Kökskniv med fodral (att ta med)?

Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

dePaul; sa:
Den gör bladet blänkfritt, något som uppskattas bland en del jägare
~Paul~

Lite vanvördigt saxat kanske men ändå,

Kustjägare, bankrånarjägare, människojägare, Björnjägare med kniven som fördålt primärt vapen och allehanda vakjägare med tornet mitt i solljuset som brukar ha utdragna sessioner av att peta ur råa köttrester mellan tänderna med kniven, Samt kanske en och annan vanlig jägare som känner sig ball med en helsvart kniv. I vilka praktiska vanliga jaktsituationer det egentligen är en fördel med svart blad vet skribenten ej...

Bosse

Re: Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

Nirrebosse; sa:
I vilka praktiska vanliga jaktsituationer det egentligen är en fördel med svart blad vet skribenten ej...

Bosse
Alltså den viktigaste fördelen ett coatad blad har är att det är skyddat från fukt och därmed inte lika lätt angrips av rost.

Ett belagt blad går också lättare igenom en del material.

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

dePaul; sa:
Nirrebosse; sa:
I vilka praktiska vanliga jaktsituationer det egentligen är en fördel med svart blad vet skribenten ej...

Bosse
Alltså den viktigaste fördelen ett coatad blad har är att det är skyddat från fukt och därmed inte lika lätt angrips av rost.

Ett belagt blad går också lättare igenom en del material.

~Paul~

De flesta coatade blad jag uppmärksammat mig på har ett rosttrögt stål under. Har fått mig att tro att det i mycket handlar om utseende. En jaktkniv om nåt bör ju tvättas och torkas efter användning för att undvika att bakterier frodas.

Det att de går igenom material lättare uppskattas nog mest av John Rambo. Jägare skär väl oftast med eggen. Jakt är inte så hårt bruk av kniven. Har vid tillfälle använt min Fällkniven U2 för två älgtjurar under en lyckosam dag i skogen. Storleken på skaftet tröttade handen men i övrigt gled den lätt igenom kött och hud.

Kanske blir vi inte överens men jag tror att detta med coating och jägare endast handlar om utseende. Här i norr har jag inte sett att jägare prioriterar det svarta utseendet.

På EKAs kolstålsknivar gör det dock nytta för att nämna ett undantag. Då i sitt rätta element som skydd för rost på ett rostbenäget stål i en knivmodell som rätt ofta används av jägare.

Bosse

johankse; sa:
Gör ett eget fodral i modellplywood, köps som en stripe i modellaffären och är lätt att såga och klistra till så att det passar din favoritkniv.

Go tur

Görenkelt, ta tex 2mm modellplywood, rita ut knivbladets storlek 3 x på stripet, lägg till 5 mm, såga med sticksåg ut vä, hö och mellanlägget. En normal kökskniv är ca 2,4 över ryggen, är din kniv tjockare öka på mellanläggsbiten (flera) men försök hålla den 0,2-0,4 för liten. Stryk på slöjdlim och limma ihop. Vänta 24h. Putsa med sandpapper och lacka med klarlack.

Go tur

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

Nirrebosse; sa:
1. De flesta coatade blad jag uppmärksammat mig på har ett rosttrögt stål under.

2. Har fått mig att tro att det i mycket handlar om utseende.

3. Det att de går igenom material lättare uppskattas nog mest av John Rambo.

4. Jakt är inte så hårt bruk av kniven.

5. Kanske blir vi inte överens men jag tror att detta med coating och jägare endast handlar om utseende.
1. Nja, har inte räknat ;) men det förefaller vara ganska jämnt lopp.

2. Förvisso.

3. Nej, det är framför allt köks/kockknivar som jag hade i åtanke.

4. Både ja och nej. Beror nog på vilken typ av passning och styckning man bedriver. Vet ganska få jägare som skulle vilja avstå från sin fastbladare till förmån för en mindre fällkniv, eftersom arbetet ju inte tar så hårt på kniven ;).

5. Nejdå, håller med dig till en viss del. Men som sagt. Coatade blad har de nämnda fördelarna. En del beläggnigar har också antibakteriell verkan.

Avslutningsvis vill jag bara nämna att trots att det verkar som om jag var en genuin förespråkare för coatade blad så är det inte fallet. Jag menar som vanligt att många innovationer har sina fördelar men också nackdelar. Precis som i fråga om coating.

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

dePaul; sa:
3. Nej, det är framför allt köks/kockknivar som jag hade i åtanke.

4. Både ja och nej. Beror nog på vilken typ av passning och styckning man bedriver. Vet ganska få jägare som skulle vilja avstå från sin fastbladare till förmån för en mindre fällkniv, eftersom arbetet ju inte tar så hårt på kniven ;).

5. Nejdå, håller med dig till en viss del. Men som sagt. Coatade blad har de nämnda fördelarna. En del beläggnigar har också antibakteriell verkan.

~Paul~

Till köket håller jag med dig, Gurka osv kan klibba irriterande. Finns även köks och slaktknivar med "mönster på sidorna som lättar på friktionen. Även det bra.

Jag tog ett dåligt exempel. Blir ibland inläggsblind för att delge en viss tanke man har just när man skriver. Har jagat sen jag var 16 år och är nu 40. I genomsnitt har det blivit ca 15 älgar/ år att karva i. Oftast med annan skytt än mig. dvs kanske 350 älgar jag deltagit i på nåt sätt. Exemplet med U2an är det enda när jag arbetat med fällkniv. Dessutom en med hårt specialstål. Jag är en av de som inte vill avstå från en fastbladare vid jakt. Dessutom blir fällknivarna väldigt smutsiga inuti. Men det går utan stora problem att klara. Jag föredrar ca 10 cm blad med en tjocklek på 2,5-3 mm och ett ordentligt och fylligt skaft utan parerstång.

Förutom att jaktkniven skall vara ren och därför bakteriefri så undrar jag ändå Hur beläggningen kan vara antibakteriell. Materialet dödar bakterier eller Lättare att hålla rent?

Bosse

dePaul; sa:
Hur gick det sedan Rickard?

Tror att jag har en ny kandidat:

LRHarnerKitchen-Campknife.jpg

LR Harner Kitchen-Camp knife

Också den lilla kniven verkar riktigt användbar ;).

~Paul~

Läcker kniv, Paul! Om man kan få den med sitt eget namn ingraverat slår jag till. Fast det kanske är tillverkarens privilegium....? Har du mer info på kniven? Stålkvalitet? Pris (om man törs fråga)?

Min lilla Wusthof kockkniv har hittills mest gjort tjänst i köket hemma. Ändå har jag precis varit på Teneriffa en vecka (Sunwing Fanabé). När jag packade resväskan funderade jag faktiskt på att slänga ned kniven, men sedan valde jag att inte göra det. Tyckte att Sunwing borde ha schysstare knivar än en sunkig campingstuga. Men, tyvärr, infriades inte förväntningarna. För att fixa tomatsalladen fick jag ta fram min Vic Climber.

Kanske inte så dum idé att ha med sig ett bra fickbryne (diamant) trots allt. Vad rekommenderar du, Paul? Sharpmakern kanske tar litet för mycket plats?

Re: Re: Kniven är inhandlad!

Nirrebosse; sa:
Eärendil; sa:
chinerunner; sa:

Den där står i mitt kök. Rätt bra kniv faktiskt. Skulle gärna fjällvandra ihop med nån som har behov av en kockkniv i fält. Skulle nog till och med kunna tänka mig att bära lite råvaror till menyn. Men en så tung kniv gör ju att man måste lämna nåt annat hemma, exvis kikaren, Bara tanken ger dåliga VIBBar.

Bosse

Hehehe, följ Vibbes råd att ha en monokikare så har du vikt över till en kockkniv. Sen kan du använda kikaren som mikroskop när du vill skära lövtunna skivor av renkorven....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I hereby reclaim my tråd!

Nirrebosse; sa:
1. Till köket håller jag med dig, Gurka osv kan klibba irriterande. Finns även köks och slaktknivar med "mönster på sidorna som lättar på friktionen. Även det bra.

2. Hur beläggningen kan vara antibakteriell. Materialet dödar bakterier eller Lättare att hålla rent?
1. Nej, det var inte detta jag menade. Jag menar när man verkligen skär i ett givet material. Det du beskriver är vakuumeffekten och den är lika stark på ett coatat blad som på ett vanligt.

Däremot har en oregelbunden bladyta den eftersträvade effekten, dvs att materialet släpper och sugeffekten miskar. Har således inte med friktion att göra.

2. En antibakteriell yta skall enligt tillverkaren fungera på samma sätt som en skärbräda i trä. Dvs, genom kemisk reaktion.

De flesta brädor är tillverkade i träsorter som på ett naturligt sätt dödar bakterier. Därför är snacket om att plastbrädor är mer hygieniska bara nonsens.

~Paul~

Eärendil; sa:
Läcker kniv, Paul! Om man kan få den med sitt eget namn ingraverat slår jag till. Fast det kanske är tillverkarens privilegium....? Har du mer info på kniven? Stålkvalitet? Pris (om man törs fråga)?

Kanske inte så dum idé att ha med sig ett bra fickbryne (diamant) trots allt. Vad rekommenderar du, Paul? Sharpmakern kanske tar litet för mycket plats?
Jag skall ta reda på mer ang. kniven. När det gäller fickbrynen så anser jag att Lansky Dog Bone hör till de mer praktiska.

~Paul~

OK, knivarna förefaller till största delen vara tillverkade i 440C eller CPM154. Den senare sorten är självklart den som kostar mest eftersom den anses vara några strån vassare (pulverstål).

Handtagen verkar vara mestadels tillverkade i diverse sorters Micarta och fodralen i Kydex.

Här är länken till sidan:
http://www.harnerknives.com/

Man får nog tillskriva honom om man skall veta allt. Men han verkar vara en OK kille med tanke på vad man läser om honom på BF.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg