Jag höll på och tittade efter tahe kajaker i januari och var bla inne på svenska generalagentens hemsida, över en natt steg priserna på karbon kajaker med ca 5000 kr varpå jag skickade mail och fråfgade ifall det blivit fel på hemsidan eller om det var en prisjustering, svaret var ungefär att det nu efter upgörelse med tillverkarn slulle vara slut med att slänga ut kajaker kors tvärs och att en mer seriös försäljnigsdistribution där återförsäljaren har möjlighet att gå runt i sin verksamhet skulle upprättas. Vad som gäller exakt vet jag inte, men det verkar troligt att man är tvungen att köpa från estländsk återförsäljare på plats i estland, det som förbryllade var att det ändå fanns privata försäljare på blocket som erbjöd bla 08 kajaker för leverans i vår till samma låga priser som förrut, kanske gör dem inte det längre? Eller så köper de på plats i estland och säljer privat i sverige?. Jag har själv köpt två kajaker där jag låtit någon annan köpa privat i estland, båda ggr finns det småfel på kajakerna, den första hade fel färg, färgen i luckorna hade inte torkat ordentligt och kommer aldrig göra det heller Varför var det fel färg Jo för tahe förmodligen helst ville bli av med den till en köpare som inte kontrollerade kajaken på plats eller hade möjlighet att komma med invändnigar i efterskott. Man valde alltså inte en röd kajak som beställt utan en som det var fel på och då blev den vit, Den andra kajaken har 2 små inbuktningar på utsidan som jag iof tror är obetdliga om man inte tävlar ,men ändå. Köper man via någon annan så kan man nog kanske? bli tvungen att acceptera att man får 2 Hands sortteringen. Själv föredrar jag iof mindre fel om jag får kajaken till halva priset.
mikael