Köpa renkött på vägen till Suorva

Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad
 
Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad

Torkat håller längre, men gravat - om det är suovasrökt, håller också länge. Helbit suovas på stek håller minst en vecka om man inte låter den ligga i solen. På turer då vikten inte är så noga, flugfisketurer t ex, så brukar jag ha med rätt mycket suovas och gurpi. Suovasköttet skär jag sen i tunna bitar och steker snabbt, jag vill ha det nästan rått.

Jag bodde i Jokkmokk några år och brukade då köpa en halv ren då och då som jag styckade. Jag har dock inte suovasrökt själv utan brukar oftast köpa från Sapmi Ren o Vilt. Märgben från ren är också väldigt gott.
 
Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad

Nej gravat kan såklart inte hålla lika länge som torkat. Är fukten som är grogrunden för bakterier. Såklart är torkat mer innehåll per buren vikt. Är det gravade även rökt så blir det längre hållbarhet men inte lika länge som torkat,

Sen så handlar det också mycket om temperaturen. i en pulka/ryggsäck där temperaturen håller sig som i ett kylskåp så är ingen av metoderna något problem. Om inte solen ligger på som nu och värmer upp allt.....
 
Rysligt dyrt kan man tänka. Jag har ingen aning men kan inte till exempel rökt lammstek eller kanske filé funka lika bra eller är det att häda? *klick på en av massor med gårdsbutiker* https://jannelundsgard.se/produkt/rokt-lammstek/ . 400kr/kilot, eko&reko. Kan säkert torkas ytterligare för ökad hållbarhet.

Jo jo, egentligen. Men det är mycket känslan och det nostalgiska med just torkat renkött på fjällvandring.
 
Jag håller på och provar själv nu, helt nybörjare. Köpte lite biff & entrecote, saltade, och hängde ut på balkongen. Ser lovande ut...
 
Vänta bara ! Snart kan jag oxå börja sälja en fantastisk lyxprodukt till turister för minst 2k / kg. Helt unik smak och kvalitet. Utsidan-medlemmar kan nog få en liten rabatt.

t9.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linlun14 Köpa gas i Frankrike Fjällvandring 2
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
89377 Köpa spritbränsle i Undersåker Fjällvandring 6
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
CyberJunkie Vad INTE köpa begagnat? Fjällvandring 20
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg