Det är inte höjdmätaren i sig själv som är grejen, det är det faktum att med den följer även att enheten kan rita höjdprofiler över var du har varit.
Du behöver inte kalibrera stup i kvarten, om du inte vill. Den kan själv kalibrera mot GPS-höjden. Då låter man GPS ta bort de långsamma variationerna, på grund av väderförändringar, och låter barometern ta bort de snabba förändringarna, som uppstår på grund av mätfel i GPS-höjden.
Höjdmätningen med GPS är inte lika noggrann som på tvären.
Kompassen använder jag så snart jag behöver ha en riktning, även vid stillestånd. Jag brukar ha den inställd så att den kopplas ur när jag kommer upp i mer än 4 km/h. Då tar det marginellt med extra ström, jämfört med att vara utan den.
SiRF är så mycket bättre att det är ingen mening att beskriva. Det måste upplevas. Jag brukar ränna runt i skogen med en Forerunner. Då är det ju intressant att i efterhand se var man har varit, hela tiden. Orienterandet gör jag efter den vanliga kartan, så Forerunnern används alltså bara som logg. Om då stora delar av loggen saknas, är det inte alls lika kul.
Om man däremot ska hitta till någon viss plats är det en annan sak. Stå still en stund, så kommer det ofta igång igen. Problem uppstår ofta i tät granskog eller om det har regnat, så det ligger mycket vatten på löven. Höga klippor ställer också till problem, om man är nere i en skreva.
Tyvärr har jag ingen Forerunner med SiRF, än, men det får jag nog lägga mig till med, för det vore intressant att jämföra.
Anders