Vad finns för intresse av att klassa en skärgårdskajak som "inte riktig havskajak", eller leta efter statistik där ett minskat användande i HBB ska bevisas? VKV gör bra kajaker som inte jag eller någon annan behöver försvara, dom har redan sen länge bevisat vad dom duger till.
Förutom "knäppgökar" som paddlar där ingen annan skulle komma på idén att paddla, så är väl inte stora hav och öppna vatten särskilt lämpliga för kajaker över huvudtaget. Vad är egentligen definitionen på en riktig, typisk, havskajak?
Jag uppfattade Mats inlägg om att VKVs minskade popularitet på blå bandet var ett tillrättavisande av ett tidigare trådinlägg som kanske var lite missvisande.
Sen vet jag inte vem det är som har mandat att utpeka andra som knäppgökar bara för att personen i fråga vill ha lite större utmaningar i sin paddling och därför paddlar på platser som den stora massan anser är farligt/fel etc etc. Det viktiga är väl att man har en tillräcklig säkerhetsmarginal när man utövar sin sport på den nivå man själv önskar.
Då det gäller VKV så har jag många gånger berömt deras kvalité på de båtar de gör och hoppas att detta anrika företag lyckas överleva i en mycket tuff bransch där många flyttar till lågprisländer...sen kan jag ha åsikter om modellerna de bygger och jag kan önska att få se en rolig rockerkajak bäras ut från varvet med en VKV logga på...men tyvärr tror jag att jag kommer få vänta länge innan det händer.