Könshår och fjällvandring - klockrent eller kletigt?

Könshår på veckoturer - bra eller kass

• Goda erfarenheter!

Röster: 30 61.2%
  • Ingen höjdare!

Röster: 19 38.8%

• Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .
Nej, rakning är inte ett villkor för att en svampinfektion ska blossa upp, men definitivt en möjliggörare. När man rakar sig skapar man (oundvikligt) mikroskopsika sår på den skyddande hudkostymen. Svamppartiklarna , som finns på huden och ingår i en normal mikroflora på människan, får en ingångsport och kan infilterar djupare.
Tro mig, jag talar från gedigen erfarenhet från svampens område.

Vet inte hur det kom upp, men som jag ser det så är väl tillgången i på vatten i fjällen(eftersom vi är under den rubriken) alltid bra. Vet inte hur ni gör men själv är det dagliga dopp som gäller för min del och då känns det som "tvagningsbiten" som argument avseende rakat elller inte faller...kvar blir väl tycket av vad som är skönast= smaken är ju som baken...rakad eller orakad:)

Tycker att det känns konon att avsluta dagen med att tvätta sig från topp till tå och sätta på sig "lägergrejorna" och lukta lite gott. Att somna ren och fräsch höjer i alla fall min moral och jag gissar att det har större betydelse för div åkommor än om hyveln har passerat eller ej...även om man får kämpa lite i en glaciärjokk i spöregn osv.

kläderna brukar ju ha stor betydelse för infanterield och svamp....oavsett vilket är det ju ingen höjdare att ha. MIn slutsats blöir att det som funkar hemma funkar i tält med

i andra delar av världen så kan det ju såklart finnas andra argument

Jag tycker rakat går fetbort när man är ute. Hud mot (fuktig) hud skaver infernaliskt jämfört med om man har hår mellan, och skav mellan låren/skinkorna/pungen/allt ovanstående är fanimej inte roligt. Och vad vet jag om det? Jo en hel jävla del. I tron om att det var "fräscht" (påhejat av allsköns skönhetstips) så har man ju genom åren testat att raka både här och där. Kul till vardags javisst (av icke-friluftsskäl), men ack så opraktiskt. Utöver skavet så ökar risken för svamp rätt bra, fick dras med dylikt ett halvår efter en antibiotiksväng för ett par år sedan. Talkpuder i skrevet fungerar ju, men mysigheten i att vara rakad försvinner liksom "på vägen"... Förra sommaren i NYC (då man i värmen både ville träna marathon och ha ett presentabelt underrede) var rena plågan. Parfymerat babypuder i skrevet? Nej tack.

Testade för flera år sedan att helraka armhålorna. Eftersom jag är ett svettdjur så tänkte jag att det skulle bli luftigare och svalare och på så vis mindre svettigt (ledordet var just "fräschare"). Icke så. Effekten blev synliga lökringar, pinsamt så det räckte. Håret funkar ju som en kylfläns; svetten sprids över en stor yta och dunstar snabbt, istället för att rinna och sugas upp av skjortan.

På kortare turer (en löptävling) klarar man sig med vaselin och/eller tejpning. På längre turer föredrar jag hår. Den som påstår att håret skulle göra att man luktar MER än annars får nog förklara sig. Att man sen kan tycka att hår ser äckligt ut (vilket är rätt lustigt egentligen!) är en annan femma.

Den som påstår att håret skulle göra att man luktar MER än annars får nog förklara sig.

Hihi, vilken spännande tråd!

*vågar jag skriva?*
Hår kan göra att det luktar mer, i vissa avseenden.
Min erfarenhet som tjej, om man inte använder torkpapper eller kan tvätta sig varje gång man kissar när man frilufsar, så är det risk för lukt om man har "för stor tofs" som samlar kiss.
(näej, det var inte lätt att skriva om det här ämnet, inte... hur mycket/lång hårväxt har andra? iiih! pinigt!)
Nu skulle jag inte för mitt liv få för mig att raka mig mellan benen (nämnda risker som svamp, plitor, stickande/kliande utväxt, plus att jag inte vill se ut som en liten flicka), men ska man vara ute längre tid så är det helt enkelt bra att ha en lagom trimmad tofs.
*jag klarade det!*

"Ultima gutta restat in bracca", eller vad kan det heta på latin? ;)

Min erfarenhet som tjej, om man inte använder torkpapper eller kan tvätta sig varje gång man kissar när man frilufsar, så är det risk för lukt om man har "för stor tofs" som samlar kiss.
Jo, det förstår jag. Hår gör det ju svårare att komma åt att torka. Det var väl därför Skinnarmo rakade sig mellan skinkorna inför sin polarresa ("when toilet paper is an issue")?!

Hår fyller funktion!

Trodde aldrig denna fråga skulle dyka upp i detta sammanhang. Med alla seriösa inlägg vill jag givetvis också göra min röst hörd. Trender ligger onekligen bakom "behovet" av genital rakning. För män trodde jag "porrpung" tillhöde just manliga porrskådisar, dvs att mannen rakar sitt könshår. Jag är själv uppväxt med "Vilse i pannkakan" dvs 70-talist och mitt könshår växer fritt sedan puberteten.

Såg precis ett ungdomsprogram om sexualitet som behandlade ämnet rakat (här pratades det bara om tjejer). Den unga kvinnliga programledaren lät oss följa med på laserbehandling mot genital hårväxt. Det vill säga att man permanent dödar alla hårsäckar. Hon kommer aldrig mer i hela sitt liv få hårväxt mellan benen. Detta är enligt programmet en ökande trend. I samma program uttalade sig en barnmorska om att könshår fyller en viktig funktion, att bilda en ventilerande luftficka mellan kön och kläder.

Alla trender vänder förr eller senare men jag tror denna dröjer. Trevliga Idol-stjärnan Agnes har visst proklamerat att hon avskyr all kroppsbehåring. Varken Agnes eller programledaren verkar vara fjällvandrartypen så dom klarar sig nog men är föredömen för många unga tjejer. Undras hur min förebild Renata gjorde under sin enastående prestation USA-runt!

Själv har jag trotts behåring lidit av infanterield mellan låren (jungfruskinnet som jag kallar det), smärtsamt värre! Avslutar med att berätta om ett tips jag snappade upp på 80-talet som jag haft god nytta av, särskilt vintetid; Använd en våtservett för intimhygien!

Det finns ju alternativ mellan att renraka och att låta allt vara opåverkat. Jag föredrar att korta ner längden till en ungefär en centimeter vilket underlättar mycket vid tvagning och känns fräscht även annars.

Varför talas det bara om könshår? De flesta har väl trots allt mera hår på huvudet, är det någon som rakar huvudet inför en fjällvandring (och som inte gör det annars)?

Varför talas det bara om könshår? De flesta har väl trots allt mera hår på huvudet, är det någon som rakar huvudet inför en fjällvandring (och som inte gör det annars)?

Kanske för att hår på huvudet är mer välventilerat och inte blir smutsigt på samma sätt? Det är inte kul med skav i underlivet när man vandrar. Nu säger jag inte att rakning är grejen, men olika personer får väl hitta sina lösningar för hygienen. Intressant att höra hur andra löser problemet i alla fall!
Men hår på huvudet är väl inte heller ovanligt att man förbereder om man ska vara ute en längre tid, korthåriga snaggar sig kortare, långhåriga flätar, etc.

Mellan tjejer och killar är det väl lite olika lätt att hålla sig ren i underlivet, somliga verkar utrustade med nån för det avseendet ganska praktisk slangliknande anordning som underlättar vattenkastande...
Som tjej tycker jag att det inte är hållbart att använda toapapper exakt varenda gång man kissar, och att tvätta sig (med vatten eller våtservett) kan man ju inte heller göra varje gång. Däremot varje dag, såklart!
Och som tjej finns det även "ytterligare en kroppsöppning i området" som producerar kroppsvätskor.

Skav mellan skinkorna pga smuts/svett borde ju drabba både män och kvinnor ungefär lika, mer beroende på svettförmåga. Infanterield mellan låren kallas även av en del tjejer för ljungeld, inte ovanligt "till vardags" (= "inte friluftslivet") heller när man har kjol istället för byxor och det är varmt.

Min version för att minska skav/förbättra hygien: trimning + tvagning.

Jo, det förstår jag. Hår gör det ju svårare att komma åt att torka. Det var väl därför Skinnarmo rakade sig mellan skinkorna inför sin polarresa ("when toilet paper is an issue")?!
Helsike, det var ju jag som skrev det där igår. Så går det när man ska dela på samma dator (i nöd och lust)!

Långt hår på huvudet är väl ett rätt välbekant aber under fjällvandring. Ett ex till mig brukade kringelfläta ihop otyget i en korv, som sen fick sitta under hela färden, bara att packa upp när man kom hem. Rätt praktiskt faktiskt.

Själv har jag numera (sen 18-årsåldern, måste bero på att jag ätit för lite selleri?) klen hårväxt på skallen. För att inte bränna kraniet så blir det nästan alltid något slags keps i fjällen (med risk att se ut som en inavlad redneck, se bild nedan). Kör sgs alltid helrakat, fjällen eller inte. Vilket påminner mig om att det är dags att skaffa en hatt även för civilt bruk, kanske ska jag starta en poll om det också?

POA9: Själv är jag ju uppvuxen under det ironiska, förlorade, förbittrade och förvanskade nittitalet. Då ingenting var heligt, inte ens guds gåvor som t ex hår, bröderna Hanson eller upphovsrätt... :)

Kul förresten med så många seriösa svar i en tråd som denna!

Bilagor

• retard.jpg
    retard.jpg
    31.8 KB · Visningar: 4,742
Som så mycket naturligt

har kroppsbehåringen en funktion. Luftkudden i värmeregleringen har nänmts, men även i att minska friktionen mellan hud och hud.
Det som växer får växa är en till synes enkel inställning. Men har man på nära håll sett problemen med småsår, talgkörtlar och hudsvamp på andra gör det valet lättare samt komfortablare.
De som när det gäller praktik förlitar sig till strålkastaridoler får stå sina egna kast, inte alltid bekvämast.
Verkligheten kommer alltid och dömer. För egos del har det varit att medförs shorts blir det kallt och lämnas paraply hemma regnar det alltid....;-) Tur är att dylika lägen måste upplevas, gissa hur?
Som räven nämner växer vissa av oss genom hårkransen, keps eller olles broscha blir ett måste, till civilt bärs hatt eller basker när man inte måste borsta och lufta bäverhåren....

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg