vill använda alls. En bra ram dämpar förvånansvärt mycket tillsammans med hjulen. På en MTB vill jag gärna ha dämpning. Helst både fram och bak (men då blir det dyrt...).

Jag sällar mig till de ovan som tycker att en hybrid eller gravel(grus)-cykel borde passa.

Om det går att välja, hade jag valt singelklinga fram. Jag har cyklar med en, två eller tre drev fram. Det är väldigt enkelt att hantera en singelklinga, så jag föredrar numera en. Det är inte någon större problem om cykeln du hittar har två klingor fram. Det fungerar också.

Jag hade inte velat ha integrerad växel, inte ens på en pendlingscykel. Innan corona så pendlade jag dagligen (året runt) med en gravelcykel med singelklinga, med hydrauliska skivbromsar. Det är vad jag vill ha när jag pendlar.

Jag skulle valt att åka till en lokal cykelhandlare där du kan få hjälp vid val, och även vid service och reparationer i framtiden.
 
Jag skulle satsa på en hybrid. Bockstyre är snabbare i högre hastigheter men med cykelkärra, lite dåliga vägar och (gissningsvis) ovana med bockstyre så skulle det nog kännas rätt osäkert. Med vanligt styre har man mycket mer kontroll.

Ska ni dra en cykelkärra vill ni ha ett brett register växlar som ligger närmare MTB än Landsväg då de blir riktigt tunga uppför (om ni inte vet att det bara dras väldigt platt). Har lite för dålig koll på navväxlar men gissar att ni kommer få betala en rejäl slant för en navväxel som klarar det. Annars är det såklart ett stort plus att slippa mycket underhåll och framförallt om det ska cyklas under vintern. Däremot dyrare när något dyker upp.

Dämpare skulle jag skippa, visst blir det lite mjukare men en bra dämpare kostar pengar, väger mer och kräver service. Skaffa absolut inte en du inte kan låsa, med cykelkärra uppför kommer du vilja stå upp och då blir en olåst dämpare en riktig energitjuv.

Ni vill absolut ha skivbromsar.

Oavsett däck som cykeln levereras med så se till att det går på breda däck.

Till sist. Provcykla många cyklar.
 
Välj en storlek som passar er, cykelhandlare utan måtthästen bevare er. Passformen är viktig.
Får ni flera olika aspiranter välj den lättaste, varje cykel skall jämte ryttaren lyftas genom pedalkraft över varje backe.
En lärande rolig tid vankas er.

go tur
 
Fördelen med 1x är att man slipper framväxel och det blir lite lättare.
Får ni flera olika aspiranter välj den lättaste, varje cykel skall jämte ryttaren lyftas genom pedalkraft över varje backe.
En lättare cykel är endast lättare att "genom pedalkraft lyfta cykel jämte ryttare över varje backe" om de ingående delarnas effektivitet är den samma.
Det stämmer långtifrån alltid.
Vad många inte verkar vara medvetna om är att viktbesparingen med 1X jmf med 2X "äts upp" (med råge!) pga de ökade förlusterna från den snedare kedjelinjen och de mindre kassettklingorna.
Även 11, liksom tom 12, är i minsta laget.
Att effektförlusten är större än "vinsten" från viktminskningen visas tydligt i det här gamla testet
Screen-Shot-2019-05-14-at-10.08.29-AM-1.png

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185
"The 2X drivetrain had lower frictional losses in every gear than the 1X system—with the caveat that the chainrings matched up with the ideal cogs in the rear. "
" even when the chain is perfectly aligned in the 48 X 18-tooth, 53 X 19-tooth, and 39 X 25-tooth gears—hence no frictional losses due to cross-chaining—the 1X system consumes more power than the 2X on either chainring."
 
@Håkan Carlsson: Visst gör kedjans vinkel skillnad för friktionen och därmed kraftåtgången. Men genomsnittskillnaden mellan 1x och 2x klingor fram var enligt testet som du länkade till under 3 watt. Det är möjligt att 3 watt äter upp viktbesparingen med 1x klinga fram. Men att lägre vikt på cykel och cyklist ganska snabbt överlag och inte minst uppför gör betydligt större skillnad än 3 watt är ett obestridligt faktum.
 
Senast ändrad:
@Håkan Carlsson: Visst gör kedjans vinkel skillnad för friktionen och därmed kraftåtgången.
Utifrån ditt svar verkar det som du endast har tittat på bilden och helt struntat i att läsa texten, inte ens de citerade raderna under bilden.
" even when the chain is perfectly aligned in the 48 X 18-tooth, 53 X 19-tooth, and 39 X 25-tooth gears—hence no frictional losses due to cross-chaining—the 1X system consumes more power than the 2X on either chainring."

Men genomsnittskillnaden mellan 1x och 2x klingor fram var enligt testet som du länkade till under 3 watt. Det är möjligt att 3 watt äter upp viktbesparingen med 1x klinga fram.
3W är medelförsämringen under testets förutsättningar.
Tex för en cyklist med annan vikt ändras förstås även effektförlusten.

Men att lägre vikt på cykel och cyklist ganska snabbt överlag och inte minst uppför gör betydligt större skillnad än 3 watt är ett obestridligt faktum.
Hur kan du vara så säker på det?
Särskilt utan någon som helst källa, dessutom utan att ange vilken viktskillnad det krävs

Det enda obestridliga faktumet verkar vara din egen oförmåga
 
Största fördelen med singelklinga för mig är enkelheten att hantera. Du har bara ett växelreglage, och uppväxling samt nerväxling blir därmed synnerligen intuitiv. Du slipper också en växelförare fram som kan strula.

Viktminskningen är rätt liten. Så är även den ökade friktionen. Där jag använder singelklinga spelar ingen av faktorerna någon roll. I alla fall för mig.

Däremot skulle jag gärna se vad någon bevisligen kunnig som HakanC rekommenderar för cykel. :whistle:
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg