Kökskniv med fodral (att ta med)?

Re: I hereby reclaim my tråd!

Eärendil; sa:
...
Enklaste lösningen för min del vore en kockkniv i den mindre modellen, Fällknivens K2 (ca 18cm blad) är faktiskt inte så dum och det finns säkert fler prisvärda i samma klass. Men hur greja ett schysst fodral? Plywoodidén är bra, men jag undrar om det ändå inte vore bäst med en enkel läderhistoria. Fixar klackbaren detta eller skall man leta upp en skomakare/sadelmakare? Om vi utgår från en lösning där jag själv fixar fodralet har ni fler knivtips att delge?

Krav: bladlängd 15-20cm, allround köks/campinganvändning (bröd, entrecote, grishals, sallad, tomat, gurka, lök), rejält handgrepp

Hej,

Jag röstar på K2:an! Köp den mens den finns kvar. 470:- är ett klipp. VG10 är utmärkt, och den svarta coatingen är inte helt fel. Bra med ganska rakt blad med låg spets. Gör sedan en kydexslida till den så har du den perfekta skogskockkniven.

(Nej, jag har ingen sådan själv, men väl andra "fällknivar" både köks- och skogs. Den enda fördelen med svart coating som jag hittat är att den inte suger fast i osten. Lite antisläpp med andra ord.)

Hm, jag tror jag skall försöka mig på att fixa kydexslida till en del kökskvivar som jag brukar ha med mig. Är det så enkelt som att bara värma?

Re: I hereby reclaim my tråd!

Eärendil; sa:
.. Men hur greja ett schysst fodral? Plywoodidén är bra, men jag undrar om det ändå inte vore bäst med en enkel läderhistoria. Fixar klackbaren detta eller skall man leta upp en skomakare/sadelmakare?

En liten klackbar kanske inte har grejerna, men en riktig skomakare eller sadelmakare skulle säkert kunna fixa det. Om de sen verkligen gör det du vill är nog lite mera tveksamt, själv har jag inte haft någon större tur när jag bett såna inrättningar göra småsaker åt mig. Oftast verkar det bero på att de är så präglade på att arbeta snabbt så att de inte tar sig tid att tänka efter så att funktionen faktiskt blir den rätta.
Ett annat alternativ (för stockholmsbor) är att köpa en bit gummiduk från Kuntze och tillverka fodralet av. Tål vatten och vanvård lite bättre än skinn.

Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

Lars_P; sa:
1. Den enda fördelen med svart coating som jag hittat är att den inte suger fast i osten. Lite antisläpp med andra ord.)

2. Hm, jag tror jag skall försöka mig på att fixa kydexslida till en del kökskvivar som jag brukar ha med mig. Är det så enkelt som att bara värma?
1. Coating har fler fördelar än så. Framför allt är den ett skydd mot rostangrepp. Den gör bladet blänkfritt, något som uppskattas bland en del jägare och den minskar friktionen i skäret. Pga den glatta (i alla fall i början) är kniven lättare att hålla ren/hygienisk.

2. Både ja och nej. I stort sett alla lyckas redan i första försöket att fixa en användbar slida men om man vill att den skall vara lite extra så får man läsa på. Det finns en del sidor som behandlar det här ämnet. Om du är itresserad så kan jag lägga in några länkar.

~Paul~

Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

dePaul; sa:
...
2. Både ja och nej. I stort sett alla lyckas redan i första försöket att fixa en användbar slida men om man vill att den skall vara lite extra så får man läsa på. Det finns en del sidor som behandlar det här ämnet. Om du är itresserad så kan jag lägga in några länkar.

~Paul~

Ja tack, det låter spännande.

Kniven är inhandlad!

chinerunner; sa:
4002293406633.jpg

Alvarligt talat så brukar jag ta med en skalkniv av kockkvalitet. (Paring Knife) Jag tycker inte att varesig lappknivar eller jaktknivar är lättjobbade till matberedning. Jag har funderat på att göra någon form av "slida" men inte kommit så långt. Inlindad i en trasa och inskjuten i toarullen brukar vara hur den reser med mig.

Lev väl!

/Patrik

(Min är inte av detta fina märke utan av det lite billigare "Atlantic Chef")

Tack för alla svar. Nu är första steget klart. Jag var i Österrike i förra veckan och "råkade" hitta en knivaffär (Gränsforsyxor i skyltfönstret!). Det blev en Wüsthof Classic Kochmesser 16cm blad för 54 Euro(samma serie som på Patriks bild). Utformningen är som en kockkniv, men med ett kortare blad. Stålet är X50 CrMoV 15 (vad motsvarar det, Paul?), 58 HRc.

Efter att ha testat den litet i helgen kan jag säga att den är trevlig att använda. Att den har mindre blad än min vanliga kockkniv är inte så stor nackdel. Den kommer helt klart komma till användning oftare än endast vid våra campingturer.

Återstår fodralet. Kydexvarianten ligger närmast till hands och det blir nog ett vinterpyssel så småningom.

Sedan började jag fundera på en kombinerad skärbräda/knivkänguru. Som någon i tråden kommenterade, att ofta är skärbrädorna också miserabla i hyrstugor. Jag har för mig att jag har sett en skärbräda som har uttag för kniv. Någon som har erfarenhet av detta?

Annars kanske det föreslagna plywoodalternativet går att fästa på en skärbräda för en oslagbar skärbräda/knivfodralcombo?

Re: Kniven är inhandlad!

Eärendil; sa:
1. Det blev en Wüsthof Classic Kochmesser 16cm blad för 54 Euro(samma serie som på Patriks bild).

2. Stålet är X50 CrMoV 15 (vad motsvarar det, Paul?), 58 HRc.

3. Att den har mindre blad än min vanliga kockkniv är inte så stor nackdel.

4. Annars kanske det föreslagna plywoodalternativet går att fästa på en skärbräda för en oslagbar skärbräda/knivfodralcombo?
1. Grattis till en slitvarg :)

2. Namnet X50 syftar på mängden kol, som i det här fallet är 0,5%. Resten är av namnet syftar till de andra viktiga elementen i "soppan":
Kisel: 1,0
Krom: 15
Mangan: 1,0
Molybden: 0,5
Vanadium: 0,1

Det här stålet tillverkas av Krupp i Tyskland och är ungefär likvärdigt med det amerikanska 440A. Med andra ord ett medelbra, ganska vanligt rfr stål, framför allt använt i köksknivar.

Jag är lite tveksam till den hårdhetsgraden som du har uppgivit. Med tanke på innehållet så borde den optimala hårdheten ligga runt 56RC.

3. Bra att du är nöjd :)

4. Blir det inte lite otympligt?

~Paul~

Re: Re: Kniven är inhandlad!

dePaul; sa:
Eärendil; sa:
4. Annars kanske det föreslagna plywoodalternativet går att fästa på en skärbräda för en oslagbar skärbräda/knivfodralcombo?

4. Blir det inte lite otympligt?

~Paul~

Hmm, ja det kanske får sortera under rubriken kul grej snarare än nyttig. Lämpligare och mer flexibelt är nog att satsa på knivfodralet och tunnare skärbräda separat. Jag får väl skicka en en bild på hemslöjden så småningom....

Hur gick det sedan Rickard?

Tror att jag har en ny kandidat:

LRHarnerKitchen-Campknife.jpg

LR Harner Kitchen-Camp knife

Också den lilla kniven verkar riktigt användbar ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg