Köpa Rygga för vandring

mad as ice; sa:
ha ha ok! =P
Men för längra vandringar typ i Sarek då =D

:) joo.. fan, visst behövs det oftast några liter extra. många har ju något specialintresse förutom att just gå.. Rasken gillar att bära på stora kåtor, någon vill klättra och andra vill fiska och/eller fotografera.. men någonstans så måste en gräns dra mellan volym och ryggsäcksvikt.

Nu e det snart vår.. så släng trangia köket och borra knäskålarna för ett lättare 2005..huh

Olika

Vi är ju alla olika. Själv är jag 197 cm lång och tjock som ett mumintroll. Detta gör att jag behöver en sovsäck som har en packvolym på 30-40 liter. Sen behöver jag ett tält med takhöjd på över 110 cm invändigt och en ligglängd helst över 210 cm. Min tjockhet bottnar till viss del i att jag älskar att laga mat och även äta den, så köket ät den delen i utrustningen som jag tycker är viktigast. Så om det handlar om flera övernattningar så blir det Trangia 25 med Nova som gäller. Då tillkommer halvlitersflaskan med pumpen plus att jag har en enlitersflaska med fotogen som förådstank. Jag är av typen mölare/knölare/knökare vilket innebär att jag inta använder tältpåse utan mölar ner tältet i botten på säcken. Då når jag det från bottenöppningen om det ska fram fort. Sovsäcken mölar jag ner i en sjömanssäck som jag har under locket. Den har axelremmar och går att dagstura med senare. Redan nu är jag uppe i 60 liter packning. Sedan ska jag ner med mina olikfärjade packpåsar. Fjällrävslogga är det på dom med det finns i de flesta tillverkares namn. Mina innehåller tex torrskaff i en, bestick och mat utrustning i en annan, en tredje kan innehålla nödkitt med kompass eldstål osv. Sen ska det ner en omgång underkläder, en handduk, lägerskor om jag går i stövlarna, ett stödplagg tex fleecetröja. Oftast blir det en bok, en karta, en vildmarksyxa, och något som behövs just för denna utflykt. Nu har standardsäcken 70 liter passerats med rågs plus moms. Min säck är en Ferrino Voyager på 100 liter. Själklart blir det inga monstersträckor som jag går med dels min egen vikt plus denna vikt. Men friluftsliv handlar om att komma ut i naturen och må gott. Att slå rekord handlar om något annat. Men till dig som startade tråden, och som flera svarat. Vad kommer du att göra? Vad behöver du ha med dig? Hur stor volym kräver detta? Finns det en skön säck i den prisgrupp du valt som klarar detta? Förmodligen, så god tur.

Patrik

-Patric-; sa:
EmSt; sa:
-Patric-; sa:
[så släng trangia köket och borra knäskålarna för ett lättare 2005..huh

Men jag tycker om mitt trangia. :) Inget pyssel med vindskydd i form av aluminiumplattor eller folie. Tungt som en container, javisst. Men det är ok.

men borra knäskålarna tänker du göra?

Eller ta bort dem helt :) Jag tillhör väl den skaran vandrare som tar med Trangia, gosig sovsäck och thermarest kudde och salami, whiskey och böcker med mig ut i terränglådan. Jag har inte utvecklats till en UL kille ännu.

Hur kom du på idén att borra knäskålarna? Hur mycket vikt tjänade du ?

EmSt; sa:
Hur kom du på idén att borra knäskålarna? Hur mycket vikt tjänade du ?

gammalt MC skämt, när man kör lite racing så borrar man allt för att få ner vikten.. en av mina rundare kamrater myntade uttrycket nä nu jävlar borrar jag knäskålarna(mindre uppoffring än bantning)

själv så lyxar jag precis som du på kortare turer med vin, wirre och mat av bästa sort.. men ska jag ut längre så blirre lätt..

Festmat och flerfunkis

EmSt; sa:
Jag tillhör väl den skaran vandrare som tar med Trangia, gosig sovsäck och thermarest kudde och salami, whiskey och böcker med mig ut i terränglådan. Jag har inte utvecklats till en UL kille ännu.

Det trevligaste kompromissen är att köpa UL-prylar (köpa prylar är kul) och skära ner grundpackningen just för att kunna ta med tung och god mat, utan att totalvikten blir större än normaltunga prylar + frystorkad äckelmat.

Sen har vi ju polyvalensen - prylar som är flerfunkis! En dyr Cascade-kudde är ju onödig när man kan göra en skön kudde av sin tröja eller en vattentät packpåse.

Re: Festmat och flerfunkis

Nordesjö; sa:
EmSt; sa:
Jag tillhör väl den skaran vandrare som tar med Trangia, gosig sovsäck och thermarest kudde och salami, whiskey och böcker med mig ut i terränglådan. Jag har inte utvecklats till en UL kille ännu.

Det trevligaste kompromissen är att köpa UL-prylar (köpa prylar är kul)

Det där har jag sagt åt min finansminister (frugan) en längre tid..... Förhandlingar pågår men det är som vanligt hus och barn som går först men nån liten pryl kan man kanske fuska med i budgeten för 2005 :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg