Köpa kajak, mått för en lång?

Ja - det verkar vara ett medvetet val speciellt med tanke på att initiativtagaren till HBB paddlade Icefloe i många år. Krävs lite "guts" att ställa upp med en annan typ ;-)

Hittade en liten rolig film. På VKVs hemsida tackar de "instruktören" för att han befrämjar svensk säkerhet...!?!?

Titta och begrunda. Kanske något att öva på innan nästa blå bandet paddling...;)

http://m.youtube.com/#/watch?feature=plcp&v=RgngTPXoc9M

(och jo, lite ironi finns nog i inlägget:))

...VKV-kajaker dominerar bland de som paddlat Sveriges blåa band. http://www.havspaddlarnasblaband.se/b/s_kayak_12.html
...

Det känns lite smalt att definiera frekvensen på havskajaker baserat på upprepade blå band paddlare runt Sverige. Det finns många hav. Även om vi räknar öreSUND, österSJÖN, katteGATT som hav, finns det hav runt Grönland, Wales, Australien, Amerika, ... VKV dominerar inte där. Tvärtom.

Om vi skall titta på kajaker som används för blå bandet borde vi räkna unika paddlare med VKV, inte paddlare som gång på gång paddlar blå bandet. Har du sådana uppgifter, de är troligen också officiella?

Det jag framhöll var att förr i tiden, hade många i klubben VKV, men många har nu sålt dem till förmån för riktiga havskajaker. Tittar man på blå bands paddlingen med de uppgifter du gav, så ser man intressant nog samma sak. VKV paddlarna (inklusive upprepningarna) svarade ett tag för 70% av blå bandarna. Sedan 50%, på sistone under 20%. Skulle vara kul att veta hur procenten är om man bara räknar varje paddlare en gång. Har du uppgifterna kan jag ta fram siffrorna.

--- Mats ---

Det jag framhöll var att förr i tiden, hade många i klubben VKV, men många har nu sålt dem till förmån för riktiga havskajaker.
--- Mats ---

Intressanta uppgifter att ni i er klubb definierat vad som är "riktiga havskajaker". Det skulle vara intressant om du kunde kopiera styrelsebeslutet så att vi andra också kan få del av er visdom ;-)

Intressanta uppgifter att ni i er klubb definierat vad som är "riktiga havskajaker". Det skulle vara intressant om du kunde kopiera styrelsebeslutet så att vi andra också kan få del av er visdom ;-)

Jag vet att en del blir väldigt känslosamma när VKV nämns. Men hur blandade du in krav på styrelseprotokoll i det jag skrev? För att medlemmar skall få lov att sälja sina VKVs? Jag kan inte se att jag nämnt styrelsen någonstans. Jag kan inte tro att man beslutat att VKVs inte får säljas utan styrelsens godkännande, åtminstone inte i hela Sverige.

--- Mats ---

Och vilka kajaker passar en långvuxen? Några modeller jag ska kika extra mycket på?

Åter till trådens början

Det är väldigt personligt hur man vill sitta i en kajak. Två personer av samma storlek kan ha helt olika åsikter om hur de sitter i samma kajak. Generellt vill nybörjare ha mer plats för fötter och ben medan mer erfarna föredrar att ha kontakt med kajaken på ett annat sätt (fötter, knän och rumpa behöver ha kontakt med däck/skrov för att kontrollera kajaken).

Jag känner fler långa paddlare som föredrar kajaker byggda för mindre just för att öka kontrollen över båten.

Skulle jag själv börja paddla idag så skulle jag börja med en kurs för att få lära mej grunderna och slippa alla nybörjarmissar man annars så lätt gör.

Åter till trådens början

Det är väldigt personligt hur man vill sitta i en kajak. Två personer av samma storlek kan ha helt olika åsikter om hur de sitter i samma kajak. Generellt vill nybörjare ha mer plats för fötter och ben medan mer erfarna föredrar att ha kontakt med kajaken på ett annat sätt (fötter, knän och rumpa behöver ha kontakt med däck/skrov för att kontrollera kajaken).

Jag känner fler långa paddlare som föredrar kajaker byggda för mindre just för att öka kontrollen över båten.

Skulle jag själv börja paddla idag så skulle jag börja med en kurs för att få lära mej grunderna och slippa alla nybörjarmissar man annars så lätt gör.

Detta skrivna illustrerar just skilnaden mellan våra olika skolor. Jag är ju naturligtvis inte utbildad instruktör så jag skall väl inte yttra mig i sak men får svårt att låta bli då flera i tråden gnabbas.

Personligen tycker jag om att sitta luftigt och på sommaren svingar jag gärna dom lurviga över bord för att doppa tossingarna i spat för den sköna känslans skull utan att lyfta rumpan från sitsen. En rundbottnad kajak far häller inte runt i vågorna så att det krävs stora krafter för att man skall kunna hålla sig kvar. När det har stökat på som värst så har jag varit nödgad att luta mina knän mot sargkanten och då har det blåst så mycket så att det inte teoretiskt går att paddla enligt andra trådar, så varför sitta fixerad som i ett gipsförband när man kanske skall sitta en längre stund? Tar du med ett par pontoner med utriggar armar kan du ju ställa dig upp en stund och sträcka på benen Leif om du nu någon gång får lust, men akta dig så inte någon taliban ser dig och du blir utesluten ur klubben för inbördes beundran.

/Kåre

Åter till trådens början

Som det mesta annat så är det såklart personligt hur man både vill ha det och upplever saker.
Sen tror jag inte på att generalisera alltför mycket heller.

Jag sitter helst löst och ledigt 99% av tiden, alltså vid normal paddling, men tycker det är skönt att kunna "klämma fast" mig då och då. I många kajaker är man tyvärr låst till endast en sittposition på grund av att de är så tajta. Jag tror många gillar att kunna variera sittposition lite och att det är bra att kunna ändra beroende på om man ska förflytta kajaken rakt fram eller svänga och trixa.

Tar du med ett par pontoner med utriggar armar kan du ju ställa dig upp en stund och sträcka på benen Leif om du nu någon gång får lust, men akta dig så inte någon taliban ser dig och du blir utesluten ur klubben för inbördes beundran.

/Kåre

Ha ha ha! Vet inte om jag är med i någon inbördes beundran för talibaner och är inte heller rädd att bli utesluten ur ett, eventuellt, sådant sällskap...:)

De "talibanbåtar" jag tror Kåre hänvisar till är iofs ofta plattbottnade men då nollspannet i regel är 52-54 cm så behövs ingen större kraft för att kanta/kontrollera farkosten. Med lite balans och övning så kan de flesta även stå i en sådan farkost (med eller utan flottör, utriggare eller what ever) då de tack vare bottenformen upplevs stabilare än tex rundbottnade.

Då det gäller väderförhållanden så upplever jag att det oftast är vågorna och inte vinden som kräver kontakt med kajaken. Vinden är ett kapitel för sig och kan ju uppfattas som utmattande att paddla mot...dessutom är ju oftast motvind och färdriktning åt samma håll.;)

Jag vet att en del blir väldigt känslosamma när VKV nämns.
--- Mats ---

Nej det blir inte särskilt känslosamt när VKV nämns. Däremot känns det som det blir mer osakligt. En av Sveriges mer seriösa sällskap när det gäller långfärdspaddling använder bara och endast VKS kajaker. Det verkar vara ett mycket medvetet val. Så att VKV's kajaker är nog aktuella vare sig du (eller jag) vill det. Annan tråd innehöll någon kommentar om att VKV är omoderna eller inte nytänkande osv. Varför måste VKV's kajaker kommenteras osakligt? Jag har ingen VKV och har aldrig haft någon, bara provat en Kåre för tusen år sen.
Vad finns för intresse av att klassa en skärgårdskajak som "inte riktig havskajak", eller leta efter statistik där ett minskat användande i HBB ska bevisas? VKV gör bra kajaker som inte jag eller någon annan behöver försvara, dom har redan sen länge bevisat vad dom duger till.

Det som väcker känslor är nog snarare uppfattningen vad som är en "riktig havskajak". Förutom "knäppgökar" som paddlar där ingen annan skulle komma på idén att paddla, så är väl inte stora hav och öppna vatten särskilt lämpliga för kajaker över huvudtaget. Vad är egentligen definitionen på en riktig, typisk, havskajak? Är det alla kajaker som inte är odugliga på havet? Eller finns en smal och entydig formel?

Ursäkta det blev lite OT men TS har fått en del goda råd och han verkar veta ungefär vad han vill ha. Rådet att titta på en beg VKV är välment och bra. Lättsålt när/om man vill gå vidare.

thomas

har ALDRIG haft nåt problem med roder trots ihärdig vinterpaddling.
går man bara igenom grejorna när man köpt kajaken, å ser till att allt är ordentligt gjort å att man har riktiga knutar, så funkar det.
det enda jag gör är att spraya på lite siliconespray före vintern där roderbladet vrider sej. sen funkar det utan krångel eller mek.

skäddaproblem upplever man alltför ofta typ hela tiden (hos andra)

jag behöver inga vassa argument. det är bara fakta. så är det : )

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg