Besserwisser slår till
Hej
Tror ej det finns något riktig svar på varför dessa 28-90mm och 75-300mm objektiv inte skulle vara bra. Det är nog mer tycke och smak. Så här kommer min PERSONLIGA uppfattning.
Zoom objektiv har blivit väldig populära och det är inte konstigt. Slipper ha en massa objektiv med och därmed sparar man vikten. Det finns nackdelar med dessa "paket" zoomar som ingår vid kamerahus köp. Ofta är den optiska kvalitén och ljusstyrkan sämre än det fasta objektiven. Kvalitén blir sämre med högre zoom omfång. Så välj INTE objektiven som har 28-300mm (om det finns??). Utan ta då hellre två zoom objektiv.
Optiska kvalitén är ofta sämre (inte alltid) än ett "fast" objektiv. Ett bra zoom objektiv bukar gå på lika mycket som hela kamera paketet ni pratade om. Men är man nybörjare och har inga proffs ambitioner, så tycker jag att man gott väl kan nöja sig med dessa "paket" zoomar.
Att ljusstyrkan är sämre, är ofta inga problem i dag. För det finns snabb högkvalitetsfilm att tillgå. Givetvis om man ambitioner att förstora upp till plansch storlek, måste man välja de långa exponeringsfilmerna. Men då ska man ändå ha stativ med, vilket kan vara rekommendera att alltid ha ett med sig (enbens stativ = vandringstav). Ett tips om man väljer snabba filmer, är att det kan bli lite väl ljust på vårvintern i fjällen. Köp då ett grå filter och sätt framför objektivet.
Så mitt tips, tänk vad vill du fotografera? Så välj brännvidd därefter. Undvik att gå under 35mm, för då blir perspektivet konstigt (rundat). Själv bär jag alltid med ett Nikon 55mm med bra närgräns, så jag kan fota blommor och vyer. 55mm är vad man "normalt" ungefär ser med ögat. Sen har jag ett Nikon 105mm för att kunna trycka ihop vyerna. Om man sen vill fotografera djur, bör man satsa på 400mm och en 2x telekonverter.
Som sagt, detta var min personliga uppfattning. Ett annat tips är, lyssna inte så mycket på oss besserwisser. Ut och fotografera MER istället. Ha det!