Köpa Rygga för vandring

Hej skall köpa en ryggsäck för vandring med tält + kök
jag är 172 cm lång och vill kunna stanna ute nån vecka.

Valet verkar stå mellan

Lundhags v8 70 liter Får fina recentioner här på sidan

Alt

Fjällräven råstu 75 hittar inga recentioner ????

Det skiljer ca 200 gram + ca 500 kr till lundhags fördel, Men efter att ha provat dom i affär så tycker jag att Fjällräven har mycket skönare midjebälte.

Nån som har erfarenhet av fjällräven ???

Man blir lite velig vill ju att det skall funka.

Tack på förhand

Jag skulle nog köpa den ryggsäcken som sitter skönast på. Du ska ju trots allt bära en massa saker under en lång tid och sitter då inte ryggsäcken skönt så kan ju vandringen bli ett litet helvete.

Jag skulle satsa på den med skönast bärsystem, även om det innebär att man får punga ut 500 spänn mer! Det har du ju ändå igen sen på slutet i form av bättre bärkomfort!

Polarn köpte Tält, Sovsäck och Rygga för 2800:-. Vart? på Stadium av märket Everest. Han hade aldrig varit ute i skogen/fjällen förut och ville prova på. Han är fortfarande nöjd med sina grejor men det beror nog mest på att han är för snål för att uppgradera nu när han fastnat för filufsandet.

Så vet du att du tycker det är kanonkul. Sätt ett maxpris på ryggan och prova, leta och testa alla märken. Själv fastnade jag för Berghaus Atlas (ovanligt här på utsidan :) ) För det fyllde mina krav på vikt, funktion bäst för det maxpris jag hade satt upp. Färgen på ryggorna stuntar jag i bara det är inte är neonfärger från 80-talet.

// EmSt

Fjällräven

Jag har blivit varnad av en säljare (som själv sålde bla. fjällräven) att jag skulle låta bli dem. Fruktansvärt mycket strul med garantier och reparationer och bristande kvalitet. Har inte mer fog för vad jag säger än vad jag hört men om tom. en säljare av märket säger det finns det antagligen lite fakta bakom.

Skapa dig dock en egen uppfattning, det behöver ju inte vara som det verkar.

/Markus

AndreasBlomquist; sa:
Du ska ju trots allt bära en massa saker under en lång tid

på tal om att bära saker under lång tid.. ta dig en alvarlig funderare på hurvida du skall bära lätt eller tung packning.. frilufsutrusting är ganska dyr och kan man redan vid första inköpet välja lätt eller tung utrustning så slipper man dubbelköpa.. läs gärna trådar som behandlar packlistor och UL innan du väljer grejer.. jag tillhör dom som fostrats med tunga ryggor på fallskärmsjägarskolan och köpte liknande civilt, nu vet jag bättre och jag har fått antingen modifiera eller köpa nytt.. Ny bär jag lätt men det finns dom som av någon anledning gillar att bära tungt.. Visst blir min packning tyngre när specialintressen skall utövas men grundpackningen e samma alltid, 9kg med allt utan mat, till detta tillkommer fiske, jakt, kamera eller klättergrejer om lusten faller på.. Tänk själv om grundutrutsningen vägde 20kg..

Vidga dina vyer lite så tror jag du får en bättre ryggsäck. Själv förstår jag inte riktigt varför du fastnat för just dessa ryggsäckar. Om du är sugen på en ryggsäck för en helt normal fjällvandring en vecka med tält och allt vad det innebär så finns det ju en hel uppsjö av lämpliga säckar.
En av mina polare har en karrimor jaguar vilken jag tyckte var väldigt fin att bära och finns dessutom i många storlekar så att du kan hitta rätt.
Om du känner att du vill betala lite mer så har norröna ett väldigt fint sortiment i mina ögon.
Det jag tycker du främst bör tänka på är kvalitet i sömmar och dragkedjor. Måndagsexemplar är vanligt hos bl.a. haglöfs produkter så där kan man ju idka en smula försiktighet...
Även om du tänker att du kan reklamera så funkar ju inte det om du är på fjället. En brusten bärrem är en brusten bärrem och kan ge dig en hel del huvudbry.

mvh/samme

Kollade precis Lundhags v8 70.. Den väger ju för fanken 3,3kg, släng in ett trangia kök på 1,5kg så jävlar blirre snabbt tungt..

Fjällräven Råstu fick hyfsade recensioner i Utemagasinet.
Kolla PDF

En annan säck i samma genre (instegsvandringmodell hos semipremiummärken :)) är Haglöfs Sec.

Everest ska man inte heller strunta i - de gör många vettiga grejer.

Hur som helst är det bra att även klura på vad man EGENTLIGEN kommer att använda säcken till. Man köper den såklart för vandring, men jag använder åtminstone min till alla resor också. Det kan vara bra att tänka på.

[Ändrat av Nordesjö 2005-02-09 kl 10:52]

Skulle rekomendera att du köper en lite större än 70 l. För när du kommer ut på vinterturen och ska sova ute kan det vara bra med en större säck. Jag rek. som alla andra Berghaus Atlas!

mad as ice; sa:
Skulle rekomendera att du köper en lite större än 70 l. För när du kommer ut på vinterturen och ska sova ute kan det vara bra med en större säck. Jag rek. som alla andra Berghaus Atlas!

men.. men.. på vintern behöver man mindre rygga inte större.. man slänger ju all skiten i pulkan!

-Patric-; sa:
Kollade precis Lundhags v8 70.. Den väger ju för fanken 3,3kg, släng in ett trangia kök på 1,5kg så jävlar blirre snabbt tungt..

Hm.. det är exakt vad jag bär på (och svär över).. ;) Inte just V8:an, och Trangiat ska jag göra något åt, men jag har just så tunga grejer. Men våren kommer såklart att ägnas åt bantning (av packningen - själva JAG är UL), och nytt tält, och..

Trådstartaren: kolla Karrimor! Sköna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg