Köpa kängor från Tyskland!

Marknaden i Tyskland...

...är så mkt större, konkurrensen hårdare och generalagenternas kostnader ska delas på färre här.

Dessutom är momsen 16% i Tyskland mot våra 25%. Det sista märker du av om du köper av en näthandel som har större omsättning än ca SEK 300 000 till Sverige. Då måste de lägga på svensk moms... Antar att det är för att skydda svensk handel, så att inte momsen ska vara konkurrenshämmande. Därför har t.ex. Globetrotter en omräkningsfaktor förutom valutakursen för Euron. Så en mindre leverantör kan alltså vara billigare av den anledningen...

Frakten till Sverige brukar vara förhållandevis modest om du köper lite dyrare varor som kängor. Med post har du varorna inom en vecka.

mvh

Anders
 

avslutad210712

Gäst
Garmont R2 Nagevi GTX

Funderar på att köpa ett par såna som vardagsskor men även "avlastningsskor" när jag är i fjällen. Kollade priset hemma och sen kollade jag för skojs skull vad det kostar i USA. Blev lite fundersam när jag insåg att skorna var 600:-/par billigare i USA och eftersom jag troligen skall ha två par så blir det en slant. Gynnar naturligtvis helst den lokala handlaren men inte när det handlar om så stora skillnader. Har kollat hos de handlare som nämns i den här länken men de verkar inte ha den skon så jag vore tacksam för tips på andra handlare i europa som kan tänkas ha den skon - billigt alltså. Eller skall jag lika gärna handla i USA och hur stor risk är det att man åker på att betala moms på dem i så fall.
 
Re: Garmont R2 Nagevi GTX

avslutad210712; sa:
Funderar på att köpa ett par såna som vardagsskor men även "avlastningsskor" när jag är i fjällen. Kollade priset hemma och sen kollade jag för skojs skull vad det kostar i USA. Blev lite fundersam när jag insåg att skorna var 600:-/par billigare i USA och eftersom jag troligen skall ha två par så blir det en slant. Gynnar naturligtvis helst den lokala handlaren men inte när det handlar om så stora skillnader. Har kollat hos de handlare som nämns i den här länken men de verkar inte ha den skon så jag vore tacksam för tips på andra handlare i europa som kan tänkas ha den skon - billigt alltså. Eller skall jag lika gärna handla i USA och hur stor risk är det att man åker på att betala moms på dem i så fall.

Handlar man över nätet från de större handlarna i USA så får man nog betala moms + tull. Finns också i Frankrike (EU) http://www.cham3s.com/defaultGB.htm