Varför talas det bara om könshår? De flesta har väl trots allt mera hår på huvudet, är det någon som rakar huvudet inför en fjällvandring (och som inte gör det annars)?
Kanske för att hår på huvudet är mer välventilerat och inte blir smutsigt på samma sätt? Det är inte kul med skav i underlivet när man vandrar. Nu säger jag inte att rakning är grejen, men olika personer får väl hitta sina lösningar för hygienen. Intressant att höra hur andra löser problemet i alla fall!
Men hår på huvudet är väl inte heller ovanligt att man förbereder om man ska vara ute en längre tid, korthåriga snaggar sig kortare, långhåriga flätar, etc.
Mellan tjejer och killar är det väl lite olika lätt att hålla sig ren i underlivet, somliga verkar utrustade med nån för det avseendet ganska praktisk slangliknande anordning som underlättar vattenkastande...
Som tjej tycker jag att det inte är hållbart att använda toapapper exakt
varenda gång man kissar, och att tvätta sig (med vatten eller våtservett) kan man ju inte heller göra varje gång. Däremot varje dag, såklart!
Och som tjej finns det även "ytterligare en kroppsöppning i området" som producerar kroppsvätskor.
Skav mellan skinkorna pga smuts/svett borde ju drabba både män och kvinnor ungefär lika, mer beroende på svettförmåga. Infanterield mellan låren kallas även av en del tjejer för ljungeld, inte ovanligt "till vardags" (= "inte friluftslivet") heller när man har kjol istället för byxor och det är varmt.
Min version för att minska skav/förbättra hygien: trimning + tvagning.