Köpa kök

Tackar för svaren!

Kan man göra någon gränsdragning rent tempraturmässigt kring när olika bränslen börjar bli mindre lämpliga?

- Vad händer om man försöker sig på ett spritkök vid 10 minusgrader?

Det som spontant avskräcker mig med gasol, eller gas över huvud taget är att få grejerna att hålla tätt efter en tids användning. Hur är det egentligen?

Samtidigt som gastuberna ger ytterligare grejer att hålla reda på och skaffa nya, en flaska t-röd räcker ju i en vecka minst, och går och köpa på varje bensinstation.

Vad är det som talar för gasen egentligen?

Sett till Trangiaköken betalar man nästan det dubbla för ett gaskök, och då ingår inte själva gasen.

Tacksam för svar :)
Jag har vid ett tillfälle använt sprit vid -22 C. När jag tände fick jag hålla tändstickan mot vätskan yta några sekunder innan det tog eld ordentligt. Det började sedan att brinna mycket långsamt. Efter 5 min. fick jag full effekt på Trangiaköket! Om man satsar på mycket friluftsliv i sådana temp. eller kallare ( och inte vill ellerhar möjlighet att göra upp öppen eld ) tycker jag det är väl investerade pengar att köpa bensin-, fotogen- eller flerbränslekök.

Vikt

Hejsan!

Som mitt användarnamn antyder är jag lite av en nybörjare inom friluftsvärlden, och jag hoppas på att få lite goda råd av mer erfarna här på forumet.

Jag skall köpa ett kök, och vill lägga som mest 1000:- för något som då är komplett, och enkelt att använda.

Vad är lämpligast, sprit eller gas?

När jag själv försöker utröna på olika tillverkares hemsidor vad som skulle vara lämpligt blir jag mest förvirrad.

Mina behov är följande:

- Köket kommer användas av 1-4 personer.

- Alla årstider

- Vikten spelar ingen roll.

Hoppas på några kloka svar :)

Mitt svar är primus Frigg om du bara ska ha varmt på en gång. Mitt val i stugan.
Sedan är jag mycket förtjust i mitt Hiker111 som efter inköp för 10 kr och 1 h renovering funkar i alla väder. Detta utifrån vikten spelar ingen roll.

Jag har vid ett tillfälle använt sprit vid -22 C. När jag tände fick jag hålla tändstickan mot vätskan yta några sekunder innan det tog eld ordentligt. Det började sedan att brinna mycket långsamt. Efter 5 min. fick jag full effekt på Trangiaköket! Om man satsar på mycket friluftsliv i sådana temp. eller kallare ( och inte vill ellerhar möjlighet att göra upp öppen eld ) tycker jag det är väl investerade pengar att köpa bensin-, fotogen- eller flerbränslekök.

Tack för ditt svar! Det var just en sådan här beskrivning jag sökte :)

Spriten fungerar alltså ganska bra mellan 0-10 minusgrader? Om jag skall vara helt ärlig så vill jag nog inte övernatta när det är allt för kallt.

Mitt svar är primus Frigg om du bara ska ha varmt på en gång. Mitt val i stugan.
Sedan är jag mycket förtjust i mitt Hiker111 som efter inköp för 10 kr och 1 h renovering funkar i alla väder. Detta utifrån vikten spelar ingen roll.

Rejäla grejer du föreslår! Jag tänkte mig kanske lite lättare saker, -ett kg eller liknande, men tack för ditt svar :)

Jag har kört med gas ner till ca -15. Man ska tänka på att försöka hålla gastuben så varm som möjligt. Jag brukar stoppa min i en strumpa.

Mitt tips: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TRANG27-1UL_GB

Tack för ditt svar! Vad händer om gasen blir för kall? Fungerar det överhuvudtaget då?

Tack för ditt svar! Det var just en sådan här beskrivning jag sökte :)

Spriten fungerar alltså ganska bra mellan 0-10 minusgrader? Om jag skall vara helt ärlig så vill jag nog inte övernatta när det är allt för kallt.

Rejäla grejer du föreslår! Jag tänkte mig kanske lite lättare saker, -ett kg eller liknande, men tack för ditt svar :)

Tack för ditt svar! Vad händer om gasen blir för kall? Fungerar det överhuvudtaget då?

Funkar men med sämre effektivitet. Fördelen med gas är att det är lättare att justera lågan, vilket kan vara lite svårare med sprit.

Lite lätt värmning sätter fart på gasoltuben - har man en bytta över så kan man ställa ned tuben i lite jummet vatten. Även ganska så kallt vatten får fart på tuben i jämförelse med -10 gradig luft men då kommer det isa runt tuben.

kalltemperaturtåligheten minskar också kraftigt med hur tömd tuben är, såvida att du inte kör med tuben upp och ned när det är kallt - dock förlorar man regleregenskaperna när man kör så.

Kör man med tidigare nämnda sievert 2206 och 2208 så är tuberna inte alls temperaturkänsliga om man inte går under -30 grader C eller tappar trycket när dom blir allt mer tömda.

Varför är inte vikten viktig?

Varför är inte vikten viktigt? Nu finns det ju massa andra trådar om UL-packning så vi ska inte göra denna till en sådan. Men oavsett hur stark du är så kommer du gå lättare alternativt längre med en lättare packning och det är trevligt. Du kan också tänka i termer av om mitt kök väger 200 gram mindre så kan jag ha med mig 200 gr whisky eller choklad eller vad du nu gillar!

Som sagt jag vill inte göra tråden till en UL-tråd så svara inte på frågorna ovan utan ta dig en egen funderare på saken. Ändrar du din ståndpunkt så skulle jag rekommendera Caldera Cone till valfri gryta. Grymt effektiv, stabilt och lätt spritkök.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
fiskpropeller Byta kök? Primus Essential trek pot1L+GSI Pinnacle Kök och brännare 7
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg