Köpa kängor från Tyskland!

Råkade se att Meindl kängor är nästan 1 000kr (exkl. frakt) billigare i Tyskland jämfört med Sverige. Hur kan det komma sig att skillnaden är så stor?

Funderar därför på att inhandla ett par Meindl Himalaya GTX från en Internetbutik (www.schuh-keller.de).

Är det någon som har erfarenheter av liknande? Vad finns det för garantier osv?

/Fredrik
 
Hur det kan komma sig att det skiljer 1000SEK? För många mellanhänder i Sverige. För liten konkurrens. Meindl finns i den änden av Tyskland.

Känner inte till hemsidan. Fraktkostnad? Postförskott eller förskottsinbetalning?

/Håkan
 
Prisskillnaden har med generalagenter att göra, de skall bla ha betalt för den annonsering som görs i Sverige + konkurrensen är dålig i Sverige. Sedan BORDE affärer kunna parallellimportera, det görs inom många andra områden jämför tex med bilmarknaden där priserna ju jämnas ut i europa. Garantierna brukar vara ungefär de samma, men skall naturligtvis kontrolleras före köp. Ev kan man få stå för frakt till Tyskland vid reklamation.

Förutom Tyskland så kan man också handla från tex:

Danmark: http://www.friluftslageret.dk/

Slovakien (snart med i EU): http://sportrysy.sk/hp.HTM

Tjeckien: (snart med i EU) http://www.hudy.cz/
 
Dilemmat är väl passningen. Skulle inte rekommendera nån att köpa skor över nätet eftersom de varierar från exemplar till exemplar. Möjligen är detta att kängorna skiljer sig från de du har prövat i butik inte nåt problem hos just Meindl (?), men annars bör man nog undika skoinköp nätvägen.

/ G
 
Har inte nån erfarenhet av att köpa kängor över nätet. Med löparskor upplever jag dock inte några problem, men det är väl mindre hantverk i såna.

/Håkan
 
Jag jobbar på att först och främst ta reda på om det finns några tillkommande kostnader, och i så fall hur mycket. Har inte hittat fraktkostnaderna t ex.

Kan bero på att mina tyska språkkunskaper inte håller världsklass.

Någon som är bättre lämpad kanske vill ta sig an uppdraget?

/F
 
Jag kollade bara helt snabbt, såg ut som om de inrktidae sig på kunde i Tyskland. Fråga dem.

/Håkan

[Ändring: Jag läste AGB lite noggrannare, mer 50 Euro beställningsvärde så är frakten gratis i Tyskland. Under 50 Euro så är den 4 Euro. De anger ingen kostnad för andra länder. Alltså fråga dem.]
[Ändrat av Håkan K 2004-03-10 kl 14:15]
 
Svaren duggar in... Här hinner man inte mer än lämna skivbordet så är det inlägg man skrev inaktuellt.

Tackar för all hjälp!

Kan bara generellt hålla med om att skoköp över Internet inte är att rekommendera, men nu är det så att jag provat skon ifåga i butik. Lite "synd " att skillnaden i pris är så stor, för jag gynnar hellre ett svenskt företag med kunnig personal än ett "okänt" tyskt företag...Men 1 000kr är ju ändå en del pengar...

/F
 
Vem ska ta hand om reklamationerna?

Ska vi svenska butiker ta hand om reklamationerna om kängorna går sönder?
Det är inte så som det kan verka i många diskussioner att det är vi butiker som tjänar de "stora" pengarna.
Det är klart vi också blir frustrerade när det finns en prisskillnad på vissa varumärken.
Men skall vi vara en provhytt och reklamationsavdelning för Er som handlar via nätet?
Isåfall kommer det inte finnas många fristående butiker kvar i framtiden, de dör ut en efter en.
Jag hoppas inte enbart våra kunder kommer tillbaka till oss enbart för priset, utan också för att de tycker vi har en bra butik. Det verkar inte så. När man läser insändarna verkar det som folk endast bryr sig om priset.
 
Ringarn, 1000:- på en produkt för max 3000:- är mycket pengar.
Jag har tidigar pysslat med konsumentelektronik och nu slutat med det då det inte är möjligt att konkurera med webbutiker ute i europa.
Våra importörer o generalagenter måste nog vakna till, annars är dom omkörda o borta inom en snar framtid.
 
Självklart finns det mervärde av att ha en butik i närheten som kan hjälpa till med råd och dåd. Men ett mervärde på 50%?. Jag är (generellt) inte beredd att betala det.

/Håkan