magnusv; sa:
Detta nya chipset Sirf III eller vad det hette är inget som man "måste ha"?
Det beror på vem du frågar. Just nu är det en enorm fokusering på SiRF och minnen som är så stora att de kan innehålla detaljerade kartor över hela världsdelar bland vissa forumdeltagare. De vill gärna framställa det som att en GPS utan SiRF och allra minst 1 GB minne är helt oanvändbar. Verkligheten är en aning mer nyanserad.
En GPS utan SiRF går vanligen bra att använda i bil om man har den någorlunda långt fram i kupén, monterad på eller ovanpå instrumentbrädan. Undantaget är de, företrädelsevis franska bilar, som har ett metalliserat skikt på vindrutan som effektivt förhindrar mottagning. Har man en sådan bil så måste man köpa en extern antenn och sätta på taket och mottagningen blir då god.
I riktigt tät skog är det normalt sett däremot svårare och man brukar vara tvungen att söka upp en glänta för att få mottagning. Frågan är för hur många det egentligen är absolut nödvändigt att veta exakt var de är varje sekund i en tät skog? För den vanliga användaren kanske det räcker med att vänta en halvminut på mottagning när man kommit fram till en glänta, bergknalle, karftledningsgata eller väg för att se var de är?
Svartvita (eller egentligen gråskaleskärmarna) är förstås inte lika sexiga som en färgskärm och läsbarheten är en aning sämre men fungerar i det stora hela bra.
Vad gäller minnet så räcker 8 MB förmodligen för Friluftskartor då man vanligen inte vandrar eller cyklar så enorma sträckor men du kommer sannolikt att uppleva det som en stor begränsning för bilanvändning. Med god planering av turerna och genom att ladda precis bara de kartor där man har behovet så blir problemet mindre.
Frågan är om GPSMAP 76 är rätt enhet för dig? Den är tänkt som en marin GPS och är i mitt tycke väl stor för friluftsbruk. Den har inte autorutt och kan alltså inte själv göra vägval och guida dig längs vägarna. Man kan ha viss nytta av en GPS på vägarna ändå men autorutt är en fullkomligt revolutionerande funktion. Det är svårt att förstå hur mycket mer nytta man har av autorutt innan man börjat använda det.
GPSMAP 60 och GPS V har samma rekommenderade pris i USA som 76:an men har 24 respektive 19 MB minne och autorutt. Observera dock att om man använder autorutt och har begränsat med kartminne (som i här nämnda enheter) bör man helst ha en enhet med europeisk grundkarta vilket utesluter enheter köpta i USA. Med europeisk grundkarta går det då ändå att få hygglig autorutt-funktion med bara enstaka detaljerade kartor laddade över områden där man verkligen behöver dem.
Nu tror jag inte att GPSMAP 60 sålt i några större antal så de kan nog vara svåra att hitta på begagnatmarknaden i Europa men det borde inte vara omöjligt att hitta en GPS V med europeisk grundkarta begagnad i närheten av 2000 kr. Jag sålde en med en hel del tillbehör för 3000 kr för några år sedan. GPS V är egentligen en vägnavigator men den går faktiskt utmärkt att bära i handen också. Då skall du få med CitySelect bilkarta (se till att få med koderna) också, men det är naturligtvis alltid större risker med att köpa begagnat.
Lycka till!