Köper du rätt utrustning?

Re: Optimering

[/QUOTE]
Vore intressant att veta hur ni andra optimerar. Bestämmer ni er för en viss maxvikt, och väljer sedan den i ert tycke mest användbara utrustning som ryms inom den vikten? Eller bestämmer ni er för en viss funktion totalt för utrustningen, och minimerar sedan vikten med viss funktion som restriktion? Skulle packningen bli densamma, oavsett tillvägagångssättet vid optimeringen? Själv gör jag det först nämnda, dvs. bestämmer mig för en viss maxvikt, och med maxvikten som restriktion försöker jag maximera nyttan av utrustningen.
[/QUOTE]

Jag försöker anpassa utrustningen till det jag tänkt göra. Jag sätter aldrig någon maxvikt och packar efter den. Vikten brukar ändå alltid hamna innom, för mig, rimliga gränser. Jag använder sådant som jag tycker är funktionsdugligt och pålitligt, sen om det väger lite extra gör inte mig något.

/mattias

Re: Re: Re: Re: sikket tudande!

FJS90/91; sa:
Personligen så hoppas jag att debatterna om frilufsandet inte tar slut, det vore väl trist..

Visst vore det trist. Men ibland får man uppfattningen att det handlar mer om att rätta till än att ge förslag, rätta mig om jag har fel:)

/mattias

Re: Re: Re: Re: Re: sikket tudande!

norpan_; sa:
FJS90/91; sa:
Personligen så hoppas jag att debatterna om frilufsandet inte tar slut, det vore väl trist..

Visst vore det trist. Men ibland får man uppfattningen att det handlar mer om att rätta till än att ge förslag, rätta mig om jag har fel:)

/mattias

mitt förslag till dig är att ovärdera din inställning till debatterna och dess form.

;)

Re: Re: Re: Re: Re: sikket tudande!

norpan_; sa:
FJS90/91; sa:

/mattias

Du har helt rätt. Kan lägga till lite "jag är bättre än dig" också.

En utrustning att fundera på

Detta är absolut inte min egen standardutrustning, utan taget ur minnet vad en bekant på mitt förra jobb hade med sig när han var ute och gick på sommaren:

Kläder på kroppen (givetvis som klarade regn å vind)
Rygga
Mat (typ torkat kött o liknande samt kok-kaffe)
Kaffe kittel
Tror han hade med nån form av stekpanna
Yxa (viktigast av allt allt allt enligt hans mening)
Fiskegrejer
Presenning med rep/snöre

Tja det var det det. Inge tält, inge sovsäck, inte 50-11 olika förstärkningskläder, multi-tools, high-tech petzl pannlampor, fantastiskt-funktionella liggunderlag mm mm mm

Med det kunde han vara ute och gå (med övernattningar) tills han fick lust att gå hem eller maten tog slut.

Hans sommarstuga gick inte av för hackor heller: flyg till Arjeplog (har jag för mig, kan vara Arvidsjaur), chatra ett sjöflygplan och upp till någon sjö, där åkte han vidare med sin båt som ligger där, upp längs någon jock ett antal km, sedan ett antal km vandring upp till fjället till sommarstugan. Nån mer än jag som är lite avundsjuk på hans sommarstuga?? :)

Och sen kommer en annan (och en och annan till) med färgglada andningskläder...... Håhåjaja. Visst är vi ganska löjliga på sätt och vis. Men så länge man trivs så får vi väl vara det. Men vi skall inte inbilla oss något.

Mvh
Peter P.

Bara ett

opel (Michael Sandelid) SKrev:

[/QUOTE]
*Regnskyddet täcker allt som packpåsen inte täcker, dvs ryggsäck, kök/mat/bränsle, förstärkningsplagg, sandaler mm - till en vikt av 150gram...
*Sopsäck istället för packpåse - been there, done that - inget roligt att upptäcka att sopsäcken gick sönder där upptill där jag packade ner den där grejen och precis där rann regnvattnet så allt i sopsäcken är blött...sen så är packpåsen återanvändbar...dyr? Inte med tanke på vad resten av utrustningen kostar:)
...
Min filosofi är att jag ALLTID, ALLTID oberoende av vad som händer så har jag 1 torr uppsättning av(kortkalsong), strumpor, underställ att sova i...sova blöt det fick jag nog av i lumpen...
[/QUOTE]

Håller men om att vanliga sopsäckar är lätta & billiga men alltför klena. Jag har alltid haft dem förr om åren, men mina erfarenheter är att efter några dagar blir det små hål här och där vilket känns otryggt. Jag har en helt vattentät och slitstark innersäck nu till både större & mindre ryggan. De väger 200 resp. 150 gram, vilket ju är acceptabelt. Outdoor Designs, tunn nylonduk täckt med gummi eller nåt liknade på insidan.

410126.jpg

/Jarl
[Ändrat av jarlmoden 2003-08-21 kl 13:49]

Re: En utrustning att fundera på

pal2; sa:
Detta är absolut inte min egen standardutrustning, utan taget ur minnet vad en bekant på mitt förra jobb hade med sig när han var ute och gick på sommaren:

Kläder på kroppen (givetvis som klarade regn å vind)
Rygga
Mat (typ torkat kött o liknande samt kok-kaffe)
Kaffe kittel
Tror han hade med nån form av stekpanna
Yxa (viktigast av allt allt allt enligt hans mening)
Fiskegrejer
Presenning med rep/snöre

Tja det var det det. Inge tält, inge sovsäck, inte 50-11 olika förstärkningskläder, multi-tools, high-tech petzl pannlampor, fantastiskt-funktionella liggunderlag mm mm mm

Med det kunde han vara ute och gå (med övernattningar) tills han fick lust att gå hem eller maten tog slut.

Hans sommarstuga gick inte av för hackor heller: flyg till Arjeplog (har jag för mig, kan vara Arvidsjaur), chatra ett sjöflygplan och upp till någon sjö, där åkte han vidare med sin båt som ligger där, upp längs någon jock ett antal km, sedan ett antal km vandring upp till fjället till sommarstugan. Nån mer än jag som är lite avundsjuk på hans sommarstuga?? :)

Och sen kommer en annan (och en och annan till) med färgglada andningskläder...... Håhåjaja. Visst är vi ganska löjliga på sätt och vis. Men så länge man trivs så får vi väl vara det. Men vi skall inte inbilla oss något.

Mvh
Peter P.

Bara ett

Jäkligt skönt att höra! Det är ju upplevelsen vi alla är ute efter, eller hur?

/ G

Re: En utrustning att fundera på

pal2; sa:

Några reflektioner: Jag har svårt att hitta kläder som funkar bra både i 35 graders värme och strålande sol och småkallt duggregn med 14 ynka plusgrader. Desssa väder (och antagligen lägre temperaturer) kan man råka ut får på sommartid. Vad var det för kläder han hade egentligen?

I sommras när jag vandrade Upplandsleden med min dotter så hade jag kunnat gå naken om det inte vore för myggen. På nätterna däremot var jag tvungen att ha understället på mig i min somamrsäck som klarar +11, även fast vi sov i tält (som ju värmer lite). Jag är som sagt var väldigt nyfiken på vad den där killen hade för kläder som klarade allt detta.

Hur klarade han sig från markkylan? Marken är ju normalt både fuktig och kall.

Som sagt var, väldigt nyfiken på vad han hade för kläder...

Visst GÅR det att klara sig med sån där utrustning, men det ställer väldigt stora krav på var man går, vilket tempo man håller osv.

(Hmm, tändstickor då? Kniv? Vad åt han med? Fingrarna? Diskade han? Med vad?)

lite tillägg

OK, det var som sagt ur minnet, säkert hade han mer med sig i fickorna. Absolut en halv limpa ciggaretter och tändare i vart fall (av döma av hur mycket han rökte på jobbet). Kläderna har jag för mig var nåt han köpt i en jaktaffär. Har för mig att han hade Meindl kängor. Nätterna tillbringades i presenningen uppsatt på nåt sätt med en lägereld framför öppningen.

Att han hade kniv med sig tar jag för givet (liksom att alla har det). Duger bra att käka med. Diska kan man göra med mossa, varmvatten om man bara vill.

Han har tillbringat en hel del tid med sina närmaste grannar (ett sameviste) och snappat upp en del. Min point är att jag, säkert du, och 99% av de flesta på det här forumet bär med oss en j-kla massa prylar som inte är till för att vi skall klara oss utan för att vi tycker om prylar, försöker tävla om att ha den smartaste prylen osv osv och sist men inte minst för att vi inte vet shit om hur man beter sig i fjäll och natur utan alla dessa prylar vi släpar med oss.

Nog sagt, tills den dag kommer då jag vet hur jag fixar upp en eld när det störtregnat ett par dar så kommer jag att släpa med mig mitt gaskök, Nallo tält, gore-tex kostym, gps mm mm. Men en dag, då jäklar! :)

Ha dé gôtt
Peter

Re: lite tillägg

pal2; sa:
...och sist men inte minst för att vi inte vet shit om hur man beter sig i fjäll och natur utan alla dessa prylar vi släpar med oss.

Så är det nog. Och tills vi vet får vi ta med oss sovsäck och tält.

Men det handlar ju även om komfort. När jag är ute är jag sällan ensam, utan med människor som inte (heller) är födda ute i naturen. Vissa tycker till och med att det är jobbigt att bo i tält.
Då vill man inte direkt föreslå att lämna tält, sovsäck och liggunderlag hemma, eftersom man då får gå ut i naturen ensam.

Samtidigt VET man ju att det inte finns något härligare än att sova i ett enkelt vindskydd eller under bar himmel. Men bara om man är torr, mätt och varm.

Jag vet att jag skulle klara mig i 90 % av turerna med en tredjedel så stor packning, men jag vet också att jag skulle ha frusit aktern av mig de övriga 10 %.

Hur lite?

En närapå tom ryggsäck med en järnstekpanna, en kaffepanna, tändstickor och en liten yxa... Jag har sett det fungera med med bra prylar i fickorna och en viss erfarenhet i bruket. En bekant blev tvungen lämna hem och allt på fem minuter hon tog en kaffepanna, tändstickor, ett par ljus, strumpor och en sekatör med sig, samt barnen. Hon och barnen var på vägarna i kallt vårväder i en månad innnan de kom under tak. En bekannt till mig åkte på arbete i en annan världsdel, han fick tre minuter att packa, han tog med sig två par strumpor, reste sig och åkte.
Själv bytte jag land med FN. Min efterföljande fältpackning på 90 kg kom fram fem månader senare. Den höstklädsel jag förfogade över var ungefär för en svensk sommar.... Årstiden var vinter, med snö och snöstormar samt 0-gradigt regn under stormförhållanden! Det var intressant och lärorikt!
Patrics listförslag fungerar, allt blir mer utnyttjat när man håller reda på det, telefonlogg kan ju gärna tilläggas. Den som ännu inte upptäckt glädjen med lättare grejor har många sköna ahaupplevelser framför sig. Den som kan fixa själv med symaskin och handverktyg har också högtidsstunder i antågande. Till de av er som är hänvisade till att köpa, grattis, hemsidestudier och jämförande studier i kataloger bör ju redovisas här på Utsidan! Erfarenheterna tar vi alla emot!

Go tur

Johan K

Frodo & Sam har ju bra funkisprylar nu när de är på väg till Mordor för att dumpa ringen. En rejäl filt (kan det vara vadmal månne?), stekpanna & ett rep. De där powerbarsen de fick av alverna skulle dock knappast bli godkända i en multsporttävling?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
besse Var köper jag kamoflagetejp Utrustning allmänt 2
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Lost Wanderer Ultimata äventyrsklockan till rätt pris? Utrustning allmänt 22
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
lidsville Lotsa mig rätt Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg