Ytterligare ett inkopierat mejl....
Jag fick fragan av en annan polare vad jag hade beställt och varför.
Här följer mitt svar till honom. Observera att detta är uppfattningar och raad som jag fatt genom att surfa runt pa internet, ga runt i cykelaffärer och prata med kompisar. Antagligen en del felaktigheter alltsaa...
----------------------------------------------------
Hej!
Jag beställde fran http://www.bike-components.de och hela specifikationen och en bild finns pa nedanstaende sida.
http://www.bike-components.de/catal...=3375&osCsid=604118b6def8d3fde34be5c34f8d8473
Enda felet de har skrivit är frikransen som har 44 kuggar längst ut och inte 42. Den är prishöjd med 49€ sen jag beställde.
Jag bytte gaffeln till en Marzocchi MXC/ETA, däcken till lite dyrare (lättare) varianter och växelhandtagen till XT istället för LX. Special Edition innebär att de har Ritchey Pro komponenter (sadelstolpe, styrstam, styre etc) istället för Ritchey Comp vilket sänker vikten med en 300 gram eller sa. Inte sa viktigt... Min cykel kommer väga ca 12 kg inklusive pedaler efter de ändringar jag gjort vilket jag tycker är riktigt bra. med alla ändringar och en pump till gaffeln sa kostar alltihop 960€ + 34€ frakt. Inte sa illa tycker jag.
Ramen är vanligt förekommande under olika namn i centraleuropa. Jag provade den i 19tum här i Schweiz och tyckte den passade som handsken men det är synd att underröret är sa biffigt. Inte sa snyggt tycker jag, inte heller sa snygg logga men det är skitsamma. Det finns lättare ramar men jag tyckte inte att prisskillnaden motiverade 2-300 gram. Att inte köpa en märkesram kan ju vara lite klurigt men det blir betydligt billigare och jag tyckte att denna passade mig sa bra, särskilt med den gaffel jag bytte till. Manga tycker att man ska börja med en cykel fran nagon känd tillverkare, tex Kona eller Giant och sedan uppgradera när grejerna slits ut. Pa sa sätt utgar man fran en bra ram. Själv tror jag att bara ramen passar bra sa är kvaliteten densamma. Allt är ända fran samma fabriker i Taiwan
Marzocchi-gaffeln ville jag ha för jag tror den passar bra här med bade uppförs och utförsakning. Marzocchi är ofta rekommenderat även om jag inte tror att skillnaden blir sa stor. Även Rockshox, Magura, Manitou, Fox etc gör bra gafflar. Den jag far har 105mm slag och man kan sänka slaglängden och lasa den till 30mm slag vilket endast är användbart om det är riktigt brant uppför.
Komponenter är egentligen enkelt. Man köper Deore och kommer det med nagot bättre sa är det bonus. Den cykel som jag beställde hade lite LXgrejer och XT-bakväxel men skillnaden ska inte vara stor. Jag blev raadd att satsa lite pa växelhandtag eftersom de tydligen gör störst skillnad i växlingen. Hade inte bytt om det inte hade varit sa enkelt och förmodligen är det ingen skillnad mellan XT och LX. Jag tänkte vad fan, 150 spänn extra kan jag väl slänga iväg när det ända blir sa billigt. XTR är ett snäpp upp i kvalitet fran Deore, LX och XT men det blir för dyrt. Framväxel ska tydligen löna sig med XTR eftersom det är nagot som ofta strular med de andra nivaerna, men jag far köra med LX fram. Jag skulle velat haft lite större kugg fram för att fa bättre utväxling men da är det XT vevarmar och krans som gäller och det kostar mycket mer än LX. Naven blev Deore disc. XT ska inte vara bättre alls och XTR är för dyrt.
Bromsar är väl det svaraste valet. Fälg- eller skivbroms, vajer eller hydralik. Jag tog de bromsar som följde med paketet i orginal eftersom de ska vara ganska bra, särskilt för priset. Kanske blir lite bökigare att mekka med, men när man väl kan sa är det nog inga problem. Har hört en del som haft problem med denna broms (Magura Julie 2003), men de flesta verkar väldigt nöjda. Fördelen med skivbroms är att man slipper slitage pa fälgen och far bättre bromskraft, särskillt i vatt väder och vinter eller i lera. Hydralik ska ge lite bättre känsla och inte paverkas av värme lika mycket. Far man däremot luftbubblor i slangarna sa blir det lite jobb med att lufta ut dem. Inga kärvande vajrar iaf. Om man vill börja med fälgbromsar kan det vara bra att ända köpa hjul med disc-nav sa man kan byta upp senare.
Pedaler bör man ju ha ett par Time eller SPD som klickar in i skon. Körde lite i helgen och jag ramlade en del pga av att jag inte kom loss ur cykeln men man lär sig. Jag försökte hitta pedaler som funkar bade med och utan cykelskor men jag skaffar en liten platta istället som man kan fästa pa pedalerna när man vill använda vanliga skor.
Hjulen är svart att säga. Det hänger mycket pa kvaliteten pa bygget snarare än komponenterna. Helst ska man efterspänna hos en cykelhandlare efetr att man cyklat in hjulen nagra mil. Manga anser att om man ska försöka spara vikt sa är hjulen viktigast eftersom roterande massa känns mer i accelerationer och inbromsningar.
Reviews finns pa http://www.mtbreview.com men man far ta dem med en nypa salt eftersom de flesta inte vill erkänna sina daliga köp och därmed ger bra kritik rakt igenom.
Fördelen med att beställa fran Tyskland är att de har bättre priser generellt sett. I Schweiz far jag dessutom dra av momsen 16% men även betala 7.6% Schweizisk moms, om jag inte kan slippa pa nagot sätt.
Nackdelen är att den kan komma bort med posten.
Det var lite av den kunskap jag samlat ihop. Hoppas det kommer till nytta, sa kan vi köra när jag kommer hem, J.
/Anders
Jag fick fragan av en annan polare vad jag hade beställt och varför.
Här följer mitt svar till honom. Observera att detta är uppfattningar och raad som jag fatt genom att surfa runt pa internet, ga runt i cykelaffärer och prata med kompisar. Antagligen en del felaktigheter alltsaa...
----------------------------------------------------
Hej!
Jag beställde fran http://www.bike-components.de och hela specifikationen och en bild finns pa nedanstaende sida.
http://www.bike-components.de/catal...=3375&osCsid=604118b6def8d3fde34be5c34f8d8473
Enda felet de har skrivit är frikransen som har 44 kuggar längst ut och inte 42. Den är prishöjd med 49€ sen jag beställde.
Jag bytte gaffeln till en Marzocchi MXC/ETA, däcken till lite dyrare (lättare) varianter och växelhandtagen till XT istället för LX. Special Edition innebär att de har Ritchey Pro komponenter (sadelstolpe, styrstam, styre etc) istället för Ritchey Comp vilket sänker vikten med en 300 gram eller sa. Inte sa viktigt... Min cykel kommer väga ca 12 kg inklusive pedaler efter de ändringar jag gjort vilket jag tycker är riktigt bra. med alla ändringar och en pump till gaffeln sa kostar alltihop 960€ + 34€ frakt. Inte sa illa tycker jag.
Ramen är vanligt förekommande under olika namn i centraleuropa. Jag provade den i 19tum här i Schweiz och tyckte den passade som handsken men det är synd att underröret är sa biffigt. Inte sa snyggt tycker jag, inte heller sa snygg logga men det är skitsamma. Det finns lättare ramar men jag tyckte inte att prisskillnaden motiverade 2-300 gram. Att inte köpa en märkesram kan ju vara lite klurigt men det blir betydligt billigare och jag tyckte att denna passade mig sa bra, särskilt med den gaffel jag bytte till. Manga tycker att man ska börja med en cykel fran nagon känd tillverkare, tex Kona eller Giant och sedan uppgradera när grejerna slits ut. Pa sa sätt utgar man fran en bra ram. Själv tror jag att bara ramen passar bra sa är kvaliteten densamma. Allt är ända fran samma fabriker i Taiwan
Marzocchi-gaffeln ville jag ha för jag tror den passar bra här med bade uppförs och utförsakning. Marzocchi är ofta rekommenderat även om jag inte tror att skillnaden blir sa stor. Även Rockshox, Magura, Manitou, Fox etc gör bra gafflar. Den jag far har 105mm slag och man kan sänka slaglängden och lasa den till 30mm slag vilket endast är användbart om det är riktigt brant uppför.
Komponenter är egentligen enkelt. Man köper Deore och kommer det med nagot bättre sa är det bonus. Den cykel som jag beställde hade lite LXgrejer och XT-bakväxel men skillnaden ska inte vara stor. Jag blev raadd att satsa lite pa växelhandtag eftersom de tydligen gör störst skillnad i växlingen. Hade inte bytt om det inte hade varit sa enkelt och förmodligen är det ingen skillnad mellan XT och LX. Jag tänkte vad fan, 150 spänn extra kan jag väl slänga iväg när det ända blir sa billigt. XTR är ett snäpp upp i kvalitet fran Deore, LX och XT men det blir för dyrt. Framväxel ska tydligen löna sig med XTR eftersom det är nagot som ofta strular med de andra nivaerna, men jag far köra med LX fram. Jag skulle velat haft lite större kugg fram för att fa bättre utväxling men da är det XT vevarmar och krans som gäller och det kostar mycket mer än LX. Naven blev Deore disc. XT ska inte vara bättre alls och XTR är för dyrt.
Bromsar är väl det svaraste valet. Fälg- eller skivbroms, vajer eller hydralik. Jag tog de bromsar som följde med paketet i orginal eftersom de ska vara ganska bra, särskilt för priset. Kanske blir lite bökigare att mekka med, men när man väl kan sa är det nog inga problem. Har hört en del som haft problem med denna broms (Magura Julie 2003), men de flesta verkar väldigt nöjda. Fördelen med skivbroms är att man slipper slitage pa fälgen och far bättre bromskraft, särskillt i vatt väder och vinter eller i lera. Hydralik ska ge lite bättre känsla och inte paverkas av värme lika mycket. Far man däremot luftbubblor i slangarna sa blir det lite jobb med att lufta ut dem. Inga kärvande vajrar iaf. Om man vill börja med fälgbromsar kan det vara bra att ända köpa hjul med disc-nav sa man kan byta upp senare.
Pedaler bör man ju ha ett par Time eller SPD som klickar in i skon. Körde lite i helgen och jag ramlade en del pga av att jag inte kom loss ur cykeln men man lär sig. Jag försökte hitta pedaler som funkar bade med och utan cykelskor men jag skaffar en liten platta istället som man kan fästa pa pedalerna när man vill använda vanliga skor.
Hjulen är svart att säga. Det hänger mycket pa kvaliteten pa bygget snarare än komponenterna. Helst ska man efterspänna hos en cykelhandlare efetr att man cyklat in hjulen nagra mil. Manga anser att om man ska försöka spara vikt sa är hjulen viktigast eftersom roterande massa känns mer i accelerationer och inbromsningar.
Reviews finns pa http://www.mtbreview.com men man far ta dem med en nypa salt eftersom de flesta inte vill erkänna sina daliga köp och därmed ger bra kritik rakt igenom.
Fördelen med att beställa fran Tyskland är att de har bättre priser generellt sett. I Schweiz far jag dessutom dra av momsen 16% men även betala 7.6% Schweizisk moms, om jag inte kan slippa pa nagot sätt.
Nackdelen är att den kan komma bort med posten.
Det var lite av den kunskap jag samlat ihop. Hoppas det kommer till nytta, sa kan vi köra när jag kommer hem, J.
/Anders