• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa kostym

Skall köpa kostym då jag helt saknar sådan.

Grå? Svart?

Budget, skiljer det mycket mellan 3000, 5000 och 10000 kr? Jag hade tänkt mig ~5000.

Går det att få bra passform till rimligt pris om man är lång och smal?

Allmänna tips?
 
Vad jag har hört så passar italienska märkeskostymer typ Armani m.m långa och smala personer eftersom den italienska mannen är byggd sådan.
Detta känner jag till eftersom jag varken är det ena eller det andra. Själv är jag kort och muskulös och får därmed satsa på BOSS-kostymer.

När det gäller färg så säger jag klassisk svart först och främst. Skall man sedan ha fler kostymer så tycker jag man skall satsa på en mörkgrå och/eller en mörk kritstrecksrandig. Men det är först senare.

//Peter
 
Skall man bara ha en kostym tycker jag att man skall satsa på en mörkgrå.
Svart är snyggt men kan uppfattas som lite väl stelt på exempelvis ett bröllop. Och man kommer helt klart undan med en mörkgrå på en begravning.
Men det är alltså om man bara skall ha en kostym.
Själv äger jag i skrivande stund fem svarta kostymer, lika många (eller fler kanske?) i olika grå nyanser och sedan förstås ett antal i olika bruna nyanser. Men jag har aldrig hävdat att jag är normal:)

Vad gäller märke så är jag väldigt svag för Tiger. De passar på smala personer.
 
När jag var ung så började man alltid med en mörkgrå, en blå och sen en ljusgrå. Med åren har det blivit flera (mest beroende på att jag arbetat och bott där hantverk är billigt ännu) Grågröna och några i glansigare tyg.
Eftersom jag aldrig arbetat som begravningsentreprenör eller servitör har jag hållit mig från svart. Men smoking och frack är ju givetvis även de "kostymer".
Randiga och rutiga tycks mig vara bank och försäljar kostymeringar. Men många annorlunda roliga kostymer har jag sett i olika möbeltyger.....
Min vanligaste kostymering är jobbarbyxor och vindtygsjacka oxså en kostym.
I ingen av mina kostymer står det Armani eller Boss men då Kungen och SÄPO kan klä sig i svensk måttkonfektion tror jag att fler kan göra det. Tiger m fl.
När jag var ung gavs det ut en liten HB-folder om mannens garderob, jag fick min på Ströms i Gbg.
Det finns en bok om Gentlemannen och hans garderob, låna den från bibblan.
Som kadett fick vi ett PM vari bl a garderoben togs upp.
Firmans kostymer var inte de roligaste men alltid korrekta........
Men sen kommer vi till det verkligt roliga kapitlet skor........
 
Jag föredrar nog svart, det känns som den kavajen är mer användbar till ex.vis jeans och kostymen passar till de flesta tillfällen....

//Jocke
 
Det beror lite på när man ska bära kostym. Jag har själv en mörkgrön manchesterkostym med bruna läderknappar från Oscar Jacobson som fungerar som ledig vardagskostym. En beige skjorta, svart slipover och kanske en slips, fluga eller plastrong. Ledigt och lite lagom excentriskt för min smak. :)
En grå kostym funkar ju annars som sagt till det mesta, såväl till vardags som fest. Svarta/Kritstrecksrandiga kostymer tycker jag känns lite för mycket om man har tänkt ha kostymen till vardags.
Själv är jag sugen på att skaffa en riktig tweed-kostym med väst. Som nybliven lantis har jag hört att man måste ha det. :)
 
Vad skall du ha den till?

I min bekantskapskrets kallas kostym för bankpjamas.

Måttsydd kostym kan säkert vara smart om du avser använda kostymen mycket men en bra butik kan med lite ändringar av t ex ben och ärmlängder samt passningen i midja och runt lår komma ganska långt med vanlig konfektion.

Materialet spelar stor roll för känslan och intrycket. Modet växlar men en grå kostym i snyggt ulltyg eller en i tweed är så klassisk att den kan vara snygg även 2030.
Min far har måttsydda kostymer som är 55 år gamla som han fortfarande använder och som klär honom väl.

Ta med dig en omdömesgill person som smakråd. Gå både till en exklusiv butik med stort utbud och en billig.

Satsa också lite pengar på justa skjortor och slipsar. Och skorna!

Thure

PS Tänk också på alternativ till kostym. Personligen trivs jag t ex bättre i snygg skjorta och väst med eller utan slips än i kavaj i många sammanhang.
 
Det beror lite på när man ska bära kostym. Jag har själv en mörkgrön manchesterkostym med bruna läderknappar från Oscar Jacobson som fungerar som ledig vardagskostym. En beige skjorta, svart slipover och kanske en slips, fluga eller plastrong. Ledigt och lite lagom excentriskt för min smak. :)
En grå kostym funkar ju annars som sagt till det mesta, såväl till vardags som fest. Svarta/Kritstrecksrandiga kostymer tycker jag känns lite för mycket om man har tänkt ha kostymen till vardags.
Själv är jag sugen på att skaffa en riktig tweed-kostym med väst. Som nybliven lantis har jag hört att man måste ha det. :)

Kanske med äppleknyckarbyxor.........