Olika
Vi är ju alla olika. Själv är jag 197 cm lång och tjock som ett mumintroll. Detta gör att jag behöver en sovsäck som har en packvolym på 30-40 liter. Sen behöver jag ett tält med takhöjd på över 110 cm invändigt och en ligglängd helst över 210 cm. Min tjockhet bottnar till viss del i att jag älskar att laga mat och även äta den, så köket ät den delen i utrustningen som jag tycker är viktigast. Så om det handlar om flera övernattningar så blir det Trangia 25 med Nova som gäller. Då tillkommer halvlitersflaskan med pumpen plus att jag har en enlitersflaska med fotogen som förådstank. Jag är av typen mölare/knölare/knökare vilket innebär att jag inta använder tältpåse utan mölar ner tältet i botten på säcken. Då når jag det från bottenöppningen om det ska fram fort. Sovsäcken mölar jag ner i en sjömanssäck som jag har under locket. Den har axelremmar och går att dagstura med senare. Redan nu är jag uppe i 60 liter packning. Sedan ska jag ner med mina olikfärjade packpåsar. Fjällrävslogga är det på dom med det finns i de flesta tillverkares namn. Mina innehåller tex torrskaff i en, bestick och mat utrustning i en annan, en tredje kan innehålla nödkitt med kompass eldstål osv. Sen ska det ner en omgång underkläder, en handduk, lägerskor om jag går i stövlarna, ett stödplagg tex fleecetröja. Oftast blir det en bok, en karta, en vildmarksyxa, och något som behövs just för denna utflykt. Nu har standardsäcken 70 liter passerats med rågs plus moms. Min säck är en Ferrino Voyager på 100 liter. Själklart blir det inga monstersträckor som jag går med dels min egen vikt plus denna vikt. Men friluftsliv handlar om att komma ut i naturen och må gott. Att slå rekord handlar om något annat. Men till dig som startade tråden, och som flera svarat. Vad kommer du att göra? Vad behöver du ha med dig? Hur stor volym kräver detta? Finns det en skön säck i den prisgrupp du valt som klarar detta? Förmodligen, så god tur.
Patrik