KÖKkompromiss

Optimus Nova

fjelltur; sa:
Hej, jag har ett problem. Jag vill ha ett kök som:

-går på både fotogen och bensin
-kan användas själv samt inbyggt i ett Trangia
-har reglering för lågan direkt på brännaren och inte på bränsleflaskan
-är driftsäkert

Har kollat på MSR Whisperlite men där sitter regleringen på bränsleflaskan, MSR Dragonfly men det går inte montera i ett Trangia och på KAP Arctic men det går inte på bensin och kan inte användas utan att det är monterat i Trangia.

Finns mitt drömkök? Är det någon som vet?

/Helen

Novabrännaren har inte samma effekt som Kapbrännaren men är annars driftsäker och enkel att använda. Den väsnas lite, även om det finns brännare som är betydligt ljudligare (Kapen är tyst).

Mvh,

J

förvirrad

Hej, jag känner mig fortfarande helt förvirrad.

Nova har jag helt skippat pga av dess höjdsjuka :)

MSR´s plastpump tycker jag verkar bräcklig. Stämmer det?

Optimus Exporer och KAP Arctic gillar jag skarpt för att det är tystgående. Och för att de verkar väldigt bra, ingen har hittills kommit med någon nackdel.

Frågan är nu om ni som har KAP Arctic tror att det går att tillverka egna "ben" till detta eller är det svårt? Kan benen till Explorer passa KAP? Eller är det någon som har ett Explorer att sälja eller vet om man kan hitta det någonstans?

Mycket tacksam för svar.

/Helen

Re: förvirrad

fjelltur; sa:

Nova har jag helt skippat pga av dess höjdsjuka :)

Optimus Exporer och KAP Arctic gillar jag skarpt för att det är tystgående. Och för att de verkar väldigt bra, ingen har hittills kommit med någon nackdel.

/Helen

Jag vet inget om någon Otimus Explorer (www.optimus.se) men frågan är ju om de andra verkligen har testats på hög höjd? Om nova får problem med lufttillförseln på hög höjd? Så kanske samma problem drabbar endel andra kök också?

Hur hög höjd ska du upp på igentligen. Novas problem uppstod väl först på ca. 4000 m. Förmodligen funkar det alldeles utmärkt på "svenska" höjder . Är det föresten så kul att vandra på 4000 m. Har själv iofs. bara varit på ca. 3000 m men det var jobbigt så det räckte.

fjelltur; sa:

Frågan är nu om ni som har KAP Arctic tror att det går att tillverka egna "ben" till detta eller är det svårt? Kan benen till Explorer passa KAP? Eller är det någon som har ett Explorer att sälja eller vet om man kan hitta det någonstans?

Mycket tacksam för svar.

/Helen

Benen till Explorer passar inte till Kap-köket, som har bränsleledningen på undersidan av brännaren istället för ut från sidan.

Stödet till Kap-brännaren (den modell jag sett) utgjordes av tre plåtbitar (bildandes en triangel ovanifrån) med en urfasning för den stålring som håller brännaren på plats i Trangians brännarplatta. Möjligen vilade brännaren direkt på triangelns övre kant, kom inte riktigt ihåg.

De tre plåtbitarna hölls ihop av genomgående ståltrådar som också utgjorde kärlstöd, ungefär samma sorts "ben" som på äldre XGK-brännare. I sidan på ena plåten fanns hål för ratt och bränsleledning.

Borde gå att pilla ihop...annars kanske Gunnar Finn kan tänka sig att tillverka en om du tjatar :).

Mvh,

Johan

Primus Omnifuel

Läste att man kan montera Primus Multifuel/Omnifuel i Trangia med hjälp av Explorer/Nova adaptern. Omnifuel verkar uppfylla alla mina krav även om den låter mycket och är väldigt dyr.

Men är det någon som har nån erfarenhet av Omnifuel, är den bra? Är den väldigt högljudd?

/Helen

Re: Primus Omnifuel

fjelltur; sa:
Läste att man kan montera Primus Multifuel/Omnifuel i Trangia med hjälp av Explorer/Nova adaptern. Omnifuel verkar uppfylla alla mina krav även om den låter mycket och är väldigt dyr.
Men är det någon som har nån erfarenhet av Omnifuel, är den bra? Är den väldigt högljudd?

Jag köpte ett Omnifuel för bara ett par veckor sedan så jag har tyvärr inte mer än testat det.
Dock är det inte så högljutt.
När jag letade kök gick jag igenom alla inlägg och recensioner av bl a Primus Multifuel och fick för mig att det skulle låta som en startande JA37:a, men jag tyckte inte det var störigt vare sig på gas eller bensin.
Det är klart ganska subjektivt vad som är högljutt eller inte, men den låter inte mer än min MSR Pocket Rocket.

fjelltur; sa:
Nova har jag helt skippat pga av dess höjdsjuka

Denna "allmänna" uppfattning om att Nova inte fungerar på hög höjd verkar komma från en persons erfarenheter från en expedition där kvaliteten på det använda bränslet var sällsynt dålig. Om jag skulle köpa ett kök skulle jag aldrig lita enbart på ett sådant uttalande. Vad vet du om denna person? Var han väl förtrogen med hur ett Nova fungerar? Hade han någon tidigare erfarenhet av tryckkök? Jag har sett skrämmande exempel på hur folk behandlar sina tryckkök, för att sedan hävda att de inte fungerar. I många fall handlar det om rena handhavandefel. Dåligt handhavande och låg bränslekvalitet kan få vilket kök som helst att sluta fungera, även vid havsnivå. Det kan också ha varit fråga om ett "måndagsexemplar" med någon defekt.

Vad jag vet så finns ingenting i Novas konstruktion som tyder på att det skulle vara sämre än andra kök på hög höjd. Tvärtom, brännartypen ("kopp-brännare") har funnits i över 100 år, och varit med på otaliga expeditioner, bl a till Everest. Finns det fler exempel på att Nova har fungerat dåligt på hög höjd? Om inte så skulle jag ta den uppgiften med en STOR nypa salt.

Alla kök har nackdelar. Arctic har t ex nackdelen att det måste sitta i ett Trangiavindskydd och att det är ganska tungt. Explorer har en usel reglerratt som sitter dåligt fast på reglerspindeln. Benstödet till Explorer tycker jag inte är speciellt bra. Köket står ostadigt, och det ger nästan inget vindskydd. Tiden för att koka upp en liter vatten ökar med ett par minuter jämfört med att ha köket i ett Trangia. Detta beror till stor del på att lågorna inte leds upp längs kokkärlet på samma sätt som i ett Trangia. Bränsleekonomin försämras alltså avsevärt. Detsamma borde förresten gälla för Nova, men det är inget som jag har testat.

När det gäller hög höjd så har jag testat Explorer med bensin upp till 4300 m, och det var inga som helst problem.

Min fråga är varför du måste ha ett kök som fungerar både med och utan Trangia? Om det är vikten och volymen på Trangia som är problemet, varför inte komplettera med ett litet kök (gas?) för de tillfällen då du inte vill släpa med dig Trangiat?

Peter

Tvärsäker

Om Peter Ask först granskade hela Utsidan ang. Nova, mycket arbete i och för sig, innan han tvärsäkert skrev sina inlägg och efter detta som komplement sökte sig utanför cyberspace och gjorde samma sak där skulle han upptäcka fler som har problem med Nova. Själv har jag egna erfarenheter från Novas dåliga höjd funktion och pratat med utvecklarna på Optimus om det. De var inte helt förvånde och hade hört talas om det tidigare... Men det är ett utmärkt kök för lägre höjder så har man inga planer att vistas på hög höjd så behöver inte de utesluta Nova.

Angående den tekniska termen "koppbrännare" så är den nog lika beskrivande som termen combicupe när det gäller bilar. Och som alla nog förstår så kan en combicupe lida av diverse problem.
/Jonas

Förvirrad och förtvivlad

Pask; sa:
Denna "allmänna" uppfattning om att Nova inte fungerar på hög höjd verkar komma från en persons erfarenheter från en expedition där kvaliteten på det använda bränslet var sällsynt dålig.

Min fråga är varför du måste ha ett kök som fungerar både med och utan Trangia? Om det är vikten och volymen på Trangia som är problemet, varför inte komplettera med ett litet kök (gas?) för de tillfällen då du inte vill släpa med dig Trangiat?

Good point! vad det gäller Nova. Jag har faktiskt tittat lite på det köket igår.

Varför jag vill att det ska funka utan Trangia är mest pga att jag vill kunna använda stora grytor på köket, men jag tror jag har löst det problemet. Min pappa kom nämligen på att man kan sätta skruvar i hålen på Trangia underdelen med mutter på ovan och undersida och sätta grytan på dom och helt enkelt skippa det övre vindskyddet. Sen tycker jag att det blir lite tungt om man går med ryggsäck (dvs utan pulka) så det är lite en viktfråga. Gaskök tycker jag funkar dåligt på vintern.

Igår hade jag faktiskt bestämt mig för ett KAP men pratade med Sportkompaniet i Sthlm och de sa att Gunnar Finn håller på att byta tillverkare på brännaren och därför har han inte kunnat leverera några kök sen i maj, därav min förtvivlan.

Så just nu står jag och väger mellan Omnifuel som är dyrt och lite högljutt, Nova som verkar bra men som också är högljutt eller att vänta på ett KAP Arctic.

/Helen

Tvärosäker

(jonas malmqvist) skrev:
Själv har jag pratat med utvecklarna på Optimus om det. De var inte helt förvånde och hade hört talas om det tidigare...

Jaha, vad ska man tro nu då?

Är det nån fler förresten som har erfarenhet med Primus Omnifuel, eller Multifuel för den delen för det är ju ungefär samma kök.

/Helen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg