Re: I hereby reclaim my tråd!
Hej,
Jag röstar på K2:an! Köp den mens den finns kvar. 470:- är ett klipp. VG10 är utmärkt, och den svarta coatingen är inte helt fel. Bra med ganska rakt blad med låg spets. Gör sedan en kydexslida till den så har du den perfekta skogskockkniven.
(Nej, jag har ingen sådan själv, men väl andra "fällknivar" både köks- och skogs. Den enda fördelen med svart coating som jag hittat är att den inte suger fast i osten. Lite antisläpp med andra ord.)
Hm, jag tror jag skall försöka mig på att fixa kydexslida till en del kökskvivar som jag brukar ha med mig. Är det så enkelt som att bara värma?
Eärendil; sa:...
Enklaste lösningen för min del vore en kockkniv i den mindre modellen, Fällknivens K2 (ca 18cm blad) är faktiskt inte så dum och det finns säkert fler prisvärda i samma klass. Men hur greja ett schysst fodral? Plywoodidén är bra, men jag undrar om det ändå inte vore bäst med en enkel läderhistoria. Fixar klackbaren detta eller skall man leta upp en skomakare/sadelmakare? Om vi utgår från en lösning där jag själv fixar fodralet har ni fler knivtips att delge?
Krav: bladlängd 15-20cm, allround köks/campinganvändning (bröd, entrecote, grishals, sallad, tomat, gurka, lök), rejält handgrepp
Hej,
Jag röstar på K2:an! Köp den mens den finns kvar. 470:- är ett klipp. VG10 är utmärkt, och den svarta coatingen är inte helt fel. Bra med ganska rakt blad med låg spets. Gör sedan en kydexslida till den så har du den perfekta skogskockkniven.
(Nej, jag har ingen sådan själv, men väl andra "fällknivar" både köks- och skogs. Den enda fördelen med svart coating som jag hittat är att den inte suger fast i osten. Lite antisläpp med andra ord.)
Hm, jag tror jag skall försöka mig på att fixa kydexslida till en del kökskvivar som jag brukar ha med mig. Är det så enkelt som att bara värma?