KÖKkompromiss

Kyla, brrrr

Det verkar ju som att det funkar si och så när det är ordentligt kallt enligt en av recensionerna. Det hackande ljudet verkar vara precis vad jag upplevt, fast då både på hög höjd och och kyla vid hög höjd.
Angående oktantalet innebär ju det mindre benägenhet att knacka som bränsle till en bilmotor t ex. Vad det innebär för flyktighet vet jag inte men oktantalet behöver väl inte nödvändigtsvis vara kopplat till det eller? Någon som vet närmare? Kokpunkten är kanske lägre för det 76 oktaniga bränslet, och en vätska med lägre kokpunkt skulle ju medföra att det kokade vid en lägre temperatur. Och förmodligen skiljer väl inte ångvärmet så mycket så mycket så ett bränsle med låg kokpunkt skulle funka bättre, koka lättare, på hög höjd/dålig förvärmning. För det är nämligen det jag tror är problemet är; dålig förvärmning. Under drift, alltså inte vid uppstart.

/Jonas

omnifuel

ta bort benen på benen på omnifuel. om man mäter
diametern på omni och hålet i trangia så bör det funka.
jag ska köpa den varianten men har ej provat.
hör av mig efter test.

lycka till
emma

Nova på hög höjd

"Men vem vet, Optimus kanske har löst problemet nu?"

Enligt "min källa på Optimus" jobbar de på det. Tyvärr är utvecklingsavdelningen inte så stor, och de har en del annat att göra just nu. De jobbar stenhårt på en helt ny produkt (det jag har sett är klart lovande).

Kap går visst att beställa

Hej Helen!

Jag tror säljaren drog en vals för dig (provision kanske). Själv köpte jag en KAP i oktober, som funkar jättebra för övrigt.

Hälsn Ulf M

Om nu det här med Nova och höjd är ett erkänt problem som tom nissarna på Optimus själva känner till så vore det kanske dags att ändra texten på sin hemsida:

"The Optimus NOVA is the new generation quick-set-up multifuel expedition stove. In extreme conditions, where reliability and simplicity in use are safety issues, the NOVA stove is at its best."

Re: Re: Kap går visst att beställa

fjelltur; sa:
UlfRikard; sa:
Hej Helen!

Jag tror säljaren drog en vals för dig (provision kanske). Själv köpte jag en KAP i oktober, som funkar jättebra för övrigt.

Hälsn Ulf M

Var köpte du ditt KAP?

/Helen

Slängde iväg ett mail till dig via Utsidan för någon vecka sedan med samma innehåll. Visst kan du köpa Kap, ring Gunnar Finn (tillverkare och återförsäljare) 0980- 128 40. Jag köpte en brännare för ca en månad sedan. Det är ordning på Finn, beställer man ngt kommer grejorna i regel dagen efter!

Mvh,

J

omnifuel i trangia

Hej!

skrev till helen fjälltur att det bara var att ta bort benen på omnifuel för att det ska passa trangia.
Så var det inte tyvärr, eftersom slangen sitter som ett rör ut från brännaren är det inte bara att släppa ner brännaren när beneb är borta, utan man måste såga lite i trangias vindskydd (den understa delen) för att få ner omnibrännaren, hur mycket som måste tas upp vet jag inte, och hur mycket försvagar det trangias bottendel?

Vill ändå pröva detta så ska leta efter en ensam bottendel till trangian för att inte förstöra det helt om det visar sig vara för klent.

vad tror ni där ute?

ps. kap har inga kök just nu men för hoppningsvis till jul.

emma

Re: omnifuel i trangia

ema; sa:
Hej!

skrev till helen fjälltur att det bara var att ta bort benen på omnifuel för att det ska passa trangia.
Så var det inte tyvärr, eftersom slangen sitter som ett rör ut från brännaren är det inte bara att släppa ner brännaren när beneb är borta, utan man måste såga lite i trangias vindskydd (den understa delen) för att få ner omnibrännaren, hur mycket som måste tas upp vet jag inte, och hur mycket försvagar det trangias bottendel?

Vill ändå pröva detta så ska leta efter en ensam bottendel till trangian för att inte förstöra det helt om det visar sig vara för klent.

Fortsättning på mitt eget inlägg...

Har idag inhandlat mitt omnifuel, och efter att provat att koka lite vatten...
(köket låter faktiskt rätt mycket speciellt när kastrullen är av, och att få tag på bensinbränsle fick mitt humör att rinna över tills jag kom till en bättre sorterad färgaffär, långa bruksanvisningar är inte heller kul.)
...så var det dags att sätta filen i köket (tänk inte på vad det kostar bara) för att fila bort nitarna som håller benen, borra visade sig vara bättre. (vill ha benen kvar för att kunna gänga dit dem igen, ett senare problem)

var tvungen att ta upp ett litet hål i trangian brevid det befintliga hålet för slangen eftersom reglaget måste gå ut i det befintliga.
nu satt det okey men lite vickigt, så nu återstår att böja svetsa en kopp eller två "styr och stöd" pinnar som håller brännaren på plats! får se om det blir klart ikväll! yes!

vad tror ni där ute?

ps. kap har inga kök just nu men för hoppningsvis till jul.

emma

Re: Re: omnifuel i trangia

ema; sa:
kastrullen är av, och att få tag på bensinbränsle fick mitt humör att rinna över tills jag kom till en bättre sorterad färgaffär, långa bruksanvisningar är inte heller kul.)
[/QUOTE]

Bensin hittar du på närmsta mack i form av alkylatbensin (miljövänlig gräsklipparbensin). Det låter som om du köpte industribensin (som kostar 60 spänn litern) och det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart...

Re: Re: Re: omnifuel i trangia

nermander; sa:
Det låter som om du köpte industribensin (som kostar 60 spänn litern) och det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart...

Köpte en 5-litersdunk heptan i färgaffärn för 225 kr d v s 45 kr litern. Inte gratis men inte orimligt dyrt heller. Som jämförelse kostar en 5L Statoil blå ca 125 kr.

Mvh,

J

Re: Nova på hög höjd

Nordesjo; sa:
"Men vem vet, Optimus kanske har löst problemet nu?"

Enligt "min källa på Optimus" jobbar de på det. Tyvärr är utvecklingsavdelningen inte så stor, och de har en del annat att göra just nu. De jobbar stenhårt på en helt ny produkt (det jag har sett är klart lovande).
Har du någon "inofficiell" tidplan att delge? Måste köpa ett kök men har inte hittat det optimala för mig ännu.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg