Ventilation är för mig A och O när jag är i fjällen. Alla mina kläder kan ventileras på olika sätt. Rätt material, rätt ventilation och rätt takt – och problemen minimeras i stort sett till noll, även pungsvett.
Jag har aldrig haft infanterield – utom i lumpen med de felaktiga kläder som jag då tvingades använda, ingen ventilation där inte!
Några pung-problem har jag aldrig upplevt under mina år i fjällen heller, den har liksom bara hängt med så att säga. (Bra med kullager mellan benen…)
Hygienen är inga problem eftersom det finns gott om vatten – men stackars de som tältade nedströms…
Jag använder inte tvål i fjällen av flera olika skäl, bara vatten + ett miljövänligt schampo för huvudhåret.
Om jag stank? Tror inte det, i alla fall klagade ingen.
Pungsvett? Öppna gylfen och ventilera – dessutom, all reklam lönar sig sägs det. Men se upp, (ned) för myggbett på pung och snopp, de som fått det vet vad jag talar om. Se upp för myggmedel på nämnda kroppsdelar också…eller motsvarande kroppsdel…
Jag hade en flicka med mig som använde papperstrosor, det var en bra tanke – men praktiskt fungerade det inte speciellt bra eftersom dom sprack när hon satte sig, hver gang!
Hennes tanke var att tända lägerelden på kvällarna med sina papperstrosor. Gör inte det…
Thomas